L
Då är frågan ,har TS kollat om kondensorn är full med is , om så är kan den inte gasa mediat
han frågade var den sitter , den sitter uppe till vänster innanför en plåt .
Jag har hela manualen för den med alla komponenter markerade , så vill han ha den så ge mig en mailadress här eller genom ett PM så skickar jag den

I
I Iska skrev:
Även på lågtrycksvakten sker samma sak.
Tror du menar expansionsventil, även kallad strypventil. LP sitter ju en bit ut med elkablar på, inte kan du väl ha isbildning på den?

I
L Liteavvarje skrev:
Då är frågan ,har TS kollat om kondensorn är full med is , om så är kan den inte gasa mediat
han frågade var den sitter , den sitter uppe till vänster innanför en plåt .
Jag har hela manualen för den med alla komponenter markerade , så vill han ha den så ge mig en mailadress här eller genom ett PM så skickar jag den
Ja det kan mycket väl vara så. Den sitter dumt till, är nog inte byggd för att vara servicevänlig.

Manualer mm kunde man förr hämta som PDF från IVTs hemsida, det fanns nån återförsäljare som också var vänlig nog att dela med sig, ska leta.

Hittat en som behandlar både 490 och 495. http://www.brfvivaldi.se/IVT490.pdf

Redigerat av moderator:
L
ion skrev:
Ja det kan mycket väl vara så. Den sitter dumt till, är nog inte byggd för att vara servicevänlig.

Manualer mm kunde man förr hämta som PDF från IVTs hemsida, det fanns nån återförsäljare som också var vänlig nog att dela med sig, ska leta.

Hittat en som behandlar både 490 och 495. [länk]
Den jag har är för 480 och det skiljer en del på uppbyggnaden mellan årsmodellerna tydligen

ion skrev:
Slangen ska ligga i vattnet för att inte kalluften ska blåsa ut där. Har du inte kallt under maskinen?
Jag hade också problem men för att trycket blåste ut vattnet på golvet, löste det genom att tillverka ett grenrör, så nu blåser det vatten och kalluft direkt ner i avloppet. Nackdelen är att det är svårare att kolla om slangen blivit tilltäppt, samtidigt tror jag luften hjälper till att hålla den ren.
Mkt möjligt att det var kallt under maskinen men inget vi märkte men droppet försvann iaf. Nu bor vi inte kvar där,men det droppade inte under flera år.

Slangen är så tunn, så jag har svårt att tro att det lilla luftflödet som blir skulle upplevas som att det blir kallt.

I
useless useless skrev:
Slangen är så tunn, så jag har svårt att tro att det lilla luftflödet som blir skulle upplevas som att det blir kallt.
Slangen på min pump är ca 15mm inv. Jag kände kylan från den, inte så att det blir kallt i rummet utan bara i utrymmet under beredaren. Skulle jag tagit tempen där skulle det nog inte avvikit många grader. Men det är inte tänkt att vara så, om anledningen till att den är byggd så är ev. kondensbildning eller bara energispar vet jag inte. Jag tyckte i alla fall det var onödigt att släppa kalluften där.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.