Vet inget om detta men försöker mig på en fråga. Vi har en gammal panna trekombipanna från 67. Igår kväll började det ryka från pannrummet. Kraftig stickande rök som luktade plast. Brandvarnare gick igång. Vi stängde av elen och även pump, panna och elpatron. Vi använder bara det senare. Ingen annan värmekälla alls. (Dyrt alternativ). Efter ett tag slutade det ryka. Idag kom en elektriker ut och han hittar absolut inget. Och vi satte på allt igen och inget händer. Någon som har någon idé om vad det kan vara? Känns mycket obehagligt.

L
Säker på att det kom från pannan , såg du var det kom ifrån , en klar varmgång i något
Fungerar allt som vanligt nu på pannan , finns det några andra el-apparater i samma rum
Hur mycket kollade elektrikern , var du med när han undersökte
Vet du var det var , kan du ta ett foto framifrån pannan

Röken kom från pannrummet. Vi har även ett expansionskärl installerat för en månad sedan då det gamla på vinden gick sönder. Vi har också kopplat in en varmvattenberedare på 60 liter men den är inte kopplad el på den än. (för att vi ska kunna bada). Vattnet i den gamla pannan tog slut efter ca 2 duschar.
Elektrikern är en vän till oss. Han har varit här i tre timmar och kollat allt som går att kolla. Förutom att tömma systemet och kolla i pannan.

L
Om du eldade i den , lite spåna som det kallas
Kan du ha fått något stopp i rökutgången , är det fläkt på den , pellets ska ha fläkt , om någon kärvar till sig och inte går igång riktigt får du allt tillbaka in
Lite långsökt med kaja i skorsten , men man vet aldrig
Hoppas att det går bra nu :)

Vi har aldrig eldat i den. Bara kört med elpatron. Det är det som är det lustiga. Var kom all rök ifrån? Något fel är det ju. Och att allt fungerar nu. Så obehagligt. Vi måste byta värmekälla och DET är ju en djungel! Vad är bäst?

Hej och välkommen till forum!
Först ta det lugnt och försök undvika panik.
Viktigt är att konstatera att ni inte eldade i pannan. Det begränsar felkällan till det elektriska, vilket även understryks av att det luktade plast.
Pannan är från -67 och ni använder bara el vilket är ett dyrt alternativ. Vissa pannor, speciellt i gjutjärn, omtalas för att "hålla för evigt". Det må vara men en bra verkningsgrad har dom inte ändå.
Jag skulle omedelbart investera i en ny värmekälla. Vilken beror en del på era förutsättningar.
När jag köpte hus för 6 år sedan där detr fanns en utdömt elpanna, var det första jag gjorde beställa en bergärmepump eftersom jag hade gjort goda erfarenheter med en sådan i huset innan. En sådan investering kostar runt 150.000 och höjer husets värde.
Det finns andra alternativ som kostar mindre (luft-luft VP, ny pelletspanna, vedeldning i olika former mm) men som jag inte uppleva som lika komfortabel och långlivade.
Lycka till!

T Thomas_Blekinge skrev:
Hej och välkommen till forum!
Först ta det lugnt och försök undvika panik.
Viktigt är att konstatera att ni inte eldade i pannan. Det begränsar felkällan till det elektriska, vilket även understryks av att det luktade plast.
Pannan är från -67 och ni använder bara el vilket är ett dyrt alternativ. Vissa pannor, speciellt i gjutjärn, omtalas för att "hålla för evigt". Det må vara men en bra verkningsgrad har dom inte ändå.
Jag skulle omedelbart investera i en ny värmekälla. Vilken beror en del på era förutsättningar.
När jag köpte hus för 6 år sedan där detr fanns en utdömt elpanna, var det första jag gjorde beställa en bergärmepump eftersom jag hade gjort goda erfarenheter med en sådan i huset innan. En sådan investering kostar runt 150.000 och höjer husets värde.
Det finns andra alternativ som kostar mindre (luft-luft VP, ny pelletspanna, vedeldning i olika former mm) men som jag inte uppleva som lika komfortabel och
Hej och tack så hemskt mycket för svar. Jo, vi måste byta. Det är helt klart. Oroligt är det att inte hitta felkällan, tänk om det händer igen och självklart vill man veta varför det händer. Vi håller just nu på att kolla runt och tycker att luft vatten värme verkar vara ett bra alternativ. Men svårt att veta. Och vilket märke är bäst osv. De pratar om decibel, ojämn värme, is på uteenheten osv. Som sagt, en djungel av info.

Man kan ju misstänka bränd kontaktor (stort relä) eller brand i några ledningar men om en elektriker noga titta på allt borde det ha synts eller kunnat mätas upp. Inga säkringar som löste ut heller?

Luftvattenvärmepumpar har blivit bättre under senaste åren och klarar nu lägre utomhustemperaturer än tidigare. Passar bäst i södra halvan av landet där vintrarna inte är som kallast eller där det inte går att borra eller lägga jordkollektor för bergvärme. Det är viktigt att ordna en bra lösning för kondensvattnet från utedelen så det inte blir en isklump under mitt i vintern. Gräva en liten stenkista på frostfritt djup eller dra in slangen i källaren till ett avlopp är exempel på olika alternativ.

Luft vatten värme är ju ett billigare alternativ. Du nämner ju själv nackdelarna, och alla har säkert upplevt det annorlunda. Alla dessa förståsigpåare. Det som skulle göra mig galen är ljudet från uteenheten. Men det beror ju på var du bor.
Jag bor extremt tyst och behöver inte ha sus från uteenheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.