Hallå. Är precis på g att köpa en llvp till vårat hus från -45. Enda stället där pumpen skulle passa att sätta är ovanför ytterdörren. 1,5 meter framför är en väggsnutt som pumpen skulle behöva "blåsa runt". I övrigt är huset ganska öppet så att fördela luften borde inte vara några problem. Hade en fh35 I vårat förra hus och var mycket nöjd. Men den kan bara vinkla luften åt höger eller vänster, alltså åt ett håll åt gången. Jag skulle vilja rikta luften åt höger och vänster samtidigt (och så lite som möjligt i mitten). Vet någon om nya hero fixar det eller någon Daikin-pump kanske?
Tacksam för hjälp.

Hej! Då detta är en ganska detaljerad fråga kanske chansen för ett bra svar är större på varmepumpsforum? http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=26.0

På de äldre modellerna med manuell inställning av flödet i sidled gick ju detta bra att ordna men numera är det väl motorstyrda spjäll i sidled på de flesta modeller.

Finns modeller utan motorstyrning i sidled men väldigt mycket av luften går ända rakt fram.
På HERO kan du köra swingfunktion höger/vänster och det kanske fungerar för dig

På vår Toshiba finns ett läge där luftflödet är delat, ganska vindstilla rakt fram faktiskt.
Fördelen med Toshiban jämfört med vår MB
är att det faktiskt går att ställa fasta flödesriktningar.
Toshiba luftkonditioneringsenhet monterad på en vit vägg med synliga fläktblad inställda för att dirigera luftflödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en Toshiba AC-kontrollenhet som visar 23 grader Celsius på displayen.
Skapa konto

Tack för bra svar. Den där Toshiba'n ser ju inte dum ut om den fixar att flytta luft bara åt sidorna. Vilken modell har du?
Här är en planlösning med önskemål på spridning. Om det hjälper någon att förstå mitt dilemma. =)
Det bästa hade ju varit om någon av de nyare pumparna med både miljövänligt kylmedie samt bra prestanda och ljudnivå skulle funka. Men man kan ju inte alltid få allt.
Planlösning av bottenvåning med markerad luftflödesspridning från värmepump i vardagsrummet.
Skapa konto

(kommer även lägga upp den här fråga i värmepumpsforum för att se om jag får några tips även där. Om ni undrar varför jag är där också... =))

Det är en Toshiba Daiseikai 8 Ras-25
som vi har, väldigt nöjda med den på alla sätt.

• Gilla
appelfeldt
  • Laddar…
Vi har samma problem Llvp sitter framför en vägg som delar huset på samma sätt

Vi kör den på 3D flöde dvs den kör "swing" fram och åter samt upp och ned. Spridningen i huset blev kanon

Men det som gjorde störst skillnad är att vi på schema nattetid kör Max fläkt mellan 22-07
För att trycks ut värmen i huset mycket stor skillnad både i rummen längre bort och på övervåning trappan sitter i andra änden av kåken

Annars går den på auto fläkt för att va så tyst som möjligt

Vi har en Daikin caldox

• Gilla
appelfeldt
  • Laddar…
Köpte Daikin Caldo och Origo förra året, och är nöjd så här långt.

Var det inte så att redan i den testen 2013 så konstaterades att de flesta bra märkespumparna var likvärdiga? Så som tidigare nämnts här så är det nog viktigare att hitta en sådan bra pump till ett bra pris tillsammans med installation/installatör (lokal) och inte att förglömma service och garanti. Det är bl a sådant som saknas info om i testerna, men som på det stora hela ofta är helt avgörande för om man är nöjd med investeringen eller inte. Man bör ju ändå förvänta sig ett välfungerande liv på pumpen i ca 15 år, inte bara första året.

• Gilla
appelfeldt
  • Laddar…
Hej.

Arbetar med kyla och värmepumpar. Har monterat en del LN HERO, FH samt Caldo. Genomgående håller dom bra kvalitet. Mitsubishi känns ngt mer gedigen än Daikin än om bägge är bra val. Heron kan köra luften åt två olika håll samtidigt.
Har själv en Caldo X35 som värmer upp ett hus på 140kvm utan problem. Nu är det tredje vintern den går utan att knorra.

Jag har inte hunnit montera någon Caldo eller Solo XR ännu, men vi har fått förevisning av dom och konceptet känns väldigt lovande. Känns som en klockren efterträdare till Caldo X och Nano X.

• Gilla
appelfeldt
  • Laddar…
Det kanske inte är nån likhet med pumpar idag, men jag pratade med köparen av mitt hus som jag sålde -09.
Toshiban jag monterade -01 på huset går fortfarande. Lager i fläkten är bytt 2 ggr ( standard lager för 25 spänn st) annars orörd.

• Gilla
appelfeldt
  • Laddar…
Om man bygger tätt och väl isolerat, då kan inte direkt värmande el kosta skjortan i ett litet hus. På 60-talet isolerades illa och fönstren var dåliga, men elvärme hos mor min kostar inte mer än 20000 kr / år här i norr.

MVH SImu

Fördelen med direkt-el är att värmen kommer på en gång och ett nytt element är småpengar jämfört med andra utgifter man kan ha vid andra uppvärmningssystem.

Som det ser ut nu med elpriser är det för många heller inte värt att konvertera om till t ex fjärrvärme då räkningen i många fall är på samma summa efteråt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.