Luftvp kombinerar med frånluftvp

2k läst  17 svar

Sida 1 av 2
  1. U
    Medlem Nivå 1
    Jag har en teori, dock inte fått den bekräftad är rätt- eller feltänkt.
    Jag har en lvp som blåser in "billig" uppvärm luft, den uppvärmda luften gå sedan ut via frånluftvp.

Jag tror följdaktligen att man får in billig luft som sedan processas ännu en gång, kommentarer tack!

Jag är en glad amatör

2. J
    Medlem · Nivå 9
    En LLVP blåser inte in luft i huset utan den cirkulerar befintlig inomhusluft så att den värms upp (eller kyls av) i innerdelen. FLVP sköter ventilationen i huset och återvinner värme ur frånluften som ska ut. En LLVP är oftast ett bra komplement till en traditionell FLVP som bara ger ca 2 kW värmeeffekt.

3. U
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret, vilken besparing tror du man kan räkna med, har den redan men nyfiken.

4. P
    Medlem · Nivå 10
    Vilken besparing du kan räkna med beror nog mycket på vad du har för uppvärmningskostnader i dagsläget, jag har en Nibe 750 FLVP och den drar ca 6000kWh i totalförbrukning årligen för uppvärmning av huset och varmvattnet.
    Med den kostnaden tror jag inte att det skulle ge många kronor i besparing med att ha en vanlig luftvärmepump.

5. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    I de fall när frånluftvärmepumpen inte räcker till Kan det ge en förbättring, men annars har flvp bättre cop än LL om den är rätt dimensionerad.

6. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Ytterligare en svårighet är att när flvp inte räcker till (pga låg utetemp) så har LL dåligt cop.
    Det bästa blir till sist att ha en anpassad flvp.

7. A
    Medlem · Nivå 16
    Det här påståendet gör mig fundersam. Om frånluftsvärmepumpen skall göra mer än att kompensera för ventilationsförlusten så måste den kyla frånluften till under utomhustemperaturen. Om den gör det så har luftvärmepumpen förutsättningar att få ett högre cop. Kyler den inte till under utomhustemperaturen så är visserligen cop för värmepumpen högre, men den måste kompletteras med elpatron vilket sänker cop totalt. Jag skulle säga att frånluftsvärmepump är en effektivare lösning ju bättre isolerat huset är. Därför att i ett bra isolerat hus är ventilationsförlusten en större andel av den totala förlusten.

Luft luftvärmepump och frånluftsvärmepump kan säkert komplettera varandra och ge en lägre driftkostnad än var och en för sig just därför att ingen av dem är en optimal lösning.

8. Oldboy
    Medlem · Nivå 12
    Om en LLVP ska vara effektiv så måste huset ha öppen planlösning. Annars värmer den i stort sett bara rummet den sitter i.

9. P
    Medlem · Nivå 9
    Jag plockar upp denna tråden då jag går i liknande tankar.

Egentligen så föddes tankarna baserat på att vi ville ha kylning på bottenvåningen där vi normalt sover på sommaren, men sedan har den övergått till att också handla om uppvärmningen på vintern.

Tillskottet på min LVP ligger på 13% på årsbasis, denna sommar har det dock inte slagit till sedan i slutet av april. Effekten på min IVT ligger på 9kWh så 13% motsvarar ca 10000kWh av de nästan 18000kWh som årsförbrukning hamnade på under det senaste året. Huvudorsaken till att eltillskottet slår till så mycket är att pannan är underdimensionerad för huset och likaså elementen, detta då huset tidigare (innan Ivt490) hade en FTX också.

Min tanke är att låta IVTn gå på innertemperatur och ha en värmekurva som ger värme i elementen, men inte tillräckligt för att värma fullt ut. Jag stänger även av Tillskottet på IVTn helt och låter sedan IVTn också värma upp varmvattnet. Detta borde fungera tillfredsställande och spara in kostnaden på LLVP inom en fyra år ungefär...
    ...eller tänker jag fel någonstans?

10. Oldboy
    Medlem · Nivå 12
    "så 13% motsvarar ca 10000kWh av de nästan 18000kWh som årsförbrukning hamnade på under det senaste året"

Det får jag inte ihop?
    13% av 18 000 är i min bok 2340.

Om besparingspotentialen endast är 2340 kWh/år så blir det svårt att räkna hem en LLVP.

11. P
    Medlem · Nivå 9
    Ursäkta att jag var otydlig. 13% av min installerade eleffekt utnyttjas i snitt under mätperioden på ett år, eltillskottetbär är på 9kW. Med 365 dagar, 24h per dag och 13% av 9kW så får jag ca 10000kWh direktverkande elförbrukning. Övriga 8000kWh används till hushållsel och till kompressorn (luft till vatten).

12. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Tyvärr fortfarande tämligen obegripligt.
    Vad vill du ha sagt egentligen?

13. A
    Medlem · Nivå 16
    Är du säker på att tillskottet anges i % av årets timmar och inte % av drifttid? Jag vet inte, men det hade jag inte gissat på.

Hur öppen är planlösningen? Jag tror att det kan vara svårt att trimma in det så att systemen samverkar på ett bra sätt. Om din uträkning stämmer och du verkligen har 10000 kWh elpatron att ta av kan det förmodligen bli ekonomi i det. Men jag tänker mig att en luftvärmepump inte kan samverka med ett vattenburet system lika bra som med direktel.

14. P
    Medlem · Nivå 9
    Eftersom jag har mätt upp 13% genom att plotta effekttillskottet varje minut under ett år och det är min programvara som räknat ut den siffran så är jag väldigt söker på den saken.

Planlösningen är rätt öppen. Tanken är att LVP skall placeras bredvid kaminen på bottenvåningen. Alla sovrum på bottenvåningen har dörr mot detta rum. Jag har ett trapp till ovanvåningen som har en helt öppen planlösning, förutom ytterligare ett sovrum. När jag eldar i kaminen så är det bara sovrummen som har svårt att tillgodogöra sig värmen, men där är huvudproblemet att jag har en innegivare som sänker värmen i elementen.

Min tanke här är att jag skall ställa ned termostaten på elementen som LVP borde klara av att ersätta och lätta den befintliga värmen värma sovrummen, men utan inomhusgivare.

15. Oldboy
    Medlem · Nivå 12
    Men, om hushållsel ingår i de 8 MWh, säg 5 MWh, och LVVPns elpatron förbrukar 10 MWh så tar ju inte LVVPn mer än ca 3 MWh (-> 9 MWh värmeenergi/år [antaget scop på 3])? :thinking:
    VV kan väl inte ta mer än 5 MWh av de 10 MWh, eller? (Toppning av VV-temp.)
    Då finns det ett värmebehov om 5 MWh/år som nu värms med direktel men som borde kunna värmas med LVVPn, (om den inte är underdimensionerad). Det skulle ge en besparing på 3,33 MWh/år [antaget scop på 3].
    Om siffrorna inte är helt åt skogen så känns det som att det inte behövs kompletteras med en LLVP utan antingen trimma in den befintliga LVVPn eller skaffa en ny. Det bör vara ett betydligt bättre sätt att använda pengarna.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: