Luftvp kombinerar med frånluftvp

2k läst  17 svar

Sida 1 av 2
  1. U
    Medlem Nivå 1
    Jag har en teori, dock inte fått den bekräftad är rätt- eller feltänkt.
    Jag har en lvp som blåser in "billig" uppvärm luft, den uppvärmda luften gå sedan ut via frånluftvp.

Jag tror följdaktligen att man får in billig luft som sedan processas ännu en gång, kommentarer tack!

Jag är en glad amatör

2. J
    Medlem · Nivå 9
    En LLVP blåser inte in luft i huset utan den cirkulerar befintlig inomhusluft så att den värms upp (eller kyls av) i innerdelen. FLVP sköter ventilationen i huset och återvinner värme ur frånluften som ska ut. En LLVP är oftast ett bra komplement till en traditionell FLVP som bara ger ca 2 kW värmeeffekt.

3. U
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret, vilken besparing tror du man kan räkna med, har den redan men nyfiken.

4. P
    Medlem · Nivå 10
    Vilken besparing du kan räkna med beror nog mycket på vad du har för uppvärmningskostnader i dagsläget, jag har en Nibe 750 FLVP och den drar ca 6000kWh i totalförbrukning årligen för uppvärmning av huset och varmvattnet.
    Med den kostnaden tror jag inte att det skulle ge många kronor i besparing med att ha en vanlig luftvärmepump.

5. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    I de fall när frånluftvärmepumpen inte räcker till Kan det ge en förbättring, men annars har flvp bättre cop än LL om den är rätt dimensionerad.

6. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Ytterligare en svårighet är att när flvp inte räcker till (pga låg utetemp) så har LL dåligt cop.
    Det bästa blir till sist att ha en anpassad flvp.

7. A
    Medlem · Nivå 16