Har en Mitsubishi FH25 som fått jobba som AC dygnet runt nästan hela sommaren. Slog nu om den på värme istället och då tycker jag den börjat blåsa rätt dåligt samt den låter lite annorlunda. Alla filter är rengjorda. Kikar jag in på roterande delen som ser ut att vara svart plast i grunden så har den en ljusvit/grå beläggning på sig. Ingen aning om det varit så innan eller om det är problemet? Den rengjordes grundligt av firma förra hösten. Kan det blivit något med kylmedlet?

R
Skit på vingarna , inget ovanligt , fram med smala flaskborsten , tror den får plats .
Kompressor inget bra , du får damm i hela huset , men dammsugare

R rävlyan skrev:
Skit på vingarna , inget ovanligt , fram med smala flaskborsten , tror den får plats .
Flaskborste på vingarna och dammsugare alltså? Ger det en chans imorgon (y)

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Kikade nu och det ser svårt ut att komma in där för det är galler samt att riktningsvingarna stängs igen när man stänger av den.

R
Har inte gjort ren en sådan själv bara läst om vad det kan vara
Kanske fronten måste tas bort , ett annat sätt kanske starta på fullt riktarna öppnar
ryck ur stickproppen då kan dom inte självgå
Du får prova på något sätt

MultiMan
Kylflänsarna sätter igen och måste blåsas ur med tryckluft (man kommer inte åt längre in annars), speciellt om man har katter med kattsand eller inte dammsugar slaviskt. Har en FH35 som är ett år och redan fått blåsa rent den, trots filterrengöring var 14e dag. Lär gälla alla effektiva värmepumpar med så många och täta flänsar.

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Den här bilden kanske visar lite hur trumman ser ut. Rätt säker på att flänsarna inte är problemet i mitt fall. Ser nästa ut som mögel eller annan gegga :thinking: Till och med på det smala gallret framför trumman är det något slem.

m8loqq.jpg

R
Det är damm som samlats där och blivit lite fuktig ,finns mycket av den varan i ett hem

R rävlyan skrev:
Det är damm som samlats där och blivit lite fuktig ,finns mycket av den varan i ett hem
Aldrig haft problem med detta tidigare 4 åren men heller inte kört AC så mycket som i år och AC ger väl mer kondens i själva maskinen gissar jag. Ska se om jag kan komma åt trumman. Hittade service manualen nu. Lamellerna kan man ju fixa själv med medel som sköljs igenom.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...epumpar-tillbehor/varmepumpsrengoring-629360/

R
Se då till att kondensslangen är ren och öppen ,annars kan det bli översvämning
med vätskerengörning , skiten rinner ner , inte så mycket men ändå

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.