Elementen är underdimensionerade. Jag misstänker att det är där grundproblemet finns. Att byta ut alla element kostar mycket pengar...

pacman42 pacman42 skrev:
Elementen är underdimensionerade. Jag misstänker att det är där grundproblemet finns. Att byta ut alla element kostar mycket pengar...
Aha, ja såklart att det kan vara elementen också. Då behövs varmare vatten och då måste elpatronen ombesörja toppningen till högre temp.

Måste alla element bytas? Räcker det inte med några enstaka?

Förstår nu din tanke med LLVP mkt bättre.
Har själv både kamin och LLVP tillsammans med direktel, samt FTX. Man får jobba en del med intrimningen av de olika temperaturerna, (rum för rum), för att få ett hyfsat fungerande system som dels ger bra värmekomfort och samtidigt minimerar elförbrukningen. Gör man en dålig intrimning, eller ingen alls, så är risken stor att man inte får ngn (tillräckligt stor) besparing på elen, och då är ju hela investeringen på LLVP kastad i sjön.

Du behöver alltså sätta LLVPn på högst temp, (högre än elementen). Sedan mäta temp samtidigt i alla rum, (så att du får jämförbara resultat oberoende av andra faktorer såsom väder/vind/utetemp/solsken). Bäst intrimning fås om varje radiators temp kan ställas separat med termostat.

Rekommenderar vidare att du köper en bra (välkänt märke) och rejält tilltagen LLVP, samt att den placeras optimalt. Stirra inte på extrema cop/scop-värden som reklamen lockar med vid +7 C, då behövs inte den effekten. Det viktiga är att den levererar bra cop/scop och effekt vid lägre temp (0 - -15C). (Det är väl inte så många dagar/år i snitt som temp är under -15C i VG?)

-15 blir det bara några få dagar per år, jag bor kustnära...

När det gäller märke så tittar jag på Panasonic och Mitsubishi. Det beror även på om leverantören kan göra en bra installation av utedelen då jag vill gömma undan den. Det kräver mer slang.

I övrigt så verkar ditt resonemang stämma med hur jag tänker.

Det är klart att det går att byta ett fåtal element, men skall jag undvika kallas så måste jag ändå röra om luften med någon form av fläkt då.

Det grundläggande problemet med eltillskottetbär är att pga de underdimensionerade elementen så måste jag ha tillskott för att tillverka varmvatten, detta då jag tvingats skruva upp värmevattentempen med en högre förstärkning för skillnad mellan börvärde och aktuellt värde på rumsgivaren.

Genom att helt ta bort rumsgivaren och enbart använda utomhusgivsren I kombination med att de stora utrymmena i huset värms av LLVP, så räknar jag med att kunna stänga av Tillskottet helt på LvVP och enbart värma varmvattnet med ventilationsluften utom då man behöver extra varmvatten. Det borde både spara en del pengar och höja komforten när det är kallt. När det blir -15 så kan man ju alltid starta en brasa i kaminen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.