Hej,

Jag bytte säkerhetsventilen som sitter på expansionskärlet i bergvärmesystemet i fredags. Efter detta så stiger trycket så fort systemet går igång över 1,5 bar så att ventilen löser ut.

Under lördagen tömde jag vatten flera ggr för att sänka trycket men det fortsatte att stiga.
I går stängde jag alla kranar och tömde kärlet på vatten genom säkerhetsventilen.
Sen tog jag en bilpump och pumpade upp trycket i expansionskärlet till 0,7 bar ( jag har ca 7meter upp till översta radiatorn). Sen öppnade säkerhetsventilen, och pumpade luft till 0,7 igen. När manometern på vatten sidan visade noll, inget kom från säkerhetsventilen och bilpumpen visade 0,7 öppnade jag kranarna och fyllde på vatten så att trycket blev 1,2 bar. Men trycket fortsätter att gå upp till 1,5 bar hela tiden. Jag har även vid flertalet ggr luftat elementen och där kommer ingen luft.

Har ni möjligtvis ngn ide om vad det kan vara för fel?

Läckage i påfyllningsventilen kanske?

• Gilla
Seedoorf
  • Laddar…
Kan vara läckage mellan varmvattenberedaren och manteln om du har en inbyggd beredare i värmepumpen dvs.
Stäng inkommande kallvatten till värmepumpen och kolla om trycket stabiliserar sig.

• Gilla
Seedoorf
  • Laddar…
Tack för tipsen, inget av den låter vidare kul...

Blir till att kolla ikväll.

Men är det inte märkligt att detta kom bara för att jag bytte säkerhetsventilen? Hade ju inte problemet innan.

Du öppnade sannolikt påfyllningsventilen i samband med bytet. Det är sannolikt den utlösande orsaken.

• Gilla
Seedoorf
  • Laddar…
H
Den gamla säkerhetsventilen kanske läckte lite hela tiden så trycket inte blev så högt.

• Gilla
Seedoorf
  • Laddar…
Kliar mig i huvudet och försöker hitta en logisk förklaring, går inte så bra.
Jag ska testa med att stänga inkommande KV när det blir lite lugnare i huset men jag tycker inte att det ser ut som om påfyllningsventilen sitter på inkommande KV.
Fungerar testet med att stänga inkommande KV ändå?

Hade samma problem. Problemet visade sig att påfyllningsventilen inte var tillräckligt stäng (som redans nämnts). Prova att skruva ”hårdare”.

• Gilla
Seedoorf
  • Laddar…
Grymma ni är, tack!
Körde testet med att stänga KV och då låg trycket stabilt. Så med stor sannolikhet påfyllningsventilen som spökar.

Nu ska jag försöka få hit en rörmokare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.