10 406 läst ·
17 svar
10k läst
17 svar
Hög differens på nivån för köldbätatvätska
Problemet är att grundvattennivån är högre än berget och på grund av dålig värmeöverföring/stillastående vatten så fryser vattnet runt slangarna i foderröret. I värsta fall kläms dom ihop så mycket att flödet stoppas...
Borrhålet verkar inte helt optimalt och jag skulle ha funderat på att komplettera det med en bit markslinga eller en frånluftmodul (beroende på vad ni har för ventilation i dag).
Borrhålet verkar inte helt optimalt och jag skulle ha funderat på att komplettera det med en bit markslinga eller en frånluftmodul (beroende på vad ni har för ventilation i dag).
Vi har självdrag i huset idag.
Nej, jag ska testa isolera kring slangarna och hålet nästa sommar så ser vi om det blir bättre. Vi har ju bra värme och låg elförbrukning. Jag är inte så sugen på att blåsa en massa tusen till på det där hålet.
En förklaring skulle kunna vara att kärlet sitter på trycksidan och luftkudden ovanför vätskan har tappat trycket, när brinepumpen startar trycks vatten i i kärlet p.g.a. av det höjda trycket på brinen. Normalt ska kärlet sitta på pumpens sugsida av den anledningen. Den billiga lösningen blir då att få in luft med tryck i kärlet på lämpligt sätt, den dyra att byta till ett slutet expansionskärl som du var inne på.
Klicka här för att svara