Den blinkar rött och jag har ett felmeddelande enligt bilderna. Om jag klickar på högra knappen så drar den igång någon minut, men sedan lägger den ner igen. Elementen är varma, så helt stilla verkar den inte stå. När jag kom ner verkade det droppa vatten från röret ovanför expansionskärlet, men det har slutat nu. Visst har jag för lite vatten i kärlet, kan det vara orsaken? Värmepannans kontrollpanel med röd blinkande varningslampa och felmeddelande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparrör och en del av ett värmesystem med synliga vattenspår på golvet.
Skapa konto
Expansionskärl för värme i källare med synligt rörarbete och kablage.
Skapa konto
Värmesystems panel med rött blinkande larm och felmeddelande på displayen.
Skapa konto
Etikett på en IVT elektrobehållare med tekniska specifikationer och modellnummer.
Skapa konto
Värmesystemspanel med rött lysande larm och felmeddelande "LP/MB", motorlåsskydd aktiverat.
Skapa konto
Elcentral med en Moeller säkringsomkopplare och tre säkringar, en visar felmeddelande.
Skapa konto
Vad ska jag göra? Är det bara att ringa efter hjälp, eller är det något jag kan fixa med själv? I bland undrar jag om någon där uppe verkligen vill att jag ska lära mig allt om mitt nya hus på rekordtid :(

C
Motorskyddet är det stora vredet på sista bilden. Kolla att alla säkringar är hela och testa att återställa det genom att vrida till '1'.

Mikael_L
Jag har en IVT 490, och jag måste säga att display och knapp-delen ser väldigt identisk ut, men däremot annat på insidan annorlunda.

Men i vilket fall, jag hade långvariga intermittenta problem, som blev allt värre, tills jag plötsligt hittade felet.
Det var en bandkabel som gick till display/knappsatskortet, som hade börjat halka ur lite ur sin kontakt, så det glappade utav skakningen när kompressorn startade.

Du kan ju kolla lite ifall du har något sådant. Men bryt gärna strömmen innan, så du slipper få dig en pärla.

C cpalm skrev:
Motorskyddet är det stora vredet på sista bilden. Kolla att alla säkringar är hela och testa att återställa det genom att vrida till '1'.
Tack, det hade jag precis Googlat mig fram till... har återställt och den studsade igång och fortsätter gå, men något måste ju ha utlöst det?

J
Hur gammal finns det garanti eller s.k extra försäkring tecknad
Att motorskyddet löst ut , finns följande orsaker , en huvudsäkring gått ( då slocknar en del av huset ) en säkring till VP gått .
en dålig kontakt i kontaktorn för kompressorn , rackartyg med inverten ( frekvensomvandlaren ) för kompressorn eller det sista
och värsta kompressorhaveri

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men i vilket fall, jag hade långvariga intermittenta problem, som blev allt värre, tills jag plötsligt hittade felet.
Min ratt (och på grannens IVT490) glappar lite när man vrider åt ena hållet. Är det lönt att kolla bandkabeln tror du?

Den där är 15 år gammal så räkna ändå med ett utbyte inom de närmsta åren. Den har ingen inverter som kan krångla då det är en on-off pump. Prova att återställa motorskyddet och se om det återkommer. Har du tur har det bara varit ett tillfälligt spänningsfall på nätet.

Mikael_L
Ja det är ju oerhört lättåtkomligt åtminstone på ivt490, eller åtminstone min 490. :)

Så det är väl alltid värt att kolla.

Nu kommer jag tyvärr inte längre ihåg i vilken ände jag hade glappet, om det var nere i ellådan, eller mot kortet.
Men om ni har problem just när ni vrider på ratten torde ev problem vara bakom kortet i vilket fall.

Glapp i ratten är standard på dessa äldre IVT. Man får vrida lite fram och tillbaks för att hitta rätt meny. Om displayen slocknar när man vrider så är det en annan sak

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Mikael_L
Just det, displayen slocknade några sekunder för mig, när jag hade mina problem, och sen startade ju hela pumpen om efter det kom igen.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Den hoppade i gång i går, som sagt, och den tuffar fortfarande på och värmen är tillbaka ... Pustar alltså ut för denna gång och känner mig rik på ytterligare kunskap (egentligen är jag bara irriterad, men det lät bra)

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
L lordi skrev:
Den där är 15 år gammal så räkna ändå med ett utbyte inom de närmsta åren. Den har ingen inverter som kan krångla då det är en on-off pump. Prova att återställa motorskyddet och se om det återkommer. Har du tur har det bara varit ett tillfälligt spänningsfall på nätet.
Tack ... jag har självklart tur :) Just den här modellen av pump håller i all evighet och behöver aldrig bytas ;) (skygglappar på)

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.