Hej, vi har köpt ett landställe där det sitter en gammal Panasonic luftvärmepump. Finns också oljefyllda element i alla rum. Jag förstår mig ännu inte riktigt på pumpen och hur den jobbar men har läst att "Heat-läget" är att rekommendera.

Fråga:
I lördags hade vi 23,5° i vardagsrummet/köket (öppen planlösning) där luftvärmepumpen sitter.
Jag ställde in den på 22° och om jag har förstått allt rätt borde den då sluta skicka ut varmluft eftersom temperaturen är uppnådd?
När jag mätte utluften från pumpen låg den då på 27,5°
Har jag missat någon inställning eller missförstått hur den funkar?

mvh
Micke

Betänk att värmen inte bara ska vara vid utblåset utan nå ut i övriga rum och ytor. Därför eldar den på mer än vad du ställer in på display/fjärrkontroll för att kompensera fallande temp. längre från fläkt och utblås.

Men borde den inte ha någon inbyggd termometer så att den "vet" när det är dags att lugna ner sig? :)

Givetvis har den koll på tempen vid utblåset och sannolikt även vid insuget, men så här funkar dom.
Du kan inte räkna med en reglernoggrannhet på 0,5 grader med en värmepump.

Du får testa med att justera inställd temp tills du blir nöjd.

Ställer du in 22 grader så är pumpen programmerad att värma lite mer. Annars kommer folk att klaga på att det inte är 22 grader i rummet intill 8 meter från pumpen.
Det är liksom ett inbyggt problem med en punktvärmekälla. Eftersom det inte blir lika varmt överallt så får man iallafall se till att det upplevs som lagom varmt överallt...

När du ställer in 22 grader är det inte luften som blåser ut som har 22 grader, utan rumsluften som ska BLI 22 grader. Om du har 18 grader i rummet och blåser in 22-gradig luft kan du aldrig få 22 grader i rummet eftersom den varmare luften blandas med den kallare.

Har försökt få dem som sköter ventilationen här att förstå det. De har lufttemperaturen på 22 grader året runt, dessutom troligen för lågt ställt flöde och förstår ändå inte varför vi klagar på att det dels är kvavt året runt, dels för varmt på sommaren och för kallt på vintern.

Förstår att det kanske aldrig blir exakt men jag trodde att pumpen i "heat-läget" helt enkelt skulle sluta jobba när "rätt" temp uppnåtts? Om det tex är 24,5° i rummet finns det ingen logisk förklaring till att den ska spruta ur sig varmare luft om den tex är inställd på 22°. Att den skulle utgå ifrån att det kanske är kallare i någon annan del av huset känns märkligt.

Trodde att det var för att den är gammal och vissen som det inte funkar som den ska, men det är kanske bara att köpa läget? :)

"i rummet" - den har väl ingen extern givare som sitter 10 meter från innedelen?
Jämför med ett vanligt element, ytan på ett sådant är betydligt varmare än inställd temp. på termostat.

Självklart är det så, men du kan iallafall inte mäta temperaturen på luften som blåser ut. Frågan är var den mäter temperaturen? Kanske är givaren dålig?

Är det inte fjärrkontrollen som givaren sitter i? Var har du den placerad?

Givaren sitter i innerdelen ..ej i fjärrkontrollen.
Luften måste bli alltså bli 22°c vid innerdelen för att den ska stänga av sig , och då kan det vara hur varmt eller kallt som helst i andra rum.
Den skickar inte ut kall luft om du har den på heat.

Det troligaste är väl att den mäter inluftens temperatur.
Det är ju den temperatur som luften har, i alla fall i närheten av innerdelen.

Men det är väl inte en alltför avlägsen gissning att "en gammal Panasonic luftvärmepump" inte har helt perfekt temperaturkännare?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
mickeTH,
Om värmepumpen din inte har någon temperatursond som sitter på lämpligt stället i ditt hus, då är näst bästa att den mäter lufttemperaturen på den rumsluft den suger in för att värma. Troligen suger den in rumsluft uppe vid taket. Det är alltså då temperaturen på insugningsluften den kan reglera, då den inte känner till någon annan temperatur. Sedan kan det vara så att den mäter också utblåsningstemperaturen. Med hjälp av dessa och luftströmningshastigheten(fläktvarvtal eller liknande) kan den lyckas få temperaturen ganska konstant i rummet i förhållande till börvärdet du ställt in.

Rätteligen borde en luft-luft-värmepump ha temperatursond i fjärrkontrollen, som man kan hänga på väggen, som talar om aktuell rumstemperatur för värmepumpen.

Sedan är det faktisk svårt att mäta temperaturer exakt. Din termometer som du säger angav 23,5 oC kanske dessutom visar ca 1 grad fel, för mycket?

Redigerat:
  • Gilla
TAR12
  • Laddar…
P
Skitiga filter eller att givaren har lossnat kan vara orsaken
Sen skall man se temp inställningen på fjärren som en referens och inte att absolut värde, det kan skilja upp till 4 grader.
Du kanske måste ha den på 19
Placeringen på innedelen spelar oxå roll.

Om mina LLVP är inställd på "heat" och det är varmare i rummet än vad den är inställd på, så värmer den inte, bara cirkulerar luften. Om jag vore dig skulle jag experimentera med att sänka inställningen på pumpen, bry mig mindre om vad för värde som står på displayen och mer om vad som är en komfortabel rumstemperatur. Man kan ha flera rumstermometrar utplacerade på olika ställen för att övervaka tempen i olika rum. Eftersom dessa är flyttbara kan man laborera med placeringen på dessa, kanske placera flera på samma ställe för att se om de visar konsekventa värden eller om det skiljer mellan termometrarna också.

Det kan även vara relevant att ställa ner elementen i rum som värms upp av VPn då de är sämre ur energisynpunkt. Jag har gammal direktverkande element kvar i huset som står på typ 5-10 grader som en slags försäkran om att huset inte ska frysa om VPn går sönder när vi inte är på plats.

Enda nackdelen jag ser med att en LLVP har en felaktigt kalibrerad tempgivare (om det nu är så), är att du kanske inte kan kyla lika effektivt på sommaren om du vill köra den i "cool-läge", att den blåser för varmt är ju ett lyxproblem på vintern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.