Hej igen!
Känner att jag skulle vilja styrenheten som styr rumstemperaturen i huset.
Enheten sitter på vardagsrumsväggen och ser väldigt dassig ut och låter en del pga analog klocka.

Någon som har ett förslag på enhet som skulle kunna passa istället? ca-pris på arbete m.m

Tack på förhand!

• Gammal styrenhet för rumstemperatur med analog klocka monterad på en vägg ovanför en vit dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal analog styrenhet för rumstemperatur med ur och inställningsrattar på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju två olika system. Dels äldre CTC styrning, förmodligen till någon gammal panna som satt där innan, och dels NIBE RT10 som man kan köpa ny om man vill för drygt tusenlappen.

Dessa brukar vara specifika för tillverkarna och kan bara inte ersättas med något annat.
Sedan är väl din enhet inte ett under av teknik. Kanske bara klockströmbrytaren som skiftar inkopplingen av temp.justeringsinställningen.

Som start bör du väl höra med Nibe där nu CTC ingår.

De styrenheterna (du har två st), är kvarlevor från gamla värmepumpar och är med all sannolikhet inte inkopplade i din Nibe.

J Josth skrev:
Det är ju två olika system. Dels äldre CTC styrning, förmodligen till någon gammal panna som satt där innan, och dels NIBE RT10 som man kan köpa ny om man vill för drygt tusenlappen.
CTC-styrningen är mycket riktigt urkopplad, förra ägaren lät styrenheten sitta kvar pga skador på tapeten.

Hade tänkt mig något trevlig lcd variant typ denna.
https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/franluft/varumarken/nibe/tillbehor/nibe-rmu-40-rumsgivare

Enligt polarpumpen skulle den inte funka, fick inte så mycket mer förklarat.

L lordi skrev:
De styrenheterna (du har två st), är kvarlevor från gamla värmepumpar och är med all sannolikhet inte inkopplade i din Nibe.
Den ena styr jag temperaturen med och det fungerar. Den längst till höger är dock urkopplad.

R Rappen88 skrev:
CTC-styrningen är mycket riktigt urkopplad, förra ägaren lät styrenheten sitta kvar pga skador på tapeten.

[länk]

Tveksam om den funkar till din nuvarande panna.
Först måste du väl undersöka om du har möjlighet att koppla in en sådan panel till dit nuvarande system.

R Rappen88 skrev:
Den ena styr jag temperaturen med och det fungerar. Den längst till höger är dock urkopplad.
Jag korrigerar mig själv, nu när jag tittat närmare. Är det inte den till höger som är inkopplad isf? Den är märkt elektrostandard, vilket var föregångaren till IVT, så den är av modell äldre. Nibe har en rumstermostat som heter RT10, som tipsats om tidigare i tråden.

E etompau skrev:
Tveksam om den funkar till din nuvarande panna.
Först måste du väl undersöka om du har möjlighet att koppla in en sådan panel till dit nuvarande system.
L lordi skrev:
Jag korrigerar mig själv, nu när jag tittat närmare. Är det inte den till höger som är inkopplad isf? Den är märkt elektrostandard, vilket var föregångaren till IVT, så den är av modell äldre. Nibe har en rumstermostat som heter RT10, som tipsats om tidigare i tråden.
Verkar kanske konstigt, men den högra ska vara urkopplad. Den vänstra styr jag temperaturen med.

R Rappen88 skrev:

[länk]

Nej, den funkar inte. Din 200p är inte så avancerad. Du behöver en enkel 230V termostat. Om du har bruksanvisningen, så ser du hur den skall kopplas in på sidan 13

• Gilla
Rappen88
  • Laddar…
R Rappen88 skrev:
Verkar kanske konstigt, men den högra ska vara urkopplad. Den vänstra styr jag temperaturen med.
Den vänstra enheten ser ut som en enkel nattsänkningsenhet. Klockan kopplar om tempinställningarna mellan låg och hög temp.

R Rappen88 skrev:
Ok, den kan ju iofs funka också när jag tänker efter. Det är ju också en gammal 230V

L lordi skrev:
Nej, den funkar inte. Din 200p är inte så avancerad. Du behöver en enkel 230V termostat. Om du har bruksanvisningen, så ser du hur den skall kopplas in på sidan 13
Tusen tack

E etompau skrev:
Den vänstra enheten ser ut som en enkel nattsänkningsenhet. Klockan kopplar om tempinställningarna mellan låg och hög temp.
Klockan är som sagt till hög och låg-temp. Mittendelen styr jag vilken temp på hög och låg. högra är urkopplad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.