Hej
Huset;
Byggt 1970, 1 plans med källare + vind
113m2 + 113m2 källare
9 radiatorer på markplan
4 radiatorer källare
Panna:
Stiebel Eltron WPL 10 IK från 2006.
Enrörssystem
1. Vad har ni för framledningstemp, samt returtemp på era värmepumpar?
Jag har just nu (vid -3 grader) en stabil framledningstemp på ca 55 grader och en retur på ca 35.
Framledningsröret från pannan delas först i ett T stycke till markplan, samt källare.
Röret till markplan delas därefter i ett ytterligare T stycke för att gå runt huset, en tar högervarv, den andra vänstervarv. Sen möts de igen på andra sidan huset och går ner i källaren och möter upp returen från källarslingan innan den går in i pannan igen.
Jag tycker inte att jag får upp värmen ordentligt i huset. Ligger på drygt 17-18 grader. Källaren har en temperatur på cirka 14 grader. Alla termostater är öppna, ingen luft i systemet, alla luftventiler in i huset är stängda. Fönsterna är bytta någon gång på 90 talet.
2. När bör elpatronen gå in?
Jag kan sätta "bivalensvärme" som anger det gradtal som elpatronen ska starta.
Problemet är att jag har satt Max framledningstemp till 65 grader. Och om elpatronen kickar in så passerar den 65 grader ganska snabbt och sen stängs pannan av, eftersom max temp är nådd..
Är det verkligen 100% eller 0% på patronen för er del också?
Tacksam för hjälp och tips
Huset;
Byggt 1970, 1 plans med källare + vind
113m2 + 113m2 källare
9 radiatorer på markplan
4 radiatorer källare
Panna:
Stiebel Eltron WPL 10 IK från 2006.
Enrörssystem
1. Vad har ni för framledningstemp, samt returtemp på era värmepumpar?
Jag har just nu (vid -3 grader) en stabil framledningstemp på ca 55 grader och en retur på ca 35.
Framledningsröret från pannan delas först i ett T stycke till markplan, samt källare.
Röret till markplan delas därefter i ett ytterligare T stycke för att gå runt huset, en tar högervarv, den andra vänstervarv. Sen möts de igen på andra sidan huset och går ner i källaren och möter upp returen från källarslingan innan den går in i pannan igen.
Jag tycker inte att jag får upp värmen ordentligt i huset. Ligger på drygt 17-18 grader. Källaren har en temperatur på cirka 14 grader. Alla termostater är öppna, ingen luft i systemet, alla luftventiler in i huset är stängda. Fönsterna är bytta någon gång på 90 talet.
2. När bör elpatronen gå in?
Jag kan sätta "bivalensvärme" som anger det gradtal som elpatronen ska starta.
Problemet är att jag har satt Max framledningstemp till 65 grader. Och om elpatronen kickar in så passerar den 65 grader ganska snabbt och sen stängs pannan av, eftersom max temp är nådd..
Är det verkligen 100% eller 0% på patronen för er del också?
Tacksam för hjälp och tips
Ovanligt få radiatorer för så stort hus skulle jag säga. Ettrörssystem i sig går bra, det beror bara på dimensioneringen av rör och radiatorer. Men en oljepanna kunde ju köra 80 grader framledningstemperatur och 60 grader retur så det kanske fungerade. En bild på radiatorerna med kopplet skulle kanske vara bra(?)
J Josth skrev:Ovanligt få radiatorer för så stort hus skulle jag säga. Ettrörssystem i sig går bra, det beror bara på dimensioneringen av rör och radiatorer. Men en oljepanna kunde ju köra 80 grader framledningstemperatur och 60 grader retur så det kanske fungerade. En bild på radiatorerna med kopplet skulle kanske vara bra(?)
J Josth skrev:Ovanligt få radiatorer för så stort hus skulle jag säga. Ettrörssystem i sig går bra, det beror bara på dimensioneringen av rör och radiatorer. Men en oljepanna kunde ju köra 80 grader framledningstemperatur och 60 grader retur så det kanske fungerade. En bild på radiatorerna med kopplet skulle kanske vara bra(?)
Ja precis, där sitter en strypning, se bild.H Hjulbent skrev:
Vet att på en av alla radiatorer så är detta ett problem. Finns det en smart lösning på detta?
Svårt att säga hur stor den ska vara strypningen en del har som en liten vinge och andra en rörbit , kan även vara radiatorventilrn som bråkar, kärvar .Går piggen lätt den ska gå ut till max sjlälv Du får prova att maxa pumpen och se vad resultatet blir, att pannan rusar beror nog på att att flödet över den är för litet .Hur fungerar termostaten är det 3 steg på den
Har bytt ventilen (med pigg) och det är samma resultat. Har kört termostaten på max, steg 5, och till och med utan termostat men det hjälper inte. Hade även elementet ute i somras och spolade det ordentligt. Så det är garanterat strypningen.H Hjulbent skrev:Svårt att säga hur stor den ska vara strypningen en del har som en liten vinge och andra en rörbit , kan även vara radiatorventilrn som bråkar, kärvar .Går piggen lätt den ska gå ut till max sjlälv Du får prova att maxa pumpen och se vad resultatet blir, att pannan rusar beror nog på att att flödet över den är för litet .Hur fungerar termostaten är det 3 steg på den
Cirkulationspumpen på pannan är också på högsta läget, steg 3.
I min snarlika kåk har vi 22 radiatorer på samma yta (dock 2-rörsystem). Då klarar jag att hålla inomhustemperaturen kring 21 grader med framledning strax under 50 C vid några enstaka minusgrader ute. Min gissning är att du helt enkelt har för få radiatorer (om de inte råkar vara gigantiska) för att klara dig med en för värmepump rimlig framledningstemp när temperaturerna kryper nedåt. På kort sikt kan du använda elpatronen för att få upp framledningstemperaturen så högt som du behöver för att nå en rimlig inomhustemperatur, och på längre sikt kan du räkna på om en installation av fler/större radiatorer alternativt golvvärme skulle kunna löna sig.
Klicka här för att svara