Hej, jag har precis köpt hus, och med det så medföljde även bergvärme där pumpen är en Thermia Villa Classic 75 årsmodell 2001.

Jag har en liten display med två knappar består av + och -
När jag trycker på dessa så är det graderna som ändras, men vad för grader? Grader inomhus eller som pumpen tolkar utegivaren efter för drift eller inte?

Om du har jämn temperatur inne oberoene av utomhustemp, så kan du här öka eller minska temperaturen inne. Så det är inga direkta gradtal du styr med.
Varierar temperaturen inne beroende av utomhustemp så får du gå in under pumpens inställningar och justera värmekurvan vid olika gradtal, det är här du gör grundinställning.

Okej. Ja, jag prövade att trycka på plus och minus... den står på 12 grader nu, och den har inte gått något alls förutom imorse när det var kring 12 c ute.. Så jag antar att de knapparna är till för att bestämma vid vilket gradantal man vill att pumpen ska gå på? Ställer man ner den så sparar man ju in KWH

Nja, jag har vår på 20 grader, tänkt inomhustemp, rör inte den.
Pumpen hanterar sedan med automatik, beroende av utomhugivare och utgångstemp på värmeslingen, etc, när den ska gå.
Så med rätt värmekurva inställd, kanske justerad lite vid +5, 0 och - 5 grader, så sköter sig värmepumpen själv.
Brukar låta den enbart producera varmvatten under juni-aug, men är inget du måste göra.

Redigerat:
Det som kan strula om du måste justera ned till 12 grader är ett felaktigt NTC-resistor i utgivaren eller kanske fukt i den. Har haft båda felen och då får pumpen felaktiga värden för utetemp men det tror jag du kan se på displayen om du stegar runt.

Alltså jag begriper ingenting! Måste läsa manualen..
Nu står det på den lilla displayen:
Rumbör 12 (nerjusterad från 20c)
ute 22
Kurva 40.

Den lyser bara grönt på tappkranen och elementet(?) högst upp nu, samt att pumpen ej går.

Att läsa manualen är ett måste för att du ska veta hur pumpen är instäld.
Sedan finns det två meny-nivåer där du kan förändra pumpens inställningar, beskrivs också i manualen.
Ute 22 är utomhusgivaren, så är det 22 grader ute där givaren sitter stämmer det.
Skiljer det endast någon/några grader kan du i pumpen justera så den visar rätt finna en kalibrering för det.
Pumpen har kurva 40 inställd och minns jag rätt är det temperaturen som pumpen ska skicka ut i värmeslingan vid 0 grader utomhus (man det kan diffa lite om man knäckt 40-kurvan vid 0 grader ute, vanligt då de flesta uppfattar tempen lite annorlunda runt nollan) Kurvan ställs in från var du bor geografisk och husets värmebehov, kan kräva en del injustering med bör vara gjort med en så gammal pump, eller så har man slarvat då det för 20 år sedan inte alltid gjordes så noggrant.
Rumsbör 12 känns helt fel, den funktionen skulle jag vilja påstå är för tillfälliga förändringar.
Normal inställning bör vara att vill du ha 21 grader inne så ska Rumsbör ställas på 21 grader och sedan görs huvudinställning via att justera kurva och som jag beskrev tidigare justera kurvan vid +5, 0 och -5 grader som den här pumpen har som möjlighet.
Ett tips är att du går till Värmepumpsforum som enbart fokuserar på just detta och det finns många beskrivningar va hur man justerar generellt och specifika pumpar.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=forum
Och här en forumdel för just din Thermiapump, jag var delaktig här på den tiden;)
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2682.0

Tack!

Nu har jag kollat lite på pumpen, och justerat upp rum bör till 22* och kurvan är kvar på 40.
Utegivaren fungerar om jag jämför displayen kontra en termometer.

Har du lust att förklara lite enkelt hur pumpen jobbar efter utegivaren?

Kolla på andra länken i tidigare inlägg för där förklaras pumpens olika inställningar och hur det fungerar, det är det som du behöver kunna.
Det som sedan tillkommer och är viktigt utanför värmepumpen är intrimning av värmesystem, inställning radiatorer och ev. hastighet på cirkulationspump. Din pump har ett köldmedie som bör ha en differens på 6-8 grader mellan utgående vatten till radiatorer och det som finns i retur, kan avläsas i värmepumpen och ska göras när det gått ett tag med värmeproduktion så det får du vänta med till senare i höst när det blir kallar och värme behövs i huset.
Rekommendation är att undantagsvis använda termostat på radiator, övrigt ska det ställs in med fast strypning (om det finns ventil på returledning på radiator, annars får man sätta på en vanlig manuellt vred/ratt istället för termostat). Men man börjar med alla radiatorer helt öppna och stryper dem efter behov. här kan man få öka eller minska cirkulationspumpen i slingan, öka om alla element inte blir varma och minska om temperaturskillnad blir mindre än 6-8 grader. Japp, det blir lite justerande men gör man det riktigt en gång så fungerar värmepumpen mera optimalt. Du kan här också behöva justera kurvan i pumpen så att du uppnår rätt temperatur i alla rummen, och sedan fintrimma på radiatorer får rätt temperatur. En IR-termometer är bra här.
Men grunden med den pump du har att den helst ska arbete med ett konstant vattenflöde, dvs inga termostater som öppnar/stänger. Så behåller man termostaterna ska de vara helt öppna och ingen ventilpigg som kärvat fast.
När det sedan gäller köldbärare, den vätska som cirkulerar i borrhål/markslingor, bör det skilja 2-4 grader mellan inkommande och utgånde temperatur. Här justerar du hastigheten på cirkulationspumpen.

Nu blev det mycket info, mycket kortfattat och troligtvis ganska obegripligt om man inte gjort det tidigare. Men värmepump och radiatorer är ett system som ska trimmas in tillsammans, speciellt vi som har äldre värmepumpar.
Betydligt bättre beskrivet finner du här:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2727.0

Blir mycket info, på gränsen till obegripligt från mig;)

Ska väl tillägga att det finns många mycket duktiga inom området är på forumet, så jag hoppas att de rättar ev. tokigheter och kompletterar. Det är bra om det görs utifrån Thermia Villa Classic modellen som TS och jag har, annars blir det ännu mera förvirrat.

Tack så mycket Anders!

Min pump är från 2001 och jag har för mycket pengar (skämt och sido) så jag är lite inne på att köpa en ny pump, är det värt det, eller ska jag vänta tills den havererat?

Vår installerades också runt 2000 och du sparar inte igen pengarna på att byta i förtid.
Vi fick byta kompressor efter 10 år men det var 10 års kompressorgaranti. Pumparna vi har tillhör de tidiga generationerna med scrollkompressor som från början var avsedda för att producera kyla enligt den tekniker som gjorde bytet.
Jag kör vår pump tills den lägger av, säkert händer det dag före jul/nyårshelgerna och 25 grader kallt ;)

Kuriosa, vår pump inkl. borrhål och lite service har kostat runt 120.000 under de här åren och ersatte ca 2 m3 olja och elpatron sommar. Så elförbrukning blev relativt lika men oljekostnaden försvann.
Sedan kan man räkna på lite olika sätt vad månadskostnaden blivit och besparing, men det har varit en bra investering i huset. Någon klok person kanske har gjort en kalkylsnurra, men grovt uppskattat ligger besparingen i sexsiffrigt belopp.

Oj se där! Bra gjort.

Vad har du för inställningar på din pump? Vilka knapptryck behöver jag göra för att justera värmekurvan? Hur är din BVP inställd?

Du måste skaffa fram en manual på din pump, sedan kan du använda länkarna som jag klippt in.
Läs de beskrivningarna innan du gör något.
Och börja med att knappa i menyerna utan att ändra något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.