Hej

Panna:
Stiebel Eltron WPL-10 från 2006
Luft/Vatten

Problem:
Pannan kan inte göra sig av med den energi den får från luften utan stänger av sig när den når framledningstemp 65 grader. Detta nås inom ett par minuter. Troligtvis pga dåligt flöde... cirkulationspumpen?

Inte nog med detta... om jag sätter ett önskat värde på exempelvis 50 grader på tappvattnet, så när pannan når sina 65 grader och stänger av sig, då ändras mitt önskade värde till den temperatur som vattnet är vid det ögonblicket, exempelvis 46 grader.
Det blir en ond cirkel av detta och nästa gång blir vattnet 45, 43, 39 etc.
Programmeringsfel?

Har även kört pannan på nöddrift (endast elpatronen), men det blir samma sak.

De här problemen sker då det är mer än ca 10 grader ute.

Har någon idéer?

Mvh Robert

Har du värmepumpen ställd på att hålla en fast framledningstemperatur?
Normalt är att framledningstemperaturen regleras mot utetemperaturen genom en kurva.
Alltså att din framledningstemperatur varierar med utetemperaturen.

Det är väl ganska självklart att pannan kommer upp i 65 grader ganska fort mitt i sommaren när värmebehovet är lågt och tillgången på varm luft är hög.

Jag är inte så väl bevandrad i Stiebel, men jag gissar att den har en max kondenseringstemperatur på 65 grader och bryter sen där. Den kommer då ihåg hur varmt den orkade upp i vv temp till nästa körning och begränsar sig själv.

Det låter som du har dåligt flöde. Kolla om det sitter något smutsfilter på ledningen mellan ute och innedel. Gör rent det. Kolla också så att tryck finns i systemet och, och inga luftfickor som hindrar flödet.
Kolla också cirkulationspumpen, så att den snurrar som den skall.
Finns det växelventil, så behöver den också kontrolleras.

E EyEr0n skrev:
Har du värmepumpen ställd på att hålla en fast framledningstemperatur?
Normalt är att framledningstemperaturen regleras mot utetemperaturen genom en kurva.
Alltså att din framledningstemperatur varierar med utetemperaturen.

Det är väl ganska självklart att pannan kommer upp i 65 grader ganska fort mitt i sommaren när värmebehovet är lågt och tillgången på varm luft är hög.
Jag kan endast ställa in en MAX temperatur. Den är 65 grader. Ställer jag in den på exempelvis 58 istället så stänger bara pannan av sig ännu tidigare,

Ja absolut, men denna sk*t pannan har den här inlärningsfunktionen som inte går att stänga av.

Nyss så orkade pannan värma varmvattnet från 47.3 till 48.1 på en körning som tog ca 3-4 minuter, sen va vi uppe i 65 grader och den stängde av.

L lordi skrev:
Jag är inte så väl bevandrad i Stiebel, men jag gissar att den har en max kondenseringstemperatur på 65 grader och bryter sen där. Den kommer då ihåg hur varmt den orkade upp i vv temp till nästa körning och begränsar sig själv.

Det låter som du har dåligt flöde. Kolla om det sitter något smutsfilter på ledningen mellan ute och innedel. Gör rent det. Kolla också så att tryck finns i systemet och, och inga luftfickor som hindrar flödet.
Kolla också cirkulationspumpen, så att den snurrar som den skall.
Finns det växelventil, så behöver den också kontrolleras.
Exakt, den har en inlärningsfunktion. Bifogar bild från instruktionsboken.
En sida ur en instruktionsbok för värmeinstallation med rubrikerna "VW-ECO" och "VV-steg" som beskriver funktioner för varmvattenberedning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

- Jag har endast en innedel, den suger in luften genom väggen. Kan inte hitta något filter. Finns en backventil på returledningen, ska kolla om det är smuts i den.

- Det är bra tryck (1.0 bar) i systemet och det finns ingen luft.. har kollat alla luftventiler.

- Cirkulationspumpen har 3 lägen, litet hus (1 våning), medelhus (2 våningar) och stort hus (3 våningar). Jag har markplan + källare.
Om jag sätter pumpen till litet hus så går den ner i varv som den ska, men sen hör jag inte så stor skillnad på 2 och 3 våningshus...

- Växelventilen + motorn till den är bytt för ca 1 år sedan, och jag har motionerat den då och då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.