Har en gammal CTC idag som är lite klen pga byggt ut.
Har tittat på dessa 2

Ctc eco air 510M
Ctc ecozenith i350L

Nide F2120-12
Nibe VVM 225

Har en rör system och hört lite allt möjligt av folk, är det någon som
har erfarenhet av dessa?

R
Är det en äldre Ecoair XXX du har , med en innedel som styr eller tank och bara rakt in på den .

R rävlyan skrev:
Är det en äldre Ecoair XXX du har , med en innedel som styr eller tank och bara rakt in på den .
Äldre Ecoair.

R
Har själv en gammal 407 i skåne direkt mot en tank , med förvärmning av VV och VVB efter , den börjar bli lite klen när tempen går mot minus och frostar bra mycket
Dom nya L/V som finns nu fungerar ner till ca -20C , dom gamla är bara ner till -10C
Det är nog lite hugget som stucket med en VP i dag , alla är nog jämförbara , kan skilja lite , sen beror det på vad du vill ha , numera ska dom ha en styrdel inne , med eller utan tank för VV , inverterstyrda på både ont och gått , men priser går upp rätt bra på dom

Det ska ju dimensioneras till just ditt hus, men jag röstar på en ecoair 610 och en ecozenith i250. 510M har utgått. Och i350:in lämpar sig inte till 1-rörssystem så bra.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
F2120 är ju modernare och bra.

Annars finns Bosch compress 7000i AW. Som är likvärdig F2120 i verkningsgrad men tror den är lite billigare (och möjlien snyggare)

G Gahmen skrev:
Det ska ju dimensioneras till just ditt hus, men jag röstar på en ecoair 610 och en ecozenith i250. 510M har utgått. Och i350:in lämpar sig inte till 1-rörssystem så bra.
Men de föreslår ju i350 till en rörsystem..Vad är det som händer???

Redigerat:
R rävlyan skrev:
Äldre Eco air 5kv. första vertionen

R rävlyan skrev:
Har själv en gammal 407 i skåne direkt mot en tank , med förvärmning av VV och VVB efter , den börjar bli lite klen när tempen går mot minus och frostar bra mycket
Dom nya L/V som finns nu fungerar ner till ca -20C , dom gamla är bara ner till -10C
Det är nog lite hugget som stucket med en VP i dag , alla är nog jämförbara , kan skilja lite , sen beror det på vad du vill ha , numera ska dom ha en styrdel inne , med eller utan tank för VV , inverterstyrda på både ont och gått , men priser går upp rätt bra på dom
Jo det är ju dubbelt upp i pris nu emot när jag köpte för 13 årsedan. Den stora fördelen är att det är inte mycket som behövs att byta vid montage.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:

Annars finns Bosch compress 7000i AW. Som är likvärdig F2120 i verkningsgrad men tror den är lite billigare (och möjlien snyggare)

Nja! jag vet att det fins andra. Men vill ha något som är producerat i Sverige.
Och det kan man diskutera till fan hämtar mig, Jag vet..

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
R
Har du bara 1 rörs då , En VP behöver ett minflöde för att inte storkna , ddom innedelarna har en VVB i sig och den laddas separat med en växelventil och övrig värme går direkt ut på systemet , ett 1 rörs kan ha lite stort motstånd
Vad har du i dag en tank som VP går mot och en shunt ut efter den

• Gilla
M95
  • Laddar…
H hsonlarsson skrev:
Nja! jag vet att det fins andra. Men vill ha något som är producerat i Sverige.
Och det kan man diskutera till fan hämtar mig, Jag vet..
Bosch äger IVT som gör pumparna. Tror dom tillverkas i Tranås.

Bosch äger IVT som gör pumparna. Tror dom tillverkas i Tranås.
Ivt säljaren var inte så trevlig.

Men har Best idag.

H hsonlarsson skrev:
Jo det är ju dubbelt upp i pris nu emot när jag köpte för 13 årsedan. Den stora fördelen är att det är inte mycket som behövs att byta vid montage.
Många gånger får ju även innedelen bytas ut eftersom den inte kan jobba ihop med nyare utedel men i vissa fall räcker det med att köpa en tolk så funkar det.

S smurfen72 skrev:
Många gånger får ju även innedelen bytas ut eftersom den inte kan jobba ihop med nyare utedel men i vissa fall räcker det med att köpa en tolk så funkar det.
Nytt rubb och stubb blev det.

Ctc

• Gilla
Fredandel och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.