Den pump jag har nu är för gammal och klen, kanske bara 6-7 kW. Jag behöver 12-14 KW. Kan en sådan ge tillräcklig framledningstemperatur utan arbetstank och shunt? En del tvivlar på det.

• Gilla
hsonlarsson
  • Laddar…
Går det att se på nuvarande CTC panna vilken värmekurva som är inställd? Utgår från att kurvan tidigare har justerats rätt. Då kanske man kan analysera fram vilken framledningstemperatur som den ger vid -11 grader som är DUT/DVUT i bl.a. Ystad. Gissar att värmebehovet är drygt 11 kW vid -11 grader för att ha något att utgå ifrån. En större värmepump kanske ökar energibesparingen med 1000-1500 kWh/år med 100% energitäckningsgrad eller näst intill vid max 55 grader framledningstemperatur.

• Gilla
jfp
  • Laddar…
H Hageman skrev:
Den pump jag har nu är för gammal och klen, kanske bara 6-7 kW. Jag behöver 12-14 KW. Kan en sådan ge tillräcklig framledningstemperatur utan arbetstank och shunt? En del tvivlar på det.
Varken arbetstanken eller shunten bidrar till högre framledning.

S smurfen72 skrev:
Varken arbetstanken eller shunten bidrar till högre framledning.
Vad är det då som bidrar till högre framledning?

Värmepumpen... Dimensionen på radiatorerna bestämmer vilken temperatur som behövs. Sen är det bara upp till värmepumpen att tillverka det utifrån bästa förmåga. Klarar den inte det med enbart kompressorn så behöver elpatronen hjälpa till.

H Hageman skrev:
Vad vet man om CTC’s framtid? Kan man köpa CTC idag och hoppas på reservdelar och service under de närmaste 10-15 åren?
Inga problem! Har fått från en säker källa att de inte komma ändra på något.

H Hageman skrev:
Rent allmänt sett skall man som andra skrivit alltid börja med att se över radiatorerna. Kompaktradiator 22K 60cm höjd är en bra start. Se till att radiatorerna är lika breda som fönstret minus 10-20 cm som bas.

Kom ihåg att byta pump är lätt men sen skall borrhålet kunna producera 12-14kW också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.