Hej
En kompis har haft problem med läckande IVT 495 Twin.
Jag har inte sett pumpen själv men han ringde ut IVT som sa att det läcker rost färgad vatten från el patronen och att det blir en ny värme pump eftersom delarna inte finns längre.
Jag har det svårt att tro att det inte går att fixa. Vad säga ni?
En kompis har haft problem med läckande IVT 495 Twin.
Jag har inte sett pumpen själv men han ringde ut IVT som sa att det läcker rost färgad vatten från el patronen och att det blir en ny värme pump eftersom delarna inte finns längre.
Jag har det svårt att tro att det inte går att fixa. Vad säga ni?
Han säger att trycket ligger på 2,5 bar med men jag undrar varför inte säkerhets ventilen läcker istället? Kan det vara antingen hål i beredaren? Läckande påfyllnings kran eller expansion kärl är kass kanske?
Nej det är dykröret för givarna, termostat och överhetningskydd, och då är det kört, tråkigt men bara byta hela paketet, det är ingen vanlig 2 tums patron så du måste ha en orginal, vad står det för märkning till vänster på patron första fotot, alla siffror
Det står LOVAL 2x4500W 5763440-0504.J jonaserik skrev:
När du säger hela paketet menar du hela pumpen? Det är det som våra lokala IVT försäljare har sagt till ägaren.
De har planerat in till imorgon utbyte av den gamla pump med uppgradering till 100% jordvärme.
En annan sak jag undrar var att expansions kärlet är kass som jag misstänker orsakade läckaget men varför släppte inte säkerhetsventilen först? Trycket är uppe på 2,5 bar.
Sedan varför säger IVT att det inte går att få tag på delarna?
Sedan varför säger IVT att det inte går att få tag på delarna?
Ja, elpatron ska inte vara några konstigheter att få tag på. IVT 495 har i regel bara en kort kollektorslinga så oftast behöver man komplettera den om man ska köra enbart mark/berg. Sen måste man ju lösa ventilationen också.
Är trycket 2,5 bar ? Ett foto på rördelarna inte fel Kolla vad det står på hatten ska var 1,5 bar, öppnar den inte vid 1,5 bar så sitter den fast, kan du öppna någon kran/ventil och tappa ur lite, då ska manometern sjunka sakta, dyker den rakt ner så är det ingen luft eller hål i blåsan. För att få till det ska det tappas ur vatten tills manometern visar noll, fylla på med luft till 0,6 bar, tappa till noll igen, fortsätt så tills det inte kommer vatten och trycket i kärlet står kvar på 0,6 bar, då är det dags att fylla vatten till ca 0,9- 1 1,0 bar sommartid. Det med att dom säger att det inte finns reservdelar är nog till värmepumpsdelen som menas är inte riktigt sams med lite detaljer. Hur mycket slang finns i marken ( jordvärme ) det är totalt avgörande vilken storlek på ny VP kan anslutas, sätts en för stor VP in kommer verkningsgraden att minska radikalt ( s.k COP ) då den inte kan tillgodogöra sig tempen från slangarna. En större kommer att kyla ner brainen, den hinner inte värmas på utan kan komma ner till minusgrader och det är inte bra. Många försäljare säger att det gör inget för den här kan jobba ner till - 5 C, klart den kan men vad blir det för COP då, mycket mindre. Alla vill sälja och tjäna pengar och våran är bäst, Ta in flera offerter från olika företag, minst 3 st och värdera vad som dom säger. Det är fortfarande varmt och ingen brådskaL lostinsweden skrev:
Är elpatronen inte dyrare hade jag bytt patron.
Sen är min åsikt att apparat/kopplingsutrymmet är olyckligt utfört med plinten och nåt mer, konding?, under elpatronen. Sannolikheten att patronen läcker en skvätt förr eller senare är ju inte helt försumbar så det borde inte finnas något fuktkänsligt under.
Sen är min åsikt att apparat/kopplingsutrymmet är olyckligt utfört med plinten och nåt mer, konding?, under elpatronen. Sannolikheten att patronen läcker en skvätt förr eller senare är ju inte helt försumbar så det borde inte finnas något fuktkänsligt under.
Klicka här för att svara