V
vedklyv: [citat] Jag har iallafall fått lära mig att om man använder en 60 Hz pryl vid 50 Hz måste man sänka matningsspänningen till 5/6 av matningsspänningen, alltså ca. 190 volt. Därför att järnkärnorna är mindre i 60 Hz apparater och därför uppvärms mer. Motorer kommer att snurra långsammare. När det gäller en pump, kommer flödet att bli mindre.
2 svar · 1,1k läst
useless
useless: Det sitter en givare på kylmediaröret som går från förångaren tillbaks mot kompressorn. Värmepumpen mäter temperaturen på insugsluften och temperaturen på kylmediat som har passerat förångaren. Om skillnaden blir för stor triggas en avfrostning.
9 svar · 5,6k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Jag tror det korta svaret är: Sätt alla radiatorventiler på max, justera in värmekurvan från pumpen till önskad bärme i de rum där du vill ha varmast (kanske redan är gjort) och sänk sen termostaterna där du vill ha svalare (byt där ventil och termostat om de inte fungerar). Av bilden framgår att du har ojordat eluttag alldeles intill blanka radiatorrör vilket är en otrevlig
1 svar · 2,3k läst
·
J
Josth: Ok då har ni någon av de sista årsmodellerna. I det 14-siffriga serienumret är det siffra 7-8 som anger tillverkningsåret men jag är osäker på hur länge NIBE använt det systemet(?) Kommer även upp siffror i displayen när man slår på strömmen. Min erfarenhet är att kompressorn bara håller 8-9 år i snitt pga av de införde R290 Propan som miljövänligt köldmedia efter R22 som
6 svar · 3,3k läst
E
EyEr0n: Vad kom du och rörfirman överens om gällande fyllning av värmepump i samband med renoveringen? Vilket pris kom ni överens om?
5 svar · 1,8k läst
C
Christian_K: Japp har testat allt! Verkar funka kanon förutom värmen. Får kolla om den blir varm eller kall. 4 vägs ventilen vad är det och vart sitter en sådan. Känna som något elektriskt för så fort man sätter på värmen så slås fläkten av i innerdelen. Typ viceversa ;-)
6 svar · 1,7k läst
R
Rickert: [citat] tack för bra svar och inte en massa killgissningar :)
6 svar · 1,4k läst
GoC
GoC: Min son har fått en 9kw Thermia Atec installerad, en beprövad produkt som verkar ha bra tillförlitlighet. Kostade drygt 100kkr. Verkar vara en pålitlig produkt då installatören hävdade att det var väldigt lite problem med dom som dom installerat under många år i motsättning till den nyare och något billigare ITec.
59 svar · 10,0k läst
·
F
fallingdown: Självklart är en märkes pump att föredra men oddsen är stora att vi bara bor här i några år innan vi hittar ett större ställe och det är 4års garanti på jula pumpen så den borde räcka långt. Bättre än att kanske lägga 2500 på gas + en ny kontroll för den fick jag ej med och sen så visar det sig att skiten inte funkar. Jag har aldrig sett den i drift utan satt i en lokal vi
13 svar · 2,6k läst
N
Nallis: [citat] Bra tips. Tack (y)
2 svar · 739 läst
Fadai
Fadai: Följ rören fr kärlet och testa dig fram. Inte säkert att vredet sitter nära. I min källare sitter det vid motsatta väggen. Våga testa, det kommer inte att explodera.
4 svar · 2,6k läst
·
H
Huddingetullingetumba: [citat] Tack för tipset, fick ut lite mer luft tack vare tipset! Får se om det har effekt när det blir kallare ute.
2 svar · 1,9k läst
E
Emanuel01: Jag har grunt borrhål bara 100m med en 9kw IVT men jag får aldrig -grader tillbaka på spriten på vintern. Så har man bara bra flöde i hålet går det bra med en ny effektivare vp. Har mätt upp pumpen och har bra effekt än så länge.
22 svar · 3,0k läst
M
Mawe85: [citat] Detta en luft/vatten. Har vattenradiatorer i hela huset. Stod en oljepanna när vi flyttade in och utforsling av panna och tank ingick i priset.
33 svar · 7,0k läst
G
Gladamatör2: [citat] Tackar! Då förstår jag
4 svar · 5,2k läst
C
Comfort Thomas: Ivt Modellerna om det nu fungerar som tidigare kan du nog hitta som Bosch och Sharp till bättre priser
49 svar · 100,6k läst
·
M
Micke_123: [citat] ok, menar du att jag ska ändra inställningarna? Nu står pumpen på 52 grader så det borde väl vara rimligt? Gör pumpen själv en höjning för att motverka legionella?
4 svar · 4,1k läst
N
nova383: Hej. nästa vecka kommer mitt hus, hoppas vara snickarklar på ca 2 veckor.(litet hus) Ska ha en Comfort Zone EX50L med separat acc.tank, men behöver hitta en beg. sån tank, bara det att jag blir inte klok på alla olika varianter det verkar finnas, ca 300 liter har jag tänkt iallafall. men ska man ha 2 eller 3 slingor ? Är ena slinga för golvärmen och den andra för tappvatten ? De med 3
0 svar · 1,4k läst
Duttarmajster
Duttarmajster: Tror det var smart. Så gjorde installatörerna av bergvärme nyligen hos svärmor, det var "Vi Värmer Sverige AB". Så är det också gjort hos oss vid installation av rören till luft/vatten-pumpens utedel för 10år sen.
1 svar · 1,4k läst
J
Johan93: Sant, jag tyckte först det såg ut som en variant av en universal koppling på retur ledningen, men det kan mycket möjligt också vara en backventil. Så som det är kopplat så blir man lite snurrig i huvudet, men tekniskt sett skall denna uppbyggnaden fungera baserat på att där finns individuella shuntar på var plan för GV systemen.
3 svar · 2,3k läst
·
N
norfre: En uppdatering; utedelen är flyttad och kopplad med en färdig kulvertslang beställd från Rinkabyrör samt kabel från automation24. Tack för hjälpen! (y)
18 svar · 12,1k läst
·
J
Josth: Nej den har en äldre typ av styrsystem där man bara kan avläsa de olika aktuella värdena per kanal och några enstaka felkoder. Vill man logga så blir det till att montera givare för ett eget externt loggningssystem.
1 svar · 1,1k läst
S
slurppe99: Sänker du värmen 3 grader mot 21 grader så minskar du 15 %. Vilket ger en besparing på 3600kwh. Eftersom du har inte så öppen planlösning. Så gör du nog inte så stor besparing som ca 40% med bara luft/luftvärmepumpen utan möjligen 30%. Så du kan teoretiskt komma i under dit önskemål om du även sänker värmen några grader och sprider värmen med öppna dörrar. ps. jag har precis
3 svar · 2,2k läst
·
GoC
GoC: Ta en plasthammare eller skaftet på en skruvmejsel och smäll till på ventilhuset rejält några gånger när du har ”kranen” helt öppen. Viss mängd av våld måste till och mycket om du skall förstöra något
17 svar · 3,1k läst
·
C
Comfort Thomas: Daiseikai 9 är en av få som har ”automatisk” braskaminfunktion. Tyst nog är inte direkt någon luftvärmepump när man använder dom på lite högre luftflöde !! På quiet eller lägsta fläkthastighet är dom rätt tysta men du har istället dålig spridning så att kika på vilken som har lägsta möjliga ljudnivå på lägsta fläkthastighet är rätt meningslöst, antingen sitter den
9 svar · 3,8k läst
·
mexitegel
mexitegel: Har du kollat in denna checklistan? https://www.nibe.eu/sv-se/support/vanliga-fragor/faq-items/jag-har-ett-hp-larm-pa-min-varmepump-vad-ska-jag-gora
3 svar · 2,3k läst
T
Tootsie: Nej, expansionskärlet sitter brevid pannan. Hittade en ventil under varmvattenberedaren o en blå "kran" ovanpå. Testade att öppna kranen o ventilen o härligt ljud av vatten forsade in i pannan o uti expansionskärlet.Har det på 1,0! Tack för att du svarade. Tog en chansning...jag vet...men här gick det med "en bra kvinna klara sig alltid"
2 svar · 747 läst
MathiasS
MathiasS: Det rimliga är ju annars att isolera huset. Jag har lagt på 9cm på utsidan, 7cm på insidan och lösull på vinden + byte av fönster. Då klarar jag mig som sagt med 7kW i Stockholm, inget eltillskott.
9 svar · 4,9k läst
P
Plutus: En kontaktor som brummar behöver inte bytas och en äldre elpanna går säkert att hålla liv i, men vilken pump har ni tänkt er? om det är en med köldmedierör som en kyltekniker måste flytta skulle jag avråda. Är det bara vatten som ska kopplas bort så är det ju inga problem.
4 svar · 2,3k läst
D
Derktrios: Tack vännen. Återkommer om jag har fler frågor
4 svar · 7,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.