21 038 läst ·
81 svar
21k läst
81 svar
Uppvärmning till nybyggt fritidshus 66 kvm - bergvärme overkill?
Hur ser ditt uppvärmnings system ut ? Har själv 150 mm tjock betongplatta med golvvärme (vattenburen)E Effektministern skrev:
Tycker mig ha hört att dom som eldar med ved , också , ej kan tillgodogöra sig den extra värmen . Detta på grund av trögheten i cementplattan. Vedeldningen skapar enbart övervärme i huset + kall cementplatta , som senare måste värmas upp igen.
Jag har en 750 lite acktank på fastlandet och 500 liter på Gotland. Sedan har jag ett eget styrsystem byggt på Raspberry Pi www.ipv6home.orgTomture61 skrev:
Hur ser ditt uppvärmnings system ut ? Har själv 150 mm tjock betongplatta med golvvärme (vattenburen)
Tycker mig ha hört att dom som eldar med ved , också , ej kan tillgodogöra sig den extra värmen . Detta på grund av trögheten i cementplattan. Vedeldningen skapar enbart övervärme i huset + kall cementplatta , som senare måste värmas upp igen.
Golvvärme i betongplatta är en trög historia , vill man komplettera sin Berg / Vatten / Frånlufts värmepump med ngt så får man en stor utmaning , vattenradiatorer fungerar bättre (snabbare) där.
En ved / pellets kamin som är vattenmantlad är nog lösningen för komplettering till betongplatta.
Tycker du ditt reglersystem IPV6home sparar pengar åt dig ?
En ved / pellets kamin som är vattenmantlad är nog lösningen för komplettering till betongplatta.
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Ligger slingorna som vi har ”för djupt” så är det trögt på höst och vår med stora temperaturskillnader ute.
Först tar det tid att få varmt och sen blir det för varmt inne om temperaturen ute stiger
Vi har luftvärmepump som går in när inte plattan hinner med och fungerar bra samtidigt som det finns billig kylfunktion på sommaren.
Först tar det tid att få varmt och sen blir det för varmt inne om temperaturen ute stiger
Vi har luftvärmepump som går in när inte plattan hinner med och fungerar bra samtidigt som det finns billig kylfunktion på sommaren.
Absolut, vi skall utveckla detta i ett forskningsprogram om vi får pengar till en större pilotstudie.Tomture61 skrev:
Golvvärme i betongplatta är en trög historia , vill man komplettera sin Berg / Vatten / Frånlufts värmepump med ngt så får man en stor utmaning , vattenradiatorer fungerar bättre (snabbare) där.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Uppvärmning tillbyggnad?
Värme allmänt -
Köpa nybyggd stuga utan möjlighet till elförsörjning (uppvärmning) ?
Fritidshus -
Värmesystem till nybyggt fritidshus
Fritidshus -
Vad ska jag välja för uppvärmning till nybyggt hus
Frågor och svar om värme -
Uppvärmning till nybyggt 1,5-planshus med FTX och oinredd övervåning?
Värme allmänt