Tomture61
E Effektministern skrev:
Vi har ett avtal med Vattenfall att köpa el med koppling till Nordpools timspotpris, sedan har vi byggt ett eget styrsystem som hämtar morgondagens elpris och styr värmen via en Raspberry Pi dator, kolla www.ipv6home.se eller www.ipv6home.org
Hur ser ditt uppvärmnings system ut ? Har själv 150 mm tjock betongplatta med golvvärme (vattenburen)
Tycker mig ha hört att dom som eldar med ved , också , ej kan tillgodogöra sig den extra värmen . Detta på grund av trögheten i cementplattan. Vedeldningen skapar enbart övervärme i huset + kall cementplatta , som senare måste värmas upp igen.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur ser ditt uppvärmnings system ut ? Har själv 150 mm tjock betongplatta med golvvärme (vattenburen)
Tycker mig ha hört att dom som eldar med ved , också , ej kan tillgodogöra sig den extra värmen . Detta på grund av trögheten i cementplattan. Vedeldningen skapar enbart övervärme i huset + kall cementplatta , som senare måste värmas upp igen.
Jag har en 750 lite acktank på fastlandet och 500 liter på Gotland. Sedan har jag ett eget styrsystem byggt på Raspberry Pi www.ipv6home.org

Tomture61
Vattenradiatorer?

Vattenradiatorer?
Mest golvvärme, om jag fick göra om skulle jag bara ha golvvärme!

Tomture61
Golvvärme i betongplatta är en trög historia , vill man komplettera sin Berg / Vatten / Frånlufts värmepump med ngt så får man en stor utmaning , vattenradiatorer fungerar bättre (snabbare) där.
En ved / pellets kamin som är vattenmantlad är nog lösningen för komplettering till betongplatta.

Tycker du ditt reglersystem IPV6home sparar pengar åt dig ?

• Gilla
Effektministern
  • Laddar…
Ligger slingorna som vi har ”för djupt” så är det trögt på höst och vår med stora temperaturskillnader ute.
Först tar det tid att få varmt och sen blir det för varmt inne om temperaturen ute stiger :)
Vi har luftvärmepump som går in när inte plattan hinner med och fungerar bra samtidigt som det finns billig kylfunktion på sommaren.

Golvvärme i betongplatta är en trög historia , vill man komplettera sin Berg / Vatten / Frånlufts värmepump med ngt så får man en stor utmaning , vattenradiatorer fungerar bättre (snabbare) där.
En ved / pellets kamin som är vattenmantlad är nog lösningen för komplettering till betongplatta.

Tycker du ditt reglersystem IPV6home sparar pengar åt dig ?
Absolut, vi skall utveckla detta i ett forskningsprogram om vi får pengar till en större pilotstudie.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.