Har sedan förra vintern när vi flyttade in i vårt hus funderat på att byta ut fjärrvärmen till en luft/vatten värmepump. Har frågat om pris hos flera firmor för att få en uppfattning om kostnaden, men tycker samtliga tillfrågade ligger rätt högt i pris i förhållande till vad som behöver göras.
De olika firmorna har också räknat rätt olika på vilken storlek på värmepump som jag behöver trots exakt samma beslutsunderlag. De har alla varit i huset samt tagit del av energikalkylen från när huset byggdes samt uppskattad årsförbrukning från fjärrvärmeleverantören.

Om man summerar det hela så verkar de flesta lägga sig på en 16kW. Några säger att den troligen är på gränsen till att klara mina 400kvm och att man troligen får ner drifttiden på elpatronen om man istället väljer en 20kW.
Mitt val står alltså mellan en 16kW och 20kW och jag har nu fastnat för Nibe. Alltså F2120-16kW med VVM320 eller F2120-20kW med VVM500. Jag är inne på att ta den senare.

Räknar jag sedan på offerterna för att ta reda på hur stor del arbete och materialet kostar så tycker jag det är rätt stora summor för det uppdraget. Jag tar offertsumman-kostnad för inne och utedel (pris från prisjakt). Då landar de mellan 40.000 - 50.000 kr före ROT i arbete + rör. El brukar inte ingå i offerterna och det är korta avstånd med rördragningen. 2-3 dagars jobb enligt offerterna.
Kan det verkligen stämma? Då börjar jag fundera på om jag inte kan ansluta en sådan pump själv. Jag har tillgång till en rörkrökare som kan ställa upp att hjälpa mig dra rören och Nibe är vad jag förstår inte med gas, så behöver inte tillgång till kyltekniker.

Det är dock några frågeställningar som jag skulle vilja ha hjälp med för att bekräfta att jag tänker rätt innan jag ger mig in på detta. Mycket tacksam för alla synpunkter. :)

1. Finns det någon anledning till att ha kvar fjärrvärmeväxlaren? Man skulle kunna installera värmepumpen i serie med fjärrvärmeväxlaren så man kan välja om man ska köra värmepump eller fjärrvärme.
Sätter jag in värmepumpen så kan jag ändra fjärrvärmeavtalet så jag inte har någon årsavgift men betalar lite dyrare per kWh. På så sätt så har jag en backup på värmepumpen skulle strula. Däremot så blir kanske inkopplingen lite krångligare (?) samt att fjärrvärmeväxlaren gissningsvis roterar lite fjärrvärme i sig så jag får betala det lilla som passerar mätaren.
Är lite osäker på hur en sådan inkoppling i så fall ska se ut, men har gissat mig till följande. Är det rätt uppfattat? AV i bild2 symboliserar avstängningsventiler, så man kan koppla förbi fjärrvärmeanläggningen.

Schema över befintligt värmesystem med fjärrvärme, inkluderar rör och komponenter som växlare och shunt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk ritning av värmesystem med fjärrvärme i serie med värmepump och anslutna rörledningar.
Skapa konto

2. Tar jag bort fjärrvärmeväxlaren och endast ansluter värmepumpen, så underlättar den inkopplingen. Jag har nog ganska klart för mig hur detta i så fall ska anslutas. Är det rätt uppfattat?

Schematisk ritning som visar rörkopplingar för en värmepump utan fjärrvärmeväxlare.
Skapa konto

3. Huset har VVC. Läste någonstans att det inte var att rekommendera att köra med VVC om man har värmepump då det sliter mer på pumpen. Jag har inte haft VVC igång (tror jag) och det har fungerat bra ändå med att få varmvatten hyfsat snabbt.
Om jag ska ha igång VVC så har jag förstått att det kräver lite extra rördragning för att få in returen i innedelen. Jag är inne på att inte ansluta VVC. Antar att det alltid går att omvärdera detta i ett senare skede?

4. Jag får inte riktigt ihop det hur VVCn i huset är kopplad. Det sitter en VVC pump och som var avstängd när vi flyttade in i huset, men vad jag kan se så är den ansluten till kallvatten och inte till varmvattnet. Kan det vara så att man har satt in en extra pump för att få upp trycket på kallvattnet vid behov? Har absolut inte upplevt att det är dåligt tryck huset. Om nu denna VVC pump är för kallvattnet vad sitter då pumpen för varmvattnet? eller det roterar via fjärrvärmeväxlaren? Här är det som ni märker en hel del frågetecken som jag inte riktigt fått svar på. Tar lite bilder ikväll.

P
Med dessa pumpar lär du behöva säkra upp huset
Ny tariff med högre pris

Ja till 25A. Har 20 idag. Men det gör inget. Behöver ändå säkra upp inför solceller.

S spacemoose skrev:
Ja till 25A. Har 20 idag. Men det gör inget. Behöver ändå säkra upp inför solceller.
Då jag är snickare så får du ta mina ord för vad det är men mina två sista hus med bergvärme så har bägge varit säkrade på 16 amp.
Ena huset på 300kvm och det andra på 250kvm.
Dock så är abonemanget rätt mycket billigare per månad men elen lite dyrare men sammantaget billigare totalt.

Nu är detta ifs luft/vatten, men ändå intressant så klart. Vilken storlek hade du på de värmepumparna?

Vad tror ni förresten om skisserna för inkopplingen? :-) Funkar fjärrvärmen bra på detta sätt så borde väll även en värmepump kunna kopplas in på samma sätt? Eller krävs det någon ytterligare obskyr koppling som jag inte kommit fram till ännu. :-)

S spacemoose skrev:
Nu är detta ifs luft/vatten, men ändå intressant så klart. Vilken storlek hade du på de värmepumparna?
Ingen aning.
Den till huset på 300 kvm var en 30 år gammal Thermia som skulle klara upp till 400 kvm men kompressorn klarade bara 10 år itaget så när den rasade för tredje gången slängdes den ut.
Nästa var en IVT som rullade det året som jag bodde där.
Dock så i inget av husen behövde jag byta en enda säkring pga pumparna

Slutade med att jag hittade en leverantör som både låg bra till i pris och som jag fått förtroende för. Knappt lönt att böka med det själv då.
Blir en Nibe F2120 20kW och VVM500 som innerdel.
Ca 25000kr inkl moms efter ROT i installationskostnader inkl elen vilket får anses som överkomligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.