Värmepumpar
Comfort Thomas: Värma upp till 140kvm säger ju inte direkt så mycket! Är det vid +7 ute eller vid -10 ute och hur ska huset vara isolerat för att det ska uppfyllas ? Bättre om du tar hem ett par återförsäljare som på plats kan se alla förutsättningar och ge förslag på modell och placering, kanske finns bra placering för en golvmodell! Med tanke på att det varit lite halvljumna somrar så kanske
Anonymiserad 137805: Den går intelägre än så Förbrukning? Nån hundring i månaden kanske
Dortmunder DAB: Johnny viking: Lite sent kanske men jag har samma Daikin Bvp och upplever inte samma dova brummande, måste tyvärr vara inkompetenta installerare som du redan konstaterat själv.
webbisvhc: [citat] När jag luftar kommer det bara vatten, inte luft (står i originalinlägget) därför bad jag om hjälp. Det står inte heller i manualen hur man fyller på vatten, därför bad jag om hjälp. Jag arbetar i sprängbranschen, inte inom VVS, därför bad jag om hjälp.
DaSo: Stängde av GV igår innan läggning genom att strypa tillflödet av vatten direkt efter shunten via ett vred. Finns en annan vred också på tillbakaflödet men det borde inte spela någon roll vilken man vrider av? Vaknade upp till ett iskallt golv men elementen på ö.v. är fortfarande kalla. Upptäckte även att shunten till GV stod på 1. Och shunten på ÖV står på 3.
Comfort Thomas: Ha ha jo så kan man se det :) Man kan få ett smärre utbrott på hur en del grejer är konstruerade!!!!
sunqan: Maanualen till ack-tanken finns här: http://systemhandbok.ivt.se/pages/static.asp?lngID=374&lngLangID=1 under ackumulatortankar. Obs att ivt kallar den för boro bc 100/3 bar.
Plutus: Inga problem, men då kan inte kärlet hänga i röret, utan måste fästas på annat sätt. Du kan använda flexibel metallslang också, men risken ökar att det sätter igen sig
MagicFingers: [citat] Hej. Mja en chansning var det ju inte det var min önskan då det verkade troligt efter tidigare erfarenheter på denna pumpen (läcksökte och fyllde på 2017 med resultatet att den kört klander fritt i 2.5år)att fler fel fanns så kan det ju ha varit. det fanns såklart en hatt på men den var av sorten som inte hade gummihätta. Och det fungerade ju bra tills ventilen gav upp så att
NyköptHus: Vad tror ni om placering? För tjejens godkännande tänkte jag smidigast och snyggaste över ingångsdörren. Höftade lite temperaturer, hela ytan är 146kvadrat, tror ni det stämmer någorlunda om vi antar att jag sätter värmepumpen på 22°C ?
noupe: https://4tec.se/ Bra erfarenhet i Höllviken, kan ej svara för Malmö-kontoret (kanske delvis samma folk, är ju inget avstånd). Vad gäller "pris, kvalitet" mm vet jag inte riktigt. IVT-produkter kostar väl vad de brukar kosta, och firman tar väl ungefär samma i timpeng som alla andra.
wallen83: Jag gjort det .. men det rann än då. Kanska måste låta det rinna längre pga allt som är i rören självklar är den avstängningen för att fylla på beredaren .
lordi: Kontrollera så att utgivarens värde överensstämmer med verkligt värde. Hur är värmekurvan inställd?
jonaserik: [citat] Och stäng alla ventiler som finns i närheten, annars blir du duschad med mycket vatten. sitter en ovanför, syns inte om det är en avstängning under pumpen, kanske i unionkopplingen
nizzehult: Glad och glad...det var väl att ta i. Brukar du skratta högt om du står inför en utgift på 50 papp? Men visst, dagens värmepumpar är säkert ännu effektivare och smartare, inte minst ur övervaknings- och fjärrstyrningssynpunkt. Får jag bara en prisjustering där man räknar in ett byte i närtid (ungefär som man gör om huset måste målas om) så är jag nöjd. Jag ska fixa bilder
j-o75: Oavsett era fantastiska uträkningar så ger pumpen ingen värme. En klenare värmare värmde ju vattnet mer. Nu är dock sesången över så jag får väl ta nya tag till våren. Men är det ens värt att försöka laga den?
wildeside: [citat] Den sidan har jag sett, men tack iaf. Tyvärr visar dom bara plan 2 på ritningarna och jag skulle behöva se hur man ritar vid pumpen. Känns sisådär att betala 5500 för något man kan göra själv.
useless: Hur mycket isolering är det? Är det nytt och isolerat enligt dagens standard så ska det inte kosta mer än 1000 kWh per år att hålla rumstemperatur.
byggarätt: [citat] Ett förslag är att bygga ett sten magasin en nedsänkt gabion med markseparationsduk runt
jonaserik: Varför byta är det något fel på den ? ingen mening att byta något som fungerar
Igelqott: Hej, Ville bara meddela utfallet och tacka för all hjälp, utan hjälpen hade det tagit längre tid att få det här löst. Det visade sig att leverantören hade monterat cirkulationspumpen ovanför värmepumpen åt fel håll, så det blev 0 tryck i golvvärmen, de har nu åtgärdat detta. Nu har jag fått förståelse för hur hela systemet fungerar, och ni har hjälpt mig trycka på
useless: Det där ser inte bra ut. Har den frusit sönder? Som sagt var, testa att stänga ventilerna före och efter pumpen så kan du skruva lös den och byta.
Norrköping2009: Hej! Vi har en Nibe f1255 bergvärmepump med golvvärme på nedervåningen och 1-rörsradiatorsystem på övervåningen. Vi får plötsliga mycket höga flödesljud i rören och pumpen jobbar väldigt mycket. Vi förstår inte varför. Tempen har inte drastiskt sjunkit eller liknande. Just nu är det 5 grader ute, vi kör på kurva 8. 0 på förskjutningen. Vi har gått och lagt oss så inget
useless: Skulle det verkligen kosta 20 000:- att byta expansionsventil??? I så fall bör du kontakta en annan firma.
jonaserik: [citat] Det finns slangar inkopplade och på gamla IVT så har dom en förmåga att sätta igen sig, allrahelst om dom böjes i avseende på annat arbete, Det känns rätt bra om man tar i dom och böjer lite. stela samt kan knastra och tid att byta
kicki_ohm: Tack för era försök till att hjälpa till. Får höra av mig till husleverantören på måndag igen så jag får in anmälan till kommunen.