Du har många funderingar. Men börja med det jag skrev att förstå hur ditt system fungerar när kylen kommer det är då du märker hur det fungerar och inställning.
Ett värmesystem med din typ av pump ska helst justeras/strypas med fasta inställningar, dvs inte termostater för att pumpen ska gå optimalt och den inställningen skulle jag göra under vinterhalvåret i kombination med hur mycket du vill elda i kamin.
Nu har du inte angivit var i landet du finns men i största delen av landet rullar nog våra värmepumpar med rätt låg belastning inkl. värmesystem. Personligen skulle jag köra pumpen i hela huset som huvudkälla för värme och sedan komplettera med kaminen som extra komfortvärme.
Det är skillnad på ekonomi med direktverkande el och värmepump.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Kort hål kan bli problem vid byte. Men tillverkarna verkar börja släppa "utbytespumpar" nu som kanske inte ger max besparing, men iallafall maximerar nyttan borrhålet kan leverera. Thermia släppte bland annat en ny månader efter att jag installerat en inverter mini...

https://www.utbytespumpen.se/ Är det denna Calibra du menar? Verkar den bra och prisvärd?

Scop 5.8, hur bra är det i bvvpumps-världen?

Någon som vet vad min Villa classic 75 har i Scop?

Just ja, jag bor i Norrland, kring Sundsvall.

Ja, jag är nöjd med inverter mini. Sedan är väl problemet att just scoop värdet är beroende av hur mycket den kan ta ut ur hålet. Fördelen med calibra bör vara att de använder algoritmer för att räkna ut hur mycket man kan ta ut ur hålet utan att frysa sönder det. Du kanske inte får maximal besparing, men det bör ändå jämföras med kostnaden att borra ett till hål. Andra moderna pumpar kan köra sönder ett för litet hål. Själv har jag en för kort jordslinga, vilket inte bör bli ett problem på samma sätt (får se hur gräsmattan ser ut dock).

Börja med att kolla temperatur på brine från borrhålet och inomhustemp när pumpen går för fullt.
Låt säga att du börjar föra logg i oktober och gör de sedan månadsvis fram till mars/april då ser du var du hamnar när pumpen snurrat en vinter. Då har du lite fakta på vad som krävs vid ett byte, annars famlar du ganska mycket i blindo.
Och här finner du det mesta om värmepumpar https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=13.0
Det var här jag började efter installation, om jag minns rätt fanns forumet 2001 när vår pump installerades.

A AndersS skrev:
Börja med att kolla temperatur på brine från borrhålet och inomhustemp när pumpen går för fullt.
Låt säga att du börjar föra logg i oktober och gör de sedan månadsvis fram till mars/april då ser du var du hamnar när pumpen snurrat en vinter. Då har du lite fakta på vad som krävs vid ett byte, annars famlar du ganska mycket i blindo.
Och här finner du det mesta om värmepumpar [länk]
Det var här jag började efter installation, om jag minns rätt fanns forumet 2001 när vår pump installerades.
Kolla framförallt vad tempen på brine är framåt våren när säsongen är slut.

Jag har grunt borrhål bara 100m med en 9kw IVT men jag får aldrig -grader tillbaka på spriten på vintern.
Så har man bara bra flöde i hålet går det bra med en ny effektivare vp.
Har mätt upp pumpen och har bra effekt än så länge.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.