sunnis
N Nallis skrev:
Jag har knappt inga ventiler i ena delen av huset. Jättekonstigt. Bara en köksfläkt i köket som går att starta om man lagar mat.
Sen sitter det ett hål i ett badrumsskåp. Den går nog I taket ut i betongdelen till skorstenen.
I "garaget" finns en tilluft och kanske den med galler är frånluft, sotaren gissade på det. Sitter en frånluft ovanför pannan och en i tvättstugan, där finns även en tilluft,el friskluft om ni hellre kallar det det.
Ja men då är det enkelt. Frånluft ska ju vara i "smutsiga" utrymmen som badrum, kök, tvättstuga så det verkar du ha. Om det är kopplat till murstockens luftkanal så kan du använda det som en sugkanal med mekanisk ventilation. Antingen en fläkt på skorstenens topp eller så gör man ett hål i murstocken på vinden och ventilerar ut det via spirorör med en kanalfläkt ut till det fria. Tilluften så sätter du bara i nån freshventil i sovummen och i vardagsrummet genom fasaden. Väldigt enkla åtgärder för att få bra ventilation. Många hus har dålig ventilation för att det glöms bort, man tror att självdraget funkar av sig självt men det krävs oftast att man använder murstocken som den är tänkt till, dvs elda fastbränsle.

J Josth skrev:
Ser ut som rejäla radiatorer. Sedan kan man mäta storleken på radiatorerna, titta i DT30-tabeller från tillverkarna för att se värmeeffekten och jämföra med rummets storlek för att avgöra mer exakt hur bra de passar.

Betong är starkt men leder tyvärr bort värmen snabbt om det inte är isolerat. När man gör om dräneringen runt huset ska man givetvis passa på att isolera utsidan av källaren med isodrän/pordrän eller motsvarande. Kan göra ett par grader för innetemperaturen.
Ok vad bra.
Där är ingen källare på betongdelen.

sunnis sunnis skrev:
Ja men då är det enkelt. Frånluft ska ju vara i "smutsiga" utrymmen som badrum, kök, tvättstuga så det verkar du ha. Om det är kopplat till murstockens luftkanal så kan du använda det som en sugkanal med mekanisk ventilation. Antingen en fläkt på skorstenens topp eller så gör man ett hål i murstocken på vinden och ventilerar ut det via spirorör med en kanalfläkt ut till det fria. Tilluften så sätter du bara i nån freshventil i sovummen och i vardagsrummet genom fasaden. Väldigt enkla åtgärder för att få bra ventilation. Många hus har dålig ventilation för att det glöms bort, man tror att självdraget funkar av sig självt men det krävs oftast att man använder murstocken som den är tänkt till, dvs elda fastbränsle.
Så om jag väljer lvvp och slutar elda, ska jag sätta en fläkt ute på skorstenen?

GoC GoC skrev:
Skillnaden är att en Värmepump inte är gjord för att skicka ut 80 grader varmt vatten till elementen. Ju lägre temperatur den skickar ut desto högre verkningsgrad i värmepumpen och med det lägre strömförbrukning.
För att kunna fungera med lägre temperaturer till elementen så behövs större area på elementen för att orka värma huset. Men du verkar ha gott om element så troligen inget problem över huvud taget.
Kontakta en Värmepumpsinstallatör så kan dom kolla. Jag har 12 element i mitt hus från 1947 som är ca 190m2 och som värms med värmepump. Fungerar perfekt. Och det har inte möglat på vinden och självdragsventilationen fungerar som den skall.
Blir elementen bara ljumna då istället? Nu blir de brännheta.

sunnis
N Nallis skrev:
Så om jag väljer lvvp och slutar elda, ska jag sätta en fläkt ute på skorstenen?
Kanske, eller hål i murstocken till pipan och dra ett spirorör ut till der fria med en kanalfläkt (nog billigast och enklaste lösning)

Eller så gör du inget alls, sätter bara tilluft i sovrum/vardagsrum och känner efter om det är tillräckligt med drag.

Kontakta en värmeteknikfirma som kommer ut till er och tittar hur det ser ut just hos er och sedan lämnar anbud. Det är många som spekulerar här i forumet i olika riktningar, pga att de inte känner till era förutsättningar och utgår istället ifrån hur det är hos dem. Det är bättre att ha ut en värmetekniker hos som dessutom kan förklara muntligt.

Efter det kan du återkomma till forumet förhoppningsvis med väl underbyggda frågor.

• Gilla
Krokben och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Kanske, eller hål i murstocken till pipan och dra ett spirorör ut till der fria med en kanalfläkt (nog billigast och enklaste lösning)

Eller så gör du inget alls, sätter bara tilluft i sovrum/vardagsrum och känner efter om det är tillräckligt med drag.
Hur vet man eg att det är bra drag?
Tycker vi har dålig luft, dåligt med syre känns det som.

Någon som bor i Skåne och har tips på bra firma?
Köper man av dem med? El ska man kontakta Nibe, Ctc, IVT osv

N Nallis skrev:
Blir elementen bara ljumna då istället? Nu blir de brännheta.
Ja det blir dom och värmepumpen sköter all reglering så inga termostatventiler behövs. Bara fullt öppna ventiler på elementen.

• Gilla
Nallis
  • Laddar…
N Nallis skrev:
Någon som bor i Skåne och har tips på bra firma?
Köper man av dem med? El ska man kontakta Nibe, Ctc, IVT osv
Du kontaktat en lokal VVS firma som även sysslar med installationer av värmepumpar .
Här kan du på en karta söka en Thermia installatör närma dig.
https://www.thermia.se/hitta-aterforsaljare/

• Gilla
Nallis
  • Laddar…
sunnis
N Nallis skrev:
Hur vet man eg att det är bra drag?
Tycker vi har dålig luft, dåligt med syre känns det som.
Enklaste sättet är ju att använda en tändare och se om det drar i lågan om man sätter den vid en ventil om man inte känner med handen. Sen kan man ju betala en tekniker för att kontrollera funktionen och justera men det är ju ingen större idé om ni saknar ventiler eller mekanisk ventilation, ventilationen kommer i alla fall inte bli bättre med annat värmesystem...

När du tar in offerter för värmesystemet så passa på de ska räkna på en lämplig lösning för ventilationen också.

• Gilla
Nallis
  • Laddar…
Tack för all hjälp och tips :D

Är det stor skillnad på de olika, Thermia, IVT, Nibe, Mitsubishi, Ctc, Daikan? El det är hugget som stucket?

Eftersom jag inte har kunskap så låter ju alla ok när man läser.

Det är hugget som stucket om du jämför priser, man får vad man betalar för. Men se till att du får en med hög max tem ut. Men det där hjälper nog firman dig med. Du kan ju återkomma när du får en offert. Ta gärna flera från olika firmor, det kan skilja mycket.

• Gilla
Nallis
  • Laddar…
De är ju stora och välkända tillverkare av värmepumpar allihopa. IVT är väl kända för lång garantitid och egen serviceorganisation. CTC har sedan länge installerats i väldigt många hus. NIBE tycker jag har snyggt styrsystem och bra manualer. Mitsubishi tror jag har ett ganska fördelaktigt pris men jobbiga manualer. Viktigast är att hitta en bra installatör på rimligt avstånd för utan det kan alla märken fungera dåligt.

• Gilla
Ipasti och 1 till
  • Laddar…
Min son har fått en 9kw Thermia Atec installerad, en beprövad produkt som verkar ha bra tillförlitlighet.
Kostade drygt 100kkr. Verkar vara en pålitlig produkt då installatören hävdade att det var väldigt lite problem med dom som dom installerat under många år i motsättning till den nyare och något billigare ITec.

Redigerat:
  • Gilla
Nallis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.