Värmepumpar
Anonymiserad 137805: att ställa en skiva så att den inte blåser bort kan vara bra så att inte eventuellt avfrostningsvatten rinner mot husgrunden. sen beror det ju lite på markbeskaffenheten och luftfuktigheten, SKellefteå ligger ju utmed kusten men fryser Bottenviken så torde det bli minimalt med avfrostningsvatten.
Krokben: [citat] Imponerande minst sagt! Vi har nog haft betydligt fler, norr om uppsala så har det vart någon minus nästan varje natt i oktober men november verkar ironiskt nog vara varmare än oktober!
Rickard_nr1: [citat] Nepp finns inga likheter alls mellan 310/360 och 750 mer än typ värmekurva och förskjutning som finns på alla maskiner. Helt egenutvecklad med 407c och flytande kondensering mot de äldre som hade halvflytande/fastkonsensering. 640 är väl den som är närmast lik 750 som hade kraftigare kompressor, jobbade flytande och med arbetstank i botten. 730 kom till för utländska marknaden
Betonggrå: Tack för tipsen! Antar att det blir till att ringa en tekniker på måndag.
fb35523: KnockOnWood: Vibrationer är helt beroende av material, byggsätt mm och en viss pump kan mycket väl ge resonans i ett hus men upplevas heltyst i ett annat. Om ena huset har en eller flera resonansfrekvenser som sammanfaller med frekvenser som pumpen avger i stor mängd så blir ljudet högt i vissa delar av det huset. Ett annat hus kanske har andra frekvenser där resonans uppstår och
Vespa: [citat] Aha! Finns där något filter som behöver kollas upp? Misstänker att föregående ägare inte gjort något på många år nämligen.
hempularen: Exakt vad du skall byta till när du byter, bör du räkna på då. Jordvärme har högre verkningsgrad än en luftvärmepump (oavsett om det är luft-luft eller luft-vatten). Luftvärmepumpen har en verkningsgrad som är hårt beroende av utomhustemperaturen. Det värmepumpen gör är ju att "förädla" lågtemperatur energi till högtempertur energi. Den förädlingen kostar mer energi ju mera
lostinsweden: [citat] Jag är intresserade av svar du kommer få. Fråga kanske på ved/pellets sektionen.
useless: Valfri elektriker eller värmepumpsinstallatör?
wendt14: Ok. Tack. Nu verkar stängningen fungera så att tempen går ned. Får väl se om automatläget funkar när den skall öppna igen
jonaserik: [citat] Det är en flödesmätare som talar om hur många liter per minut som flödar i slingorna, den vita är bara en säkerhet för hög temp slingor, nu i dag så har du en kurva ( lågtemp ) på VP som gäller för GV . Vid radiatordrift kommer det att behövas en högre temp att försörja dom, då får du även högre temp till GV, kan gå att strypa in med flödet, in och ut ska ha en
jonaserik: Har du termodon på GV och dom stänger p.g.a. annan yttre värmekälla så får VP hicka och löser ut på HP, inget flöde över VP, Ställ upp alla termoster om det finns på max och justera ner kurvan, vet du vad den står på nu. Lite lusigt att den vill ge så varmt, har du kollat kastventilen för skift mellan värme och VV, den kan bråka och då får du ut VV i systemet
spacemoose: Vill man ha lite koll så får man ju mäta. :) Fram till igår så hade jag ingen aning om hur mycket energi som krävs för värme och vv till huset.Kvalificerade uppskattningar är bra men att mäta är bättre. Först då kan man få en uppfattning om hur husets energianvändning beter sig och börja ta väl underbyggda beslut om ev förändringar/tilläggsinvesteringar.
jonaserik: [citat] Bry dig inte, det är inte mer än någon tiondels grad du tappar på ett par meter
Flaska: [citat] Ja, och har man en bra installatör lokalt som rekommenderar något så bör man nog väga rekommendationen tungt vid valet av pump. Specar på pappret i all ära men det är inte alltid de återspeglar verkligheten, och händer något är det nog vettigt att välja ett alternativ som även installatören känner sig bekväm med.
Micke8605: Låter bra! Då kan jag grotta ner mig i annat och lägga det där åt sidan :)
Anonymiserad 137805: som tidigare skrivit tyskar köper vp i Sverige för att det för dyrt hemma
Anonymiserad 137805: Det skall mer till än att den lossnar på detta vis för att det skall läcka men se över dit testamente för säkerhets skull... skämt å sidor du lär inte påverkas alls utan effekten kommer att snabbt minska på värmepumpen
InsidersUnited: Det går köldmedie i gasform och retur i vätska, men även lite lite olja. Därför man inte vill ha krokar som fällor i returen till kompressorn. Fråga en kyltekniker vad han tycker, din idé kanske går utmärkt, eller inte. Kulvertar fungera utmärkt men du har en förlust, ett oisolerat 22mm rör tappar 25 w/meter vid 20C omgivningstemp (vid 40C framledning)om jag kommer ihåg rätt. Du
atomlab: Man måste även se över om ditt hus behöver 16kwa över en tid eller om det enbart är vid toppar. Dvs under - 18. Hur djupt hål har man råknat på?
hus12345: [citat] ok, stort tack för svar! Blir nog till att kontakta ivt service imorn
r0bban: Ok, japp jag kan nog strypa dom lite till, men jag tar lite i taget, så man ser att det inte blir kallt där uppe :)
allexx: Då är det dax att byta den. Testa att höja pump steget och sen vrida igång den
Josth: I would expect some additional costs for the electrical part of the installation when changing from a gas boiler (IVT 665) to an immersion heater (NIBE F370). A new fixed 3-phase electric installation from the house electric panel to the heat pump is needed. But I think they should have told you directly about the anticipated cost and I think 6 KSEK is a bit too much, but I don't know the details
Magnus E K: [citat] Och när det är varmare ute så att avfrostning inte behövs droppar det lite hela tiden (om det är tillräckligt fuktig luft). Jag har ställt hinkar/lådor under min som jag tömmer med jämna mellanrum (gratis vatten!).
VetarN: Tack ska kolla det om det händer igen. Antar att man måste göra en service då
Knox: Är då vedpannan fristående från radiatorkretsen och bara pytsar in värme vid behov eller hur fungerar det rent praktiskt.
Bono_R: I vår Nibe från 2004 var det väldigt tunt gods i muttrarna så dessa hade spruckit och brine vätskan förångades inne i maskinen så vi såg inte vår läcka annat än att det sjönk i plastkärlet så vi fick fylla på med jämna mellanrum under ett antal år. När vi väl tog tag i detta fel så hittade reparatören felet ”direkt” han visste detta och beställde ett nytt slangpaket
Daniel 109: Okej, allmännyttan är ju något mer långsiktiga. Ibland i alla fall.