Hej,

Vi har en luft/luft-värmepump som endast används sommartid för kyla. Jag har noterat att det trots att den är avstängd hörs ett mycket svagt brummande ljud om utedelen när jag står mycket nära (rensar ogräs och nästan lägger örat mot).

Eftersom den brummar svagt blev jag intresserad av att se om den förbrukar energi trots att den är avstängd. Jag kopplade den genom en enkel energimätare och normalt förbrukar den 7 watt i avstängt läge. När det nu blivit minusgrader förbrukar den plötsligt 60 watt och då börjar det bli mer kännbart, även om det är mycket små kostnader att tala om.

Jag antar att det rör sig om någon form av värmeslinga som ligger på och styrs av temperatur.

Min fråga är: Vågar jag dra ut kontakten och låta allt frysa genom vintern eller det finns risker med detta?

Om den är i stannat läge så går det bra att bryta strömmen. Sätter man på den på vinterhalvåret bör elströmmen först vara på några timmar så att den kan förvärma kompressorn innan man startar den.

• Gilla
oakleafh
  • Laddar…
P
strömförbrukningen är med största sannolikhet kompressorvärmen som behövs vid kall väderlek för att minska risken för skador.
i ditt fall ca 1,5kWh per dygn eller 43kwh i månaden dvs en 50-lapp eller lite mer per månad under den kalla tiden.

• Gilla
oakleafh
  • Laddar…
Tack för svaren!

Ja, det är ju inga pengar att tala om, förstås, men det känns ju bättre att den inte förbrukar något alls. Både för miljön, plånboken och inte minst för (den visserligen extremt osannolika) brandrisken. Vidare skyddas värmepumpen från störningar och ”spikar” från elnätet om jag drar ur den.

Jag gör så helt enkelt. (y)

P
risken är ju att kretskortet blir fuktigt då denna värme även håller detta torrt.
när du sedan slår på strömmen så kanske det blir en liten POFF.
elektrolytkondensatorer verkar oxå hålla längre om de är spänningssatta.

• Gilla
oakleafh
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
risken är ju att kretskortet blir fuktigt då denna värme även håller detta torrt.
när du sedan slår på strömmen så kanske det blir en liten POFF.
elektrolytkondensatorer verkar oxå hålla längre om de är spänningssatta.
Det är iofs också en bra input. Tack!

Så jäkla spännande är det inte att plocka isär utedelen för att komma åt att speja saker och ting :)

P
Jo om man aldrig gjort det förrut...

Ha ha jo så kan man se det :)
Man kan få ett smärre utbrott på hur en del grejer är konstruerade!!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.