Hej,

Efter att testat allt som skrevs i den här tråden, är golvvärmen fortfarande iskall. Nu har det krypit under nollan och det märks ännu mer, och jag bävar inför vintern om jag inte kan få det här löst. Leverantören påstår att allt är rätt kopplat och ber mig testa ungefär samma saker som ni skrivit i den här tråden.

Det jag reagerat på är att golvvärmen verkar vara samma temperatur oavsett framledningstemperatur från värmepumpen, dvs oavsett grader ute, så står nedan mätare på 21 grader (gissar det är framledningstemperaturen efter shunten till golvvärmen).

Det skulle isf förklara problematiken, då jag förstått att shunten blandar ut framledningstemperaturen så den är - 10 grader för att golvvärmen inte ska vara lika varm som radiatorerna då det inte behövs. Men just nu verkar den ju helt opåverkad?

Nedan bild är tagen när utomhustemperturen är ca 4grader och framledningstemperaturen från Värempumpen är runt 45 grader eller mer:
IMG-20191001-120843.jpg

Kan det vara att cirkpumpen drar runt vattnet i golvslingorna (svarta strecket) och inte hämtar från det "varma" röret som går till fördelare. Isofall måste man ju få pumpen att ta mer värme från systemet å cirkulera mindre bara i slingorna. Om det är som jag tror så finns det en justerskruv under locket som jag har markerat som justerar hur mycket värme som cirkpump ska ta från system kontra hur mycket den ska snurra golvvärmen runt runt

• Värmesystem med markerad cirkulationspump och justerskruv för distribution av golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä, nu var jag nog för snabb. Termostaten sitter ju där som ska justera värmen. Så det kan ju inte sitta ev en justerskruv där

V Vector skrev:
Nä, nu var jag nog för snabb. Termostaten sitter ju där som ska justera värmen. Så det kan ju inte sitta ev en justerskruv där
Termostaten ställer max temperatur som får nå golvvärmen om jag förstått det rätt. Dvs inte hur mkt varmvatten som ska blandas, var man ställer det har jag ingen aning.

Men känner jag på rören så känns det som du säger, värmen når aldrig cirkulationspumpen.

Bästa svaret

Igelqott Igelqott skrev:
Termostaten ställer max temperatur som får nå golvvärmen om jag förstått det rätt. Dvs inte hur mkt varmvatten som ska blandas, var man ställer det har jag ingen aning.

Men känner jag på rören så känns det som du säger, värmen når aldrig cirkulationspumpen.
Alldeles rätt, termostaten är till för att ställa en maxtemp som kan nå slingorna. Men om det inte är gjort någonting med golvvärmen när du bytte värmekälla å det funkade före så undrar man ju om det är cirkpumpen i vp som inte orkar trycka in värmen i golvvärmefördelare alt. har lättare att driva elementen. Testa att stänga av ett element som är nära vp å kolla om fördelare får värme om inte ta nästa element nära vp å fortsätt så å se om det blir nå värme

Hej,

Ville bara meddela utfallet och tacka för all hjälp, utan hjälpen hade det tagit längre tid att få det här löst.

Det visade sig att leverantören hade monterat cirkulationspumpen ovanför värmepumpen åt fel håll, så det blev 0 tryck i golvvärmen, de har nu åtgärdat detta.

Nu har jag fått förståelse för hur hela systemet fungerar, och ni har hjälpt mig trycka på leverantören som menade på att det var inget fel från deras sida, tills dess att jag kunde motbevisa motsatsen och testat alla möjliga saker.

Nu kan vi njuta av värmen till vintern :)

• Gilla
Krokben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.