V
Vector: Om det har fungerat med vv tidigare så kanske laddpumpen för vv inte fungerar som den ska. Blandningsventilen om den finns kan ju också vara en felorsak
2 svar · 2,3k läst
Oldboy
Oldboy: Nej, vi har inga vämeförflyttare. Vi har ett FTX-system som ventilerar huset, men det gör varken till eller från för att flytta värme. Vi har i en av våra kaminer en kraftfull fläkt. Men, precis som Thomas säger, den blir man skogstokig av att höra, och den räcker ändå inte runt i vårat hus. Därför skaffade vi 3 st, LLVP och de täcker ändå inte hela huset, men de väsentligaste
76 svar · 13,7k läst
·
G
grapper: Ville bara säga att allt kluckande är helt borta efter vattenlås bildats. Skönt att slippa lyssna på det. Stort tack alla!!
14 svar · 4,0k läst
·
E
EB2: Jag instämmer. Den sattes dit av den förrförra ägaren till huset som sannolikt ville värma upp garaget så billigt som möjligt. Hade syftet varit att värma upp bostadshuset hade jag nog valt ett annat fabrikat. Syftet med inlägget var snarare att höra om någon möjligen haft liknande problem och det kanske funnits någon enkel lösning på det, alternativt om det finns någon
5 svar · 1,2k läst
C
Cedrix: Hakar på denna gamla tråd. Har nästan samma problem, men jag kan spola ett tag mad bra varmvatten, en normal dusch funkar fint. Men om man ska spola upp ett bad så tar varmvattnet slut efter halva badet är fyllt, kollar på pumpen och den går inte och tycker det är full värme i beredaren. Vad kan vara fel?
3 svar · 4,4k läst
M
MrMinkhe: Riktigt bra. Ska börja ta in lite offerter på pumpar nu parallellt med att jag söker ”rätt” gubbar. Bor dessvärre i en ny långt från Bravida mm men jag ska kontakta ett par större som ligger 10 mil bort. Kommer säkert någon mer fråga. Grymt tacksam för dina svar [citat]
6 svar · 5,0k läst
useless
useless: Det skulle kunna vara en växelventil som kärvar så att ställdonet kuggar över. I så fall kommer ljudet när den växlar mellan att värma huset och tappvattnet.
5 svar · 2,0k läst
·
P
Anonymiserad 263386: Eftersom VP är ny och jag inte riktig har lärt mig allt, vågade jag inte 'starta om' den bara för att NibeUplink supporten tycker det. Men det löste Vattenfall åt mig, genom att skapa ett strömavbrott i Uppland, i lördags mellan 15 och 17. Ibland behöver man hjälp på traven. Problems solved.
7 svar · 2,0k läst
C
Comfort Thomas: Om dom garanterar återkoppling av återförsäljare så verkar det som ett korkat uttryck från dom !!!! Dom flesta har nog fullt upp med att hinna med sina åtaganden innan jul och det är få arbetsdagar mellan jul och en bit in i januari så kan tänka mig att dom inte direkt kastar sig på förfrågningarna men kan tycka att någon åtmindstånde hör av sig via mail om du nu uppgav det som
16 svar · 2,7k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Pannan och värmepumpen är seriekopplade, eldar man inte så står shunten på noll och regleringen sker i värmepumpen. Jag rekommenderar att behålla pannan, den gången den behövs är det jädrigt skönt att slippa frysa.
8 svar · 1,4k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Få ett pris på en vanlig F1255 också, den är billigare än S modellen. Samma pump men mindre iot tjafs
1 svar · 11,1k läst
Rabbithole
Rabbithole: 180l 60 grader +60l 10 gradigt vatten blir 240l 40 grader. Det står också i produktbladet för VVM320. Med max på 9kw elpatron så går det snabbt att värma mer när det krisar. Väljer man en toppmodell från några av de erkända tillverkarna så är dom alla med bra prestanda. Thermia har erkänt snabb varmvattenproduktion, och en iTech med Total +60 innedel får du gott om varmvatten.
9 svar · 3,9k läst
optimum
optimum: Har inte tid...... :D En bild säger mer än 1000 ord Du hinner bry dig om vatten i byttorna och tömma dem dagligen. [bild]
8 svar · 2,0k läst
·
Rickard_nr1
Rickard_nr1: Varmvattengivaren sitter i manteln så någon exakt temp på färskvatten är de inte dessutom sitter den inte i toppen av manteln utan en bit ner ungefär där färskvattentankens botten börjar så ja vvtemp visar den om temperaturen i tanken inte omsätts under tid så både färskvattentanken och manteln får samma temperaturer. Så tappar du mycket vatten har du en eftersläpning på givaren
3 svar · 5,2k läst
useless
useless: Skruva tillbaks kärlet, fyll på vatten i värmesystemet och lufta, efterfyll systemet till rätt tryck. Klart. Är det korrekt installerat så försvinner luften och ersätts med vatten av sig själv.
9 svar · 4,0k läst
useless
useless: På lite nyare versioner av rego800 kan man ställa in så att externingången i elpannan aktiverar semesterläget. Då kan du fjärrstyra sänkning och höjning av temperaturen med ett gsm-/wifirelä eller liknande.
18 svar · 4,3k läst
Y
Younaz: Jag satte in en 100l tank.. Det är som skillnad på natt och dag.. frugan berättade att hon hörde något knäppande för några dagar sedan.. men nu har jag en inverter pump varvtalsstyrd istället för den gamla on/off pumpen.. har du en on/off pump så skulle jag satsat på en lite större som de andra skriver... Har du en varvtalsstyrd så räcker en 100l fint :) Nu är det så tyst och
13 svar · 4,8k läst
P
Anonymiserad 263386: [citat] Det borrades förra veckan.
12 svar · 4,6k läst
·
I
InsidersUnited: Avfrostningen styrs av tempdiffen mellan 2 givare. Det kan vara värt att byta dessa innan du skrotar, de kostar inte många kronor. Fråga din leverantör snällt så kan du säkert få dem i posten utan kostnad. Är det konstaterad läcka så ska du nog börja med att kontakta ditt föräkringsbolag, det kan inte bli så mycket åldersavdrag. Köp sedan en pump med ett servicenätverk runt din
6 svar · 3,3k läst
·
C
Comfort Thomas: [citat] Om det är värmepumpens utedel så står det på höger sida på märkskylten. På innerdelen finns märkskylten under eller på höger sida. Ibland kan det vara trångt om utrymme så man kan då stoppa dit en telefon och ta en bild så man sen kan se. Kan även stå på fakturan från återförsäljaren
10 svar · 3,3k läst
useless
useless: Den funktionen har alla värmepumpar... Även de med on/off-styrning, men med varvtalsstyrd kompressor funkar det ännu bättre eftersom den kan varva ner och balansera effektuttaget så att hålet hålls på en viss temperatur.
3 svar · 1,5k läst
J
jonaserik: [citat] Har du vridit upp termostaten till max för att se vad som händer, du kan stänga elen och dra ur bulben för termostaten, blås med en hårtork direkt på, ha termostaten på lågt och allteftersom det klickar vrider du upp termostaten till klick och fortsätter uppåt till maxtemp. Räcker inte hårtorken så på med en tändare
6 svar · 3,7k läst
J
jonaserik: Fått ordning på det ?
1 svar · 5,2k läst
·
Krokben
Krokben: Om du kollar på t ex Polarpumpen så ser du mindre luft vatten från Mitsubishi som är bra. T ex täcker upp till 80 kvm osv. Det är ett bra beprövat märke. Om det bara är billigt du vill ha det kan du ju lika gärna ta en 6kw pump från jula för ca 25 tusen exl installation. Markvärmen kan jag inte tala för, har ingen erfarenhet av sådanna pumpar.
3 svar · 1,7k läst
Bernth56
Bernth56: Hej, bakom fronten finns 3 kranar, den i mitten är stängd , ska den vara öppen när jag ska starta upp pumpen ?. Mvh Åke
0 svar · 991 läst
C
Comfort Thomas: Utblåset är nästan i underkant på innerdelen så det låter som den kommer blåsa rakt in i bjälklaget och låter inget vidare för varken värme och speciellt inte om ni vill ha någon kylfunktion på övervåningen. Bättre ni tar dit ett par återförsäljare som på plats kan ge sina förslag samt pris inkl installation
11 svar · 2,5k läst
P
pelig: [citat] Bra tips! Det ser inte ut som axeln är krökt när man snurrar på det som är kvar av den gamla fläktvingen, men det lär ju höras om det är obalans...
11 svar · 5,1k läst
·
Greven29
Greven29: [citat] Självklart kan man ha flera som du har, ger en jämnare värme i hela huset. Men man måste vara noga med inställningarna så de inte arbetar emot varandra. Tex. En går för fullt med värme, medans en annan tycker det är för varmt och kör på med kyla. För det kan bli onödigt dyrt.
21 svar · 3,1k läst
J
Josth: Lite äldre NIBE-modeller har NTC givare på 3 kohm vid +25 grader.
7 svar · 3,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.