Hejsan!
Vi flyttade nyligen till ett hus som värms av, om jag förstått det hela rätt, en luftvattenvärmepump.
Modellen är en IVT 290 AW 9kW ver2. Jag har även en varmvattenberedare av modellen Bosch BC 100/3 (100 liter). Jag är fullständigt grön på det här området och kan än så länge ingenting om dessa saker tyvärr.
Visserligen har det inte blivit riktigt kallt än men innetemperaturen tycker jag är helt ok för tillfället, men varmvattnet i kranar försvinner efter att ca 1/2 till 1 badkar fyllts och vi är i behov av en större kapacitet. Var tror ni problemet sitter - är det någon inställning på någon av komponenterna eller behövs det en större varmvattenberedare? Eller är det något annat?
Jag är djupt tacksam för all hjälp.
Vi flyttade nyligen till ett hus som värms av, om jag förstått det hela rätt, en luftvattenvärmepump.
Modellen är en IVT 290 AW 9kW ver2. Jag har även en varmvattenberedare av modellen Bosch BC 100/3 (100 liter). Jag är fullständigt grön på det här området och kan än så länge ingenting om dessa saker tyvärr.
Visserligen har det inte blivit riktigt kallt än men innetemperaturen tycker jag är helt ok för tillfället, men varmvattnet i kranar försvinner efter att ca 1/2 till 1 badkar fyllts och vi är i behov av en större kapacitet. Var tror ni problemet sitter - är det någon inställning på någon av komponenterna eller behövs det en större varmvattenberedare? Eller är det något annat?
Jag är djupt tacksam för all hjälp.
Tack! Men var hittar jag överhettningskyddet och hur ser jag tempinställningen på varmvattenberedaren? Det enda på VVB jag kan se är ett reglage som är på mellan 1 till 6 och jag har den inställd på 5 tydligen.L lordi skrev:
Man drar ut övre delen av fronten som sitter med magneter och lyfter av. Överhettningsskyddet sitter då nere till höger tillsammans med en automatsäkring.
Tack ska ni ha. Jag har letat men jag hittar tyvärr inget som verkar vara något sådant. Kanske får ringa någon som kan sånt här ändå..Solvskaftet skrev:
Men rent spontant efter lite googling så låter en VVB på 100L väldigt lite - eller är det fel? (familj på 5 personer)
IVT:n ska ha en 145l vvb om jag inte tar fel. Funderar på om din Bosch sitter i serie för att få upp tempen på varmvattnet eller om de är för olika delar av huset...
Edit: 145l skulle det vara
Edit: 145l skulle det vara
Kan ju vara effekvakt på vp som ställer till det också



