Hejsan!

Vi flyttade nyligen till ett hus som värms av, om jag förstått det hela rätt, en luftvattenvärmepump.
Modellen är en IVT 290 AW 9kW ver2. Jag har även en varmvattenberedare av modellen Bosch BC 100/3 (100 liter). Jag är fullständigt grön på det här området och kan än så länge ingenting om dessa saker tyvärr.

Visserligen har det inte blivit riktigt kallt än men innetemperaturen tycker jag är helt ok för tillfället, men varmvattnet i kranar försvinner efter att ca 1/2 till 1 badkar fyllts och vi är i behov av en större kapacitet. Var tror ni problemet sitter - är det någon inställning på någon av komponenterna eller behövs det en större varmvattenberedare? Eller är det något annat?

Jag är djupt tacksam för all hjälp.
 
Vilken temperatur är beredaren ställd på?
Ett vanligt badkar? Kapaciteten kan ökas med högre temperatur
 
T topmount skrev:
Vilken temperatur är beredaren ställd på?
Ett vanligt badkar? Kapaciteten kan ökas med högre temperatur
Den står på 5/6 ungefär. Det är den enda inställningen jag hittar.

Japp ett vanligt badkar och idag tog varmvattnet slut efter att halva badkaret var fyllt :(
 
Kolla överhettningsskyddet till elpatronen i 290 så att det inte har löst ut.
Vad står temperaturinställningen på i varmvattenberedaren?
 
L lordi skrev:
Kolla överhettningsskyddet till elpatronen i 290 så att det inte har löst ut.
Vad står temperaturinställningen på i varmvattenberedaren?
Tack! Men var hittar jag överhettningskyddet och hur ser jag tempinställningen på varmvattenberedaren? Det enda på VVB jag kan se är ett reglage som är på mellan 1 till 6 och jag har den inställd på 5 tydligen.
 
Är det detta?
 
  • Säkringsskåp med huvudbrytare för värmepump och etiketter som anger specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är för matning av VP, har du manualen så finns det info var överhettningsskyddet sitter, ett badkar ca 200 liter behöver mycken VV för att det ska bli bra, sitter en termostat på VVB, höj den till 80 C
 
Man drar ut övre delen av fronten som sitter med magneter och lyfter av. Överhettningsskyddet sitter då nere till höger tillsammans med en automatsäkring.
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Man drar ut övre delen av fronten som sitter med magneter och lyfter av. Överhettningsskyddet sitter då nere till höger tillsammans med en automatsäkring.
Tack ska ni ha. Jag har letat men jag hittar tyvärr inget som verkar vara något sådant. Kanske får ringa någon som kan sånt här ändå..

Men rent spontant efter lite googling så låter en VVB på 100L väldigt lite - eller är det fel? (familj på 5 personer)
 
Du har 163 liter varmvatten i elpannan också.
Vad står det för temperaturer på displayen på den?
 
Detta hittar jag som skulle kunna vara skyddet ni skriver om - hur ser det ut?
 
  • Grått plåtskydd med ett litet hål där man kan se något rött innanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
IVT:n ska ha en 145l vvb om jag inte tar fel. Funderar på om din Bosch sitter i serie för att få upp tempen på varmvattnet eller om de är för olika delar av huset...

Edit: 145l skulle det vara
 
useless useless skrev:
Du har 163 liter varmvatten i elpannan också.
Vad står det för temperaturer på displayen på den?
 
  • Digital termometer som visar inomhus- och utomhustemperatur med tid och datum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är överhettningsskyddet. Tryck hårt på den och se om det klickar till.
 
Kan ju vara effekvakt på vp som ställer till det också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.