nizzehult
Jag ska erkänna att jag är helt novis på värmepumpar då jag har bott i hus med fjärrvärme de senare 30 åren men nu funderar jag på att sälja huset och flytta till ett mindre.
Huset i fråga är byggt i mitten av 80-talet (Borohus) med torpargrund och sen är det tillbyggt ett stort dubbelgarage 2005. Där är det platta på mark. I samband med detta installerade man också en jordvärmeanläggning som nu går ut till radiatorer, ursprungliga lösningen var en eldriven historia som skickar ut värme genom taket (ej strålningsvärme) - och den är tydligen fortfarande i bruk, sitter ett aggregat i tvättstugan. En bekant byggde ett liknande Borohus på 90-talet med samma "takvärmelösning" och han var mycket nöjd med förbrukningen och komforten.
Verkar också som man satt in en ack-tank runt 2010.
Det är en enplansvilla på ca 120 kvm och garaget är på ca 75 kvm. Man har också en murad eldstad i vardagsrummen men ingen braskassett.

Nu till frågorna. VP är en Autoterm från 2005 och har alltså jobbat nu i 14 år så kan man räkna med att den är slut som artist nu? Hur länge kan man kallt räkna med att den håller? Kan fixa fram hela beteckningen. Sen är det väl "bara" kompressorn som nöts ut, kan man byta bara den eller tar man och byter ut hela rasket till en kostnad av runt 50' skulle jag gissa? Följande frågor är av intresse för att kunna få ner priset, måste jag börja med att byta värmepump så vill jag att priset ska reduceras därefter men som det ser ut idag vill säljaren inte gå ner en spänn. Finns det någon enkel metod att mäta i vilket skick anläggningen är? Mot betalning, givetvis. Kan tänka mig att vid en vanlig husbesiktning så är åldern inte direkt avgörande - bara det fungerar.

Om jag nu chansar eller bestämmer mig för att köra 5-6 år till: kan man då på ett någorlunda enkelt och inte alltför kostsamt sätt göra så att anläggningen blir app-styrd så att man kan fjärrstyra den? Tanken är att den ska hålla 14-15 grader när man jobbar och sen vara uppe i 20-21 när man kommer hem (exklusive garaget). Jag förstår att detta finns i moderna och nya värmepumpar och skulle det bli så att den byts så försvinner ju denna fråga. Men hur gör man med äldre anläggningar, och till vilka pengar?

Japp den tekniska livslängden för kompressorn är nog i princip uppnådd. Finns den i tillverkning så går den att byta ut vilket kan vara smart innan den havererar. Men även komponenter som tex styr och reglerutrustning för systemet når sin tekniska livslängd. Klart man kan ha tur och det ändå håller flera år till men ett oplanerat driftavbrott på nyårsafton är ju inget kul.

Att sänka temperaturen vissa tider på dygnet ger inte så stor besparing som man kan tro. Dessutom uppstår en del andra fenomen som att den riktade operativa temperaturen blir lägre när du kommer hem från jobbet. Det kan upplevas som kyligt med samma inomhustemperatur. Mitt råd hoppa över det.

Enligt bl.a. Energimyndigheten behöver man räkna med ett kompressorbyte efter 10-15 år. Oftast byter man då hela kylmodulen och det kostar runt 30-40 tkr. Finns de som håller längre i 20+ år men man behöver ha en beredskap. Oftast kör värmepumpen på el-patronen om kompressorn havererar men man kan bli utan varmvatten.

nizzehult
Det ante mig och det innebär ju att man egentligen ska räkna med att en uppvärmningslösning med värmepump kostar mellan 2-4000,- extra per år än vad man normalt räknar på. Plus allt strul med själva bytet - som enligt Murphy inträffar på sämsta tänkbara tidpunkt. Här finns såväl luftvärme (gamla aggregatet) som eldstad så man blir inte helt ställd om det händer på nyårsafton men det blir ändå en massa strul.

Finns det nån bra metod att bedöma hur skicket är på kompressorn?

Ja jämför man t.ex. kostnaden för uppvärmning med fjärrvärme och kostnaden för uppvärmning med värmepump är det viktigt att även ta med underhåll och service som blir högre för en värmepump.

Det bästa man kan göra att lyssna på värmepumpen om ljudet ökar och låter sämre när den går. Kan vara bara kompressorns gummifötter som torkat och spruckit med åren men det kan även vara så att kompressorn är ganska nära haveri. Går även att avläsa olika arbetstemperaturer och strömåtgång. En erfaren kyltekniker kan säkert göra en bra bedömning.

Precis då behövs en kyltekniker men det är ändå svårt att förutsäga när en kompressor kommer att rasa.

I samma situation som du hade jag kört länge det går. Luftvärmepump, eldstad och kanske några lösa elradiatorer är ju inte helt fel.

Man kan bara se om en kompressor mår dåligt, men gör den inte det när man mäter så är det ingen garanti för att den ska hålla i två veckor till. med det sagt så håller en kompressor normalt mer än 100 000 timmar. vilket blir ganska många år. Så jag säger, var inte orolig, den håller många år till, och går den sönder, så bli glad, du får du en anledning att köpa en ny modern appstyrd värmepump ;-)

nizzehult
Glad och glad...det var väl att ta i. Brukar du skratta högt om du står inför en utgift på 50 papp? Men visst, dagens värmepumpar är säkert ännu effektivare och smartare, inte minst ur övervaknings- och fjärrstyrningssynpunkt.
Får jag bara en prisjustering där man räknar in ett byte i närtid (ungefär som man gör om huset måste målas om) så är jag nöjd.

Jag ska fixa bilder och exakt beteckning när jag gör nästa besök, kan tänka mig att vissa modeller är mer långlivade än andra och då får man förhoppningsvis höra andras erfarenheter.

• Gilla
kest
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.