Hej på er!
Jag har nyligen installerat en Husdata H66 i min IVT Greenline (bergvärme) och labbar lite med elprisstyrning på varmvattnet, mest för att få lite koll. Vissa dagar verkar den få frispel och loggkurvan ser helkonstig ut. Är det nån med mer erfarenhet som kan säga vad det kan bero på? 😬
Jag har nyligen installerat en Husdata H66 i min IVT Greenline (bergvärme) och labbar lite med elprisstyrning på varmvattnet, mest för att få lite koll. Vissa dagar verkar den få frispel och loggkurvan ser helkonstig ut. Är det nån med mer erfarenhet som kan säga vad det kan bero på? 😬
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Använder du ingången för extern blockering?
Sammanfaller det med att du använder den?
Sammanfaller det med att du använder den?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Och vilket styrsystem är det? Rego600?
13th Marine skrev:
Rego1000. Jag såg nu när jag tittade på driftbilden att vv-temperaturen dippade kort till ungefär 12 grader och sen upp till 49 igen.F fusion skrev:
Jag sätter inga börvärden genom interfacet så pumpen borde inte påverkas tycker jag, mer än att jag växlar mellan komfort- och ekonomiläge. Det kan ju vara vv-givaren som spökar...
Jag gick tillbaka och tittade i loggen och det har spökat till och från i ungefär tre veckor och verkar bli värre så det lutar starkt åt givaren. Det värsta är att jag numer jobbar som automationstekniker med fokus på klimatstyrning i fastigheter 😆 Jag skyller på att jag hittills i stort sett bara har gjort nyinstallationer och extremt lite felsökning av såna system.
Tack för hjälpen, ibland behöver man bara ett bollplank. Jag ska ändå ringa hit rörfirman som installerade pumpen i ett annat ärende så det hade kunnat vara sämre timing 😬
Tack för hjälpen, ibland behöver man bara ett bollplank. Jag ska ändå ringa hit rörfirman som installerade pumpen i ett annat ärende så det hade kunnat vara sämre timing 😬
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Ah.R Rillan skrev:Rego1000. Jag såg nu när jag tittade på driftbilden att vv-temperaturen dippade kort till ungefär 12 grader och sen upp till 49 igen.
Jag sätter inga börvärden genom interfacet så pumpen borde inte påverkas tycker jag, mer än att jag växlar mellan komfort- och ekonomiläge. Det kan ju vara vv-givaren som spökar...
Anledningen till mina frågor var för att jag hade en med Rego600 med en husdata, och det ballade ur när man körde den externa blockeringen.
Då läste husdatan ut värdena förskjutna mot sin position.
Intressant. Jag ska kolla hur det ser ut med givaren men är det nåt jag lärt mig så är det att man aldrig ska ta ut segern i förskott. Husdatan är inte utesluten förrän felet är åtgärdat13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Det ser ju onekligen ut som att givaren har ballat ur och pumpen försöker göra varmvatten från och till.R Rillan skrev:
Hej!J JohanLun skrev:
Hur går det? Jag har också funderingar på att styra en gammal ivt aw 290 innan den går i pension och är nyfiken på andras lösningar som inte kostar för mkt.
Jag fick ingen klarhet i om Husdata funkar bra att styra på egen innegivare, väder och elpris.
Husdata verkar ju kunna läsa ut mycket data, men frågan är om man vågar hålla på och skriva i flashminnet hela tiden.
Att bygga en egen grunka som kan styra en utgång är inget större problem, men tydligen måste "ingången" kopplas potentialfritt, vilket gjorde att en vanlig digital potentiometer inte funkar. Mina elektronikkunskaper sträcker sig inte så långt att jag kan bygga nåt "enkelt" som man kan emulera givaren med.
Jag lutar åt att behålla NGENIC, men jag skulle egentligen hellre byta till nåt eget och/eller husdata. Men jag inser också att jag har fler ideer än tid tillgängligt och kanske är det inte värt att lägga tiden på detta... Jag skulle lära mig lite mer om elektronikdesign och fräsha upp programmeringen, men det finns annat som brinner mer.
Husdata verkar ju kunna läsa ut mycket data, men frågan är om man vågar hålla på och skriva i flashminnet hela tiden.
Att bygga en egen grunka som kan styra en utgång är inget större problem, men tydligen måste "ingången" kopplas potentialfritt, vilket gjorde att en vanlig digital potentiometer inte funkar. Mina elektronikkunskaper sträcker sig inte så långt att jag kan bygga nåt "enkelt" som man kan emulera givaren med.
Jag lutar åt att behålla NGENIC, men jag skulle egentligen hellre byta till nåt eget och/eller husdata. Men jag inser också att jag har fler ideer än tid tillgängligt och kanske är det inte värt att lägga tiden på detta... Jag skulle lära mig lite mer om elektronikdesign och fräsha upp programmeringen, men det finns annat som brinner mer.
Klicka här för att svara


