Hej på er!
Jag har nyligen installerat en Husdata H66 i min IVT Greenline (bergvärme) och labbar lite med elprisstyrning på varmvattnet, mest för att få lite koll. Vissa dagar verkar den få frispel och loggkurvan ser helkonstig ut. Är det nån med mer erfarenhet som kan säga vad det kan bero på? 😬
 
  • Graf som visar loggkurvor för värmepumpens temperatur och elförbrukning över tid, med flera linjer i olika färger och starka avvikelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schema över elpriser per timme, scenarier och åtgärder för en värmepumpsinstallation med fokus på elprisstyrning av varmvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är väl enklast att kolla med Husdata ? Eller värmepumpsforumet ? Gissar på nåt spök med interfacet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Använder du ingången för extern blockering?

Sammanfaller det med att du använder den?
 
Och vilket styrsystem är det? Rego600?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Använder du ingången för extern blockering?

Sammanfaller det med att du använder den?
Extern ingång för blockering av eltillskott används men den är aktiv hela tiden så där finns förmodligen inget samband.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Och vilket styrsystem är det? Rego600?
F fusion skrev:
Är väl enklast att kolla med Husdata ? Eller värmepumpsforumet ? Gissar på nåt spök med interfacet.
Rego1000. Jag såg nu när jag tittade på driftbilden att vv-temperaturen dippade kort till ungefär 12 grader och sen upp till 49 igen.
Jag sätter inga börvärden genom interfacet så pumpen borde inte påverkas tycker jag, mer än att jag växlar mellan komfort- och ekonomiläge. Det kan ju vara vv-givaren som spökar...
 
C
R Rillan skrev:
Det kan ju vara vv-givaren som spökar...
Känns som en rimlig slutsats. Pumpen ser ju till synes ut att reagera som förväntat med att försöka producera varmvatten flera gånger per timme.
 
Jag gick tillbaka och tittade i loggen och det har spökat till och från i ungefär tre veckor och verkar bli värre så det lutar starkt åt givaren. Det värsta är att jag numer jobbar som automationstekniker med fokus på klimatstyrning i fastigheter 😆 Jag skyller på att jag hittills i stort sett bara har gjort nyinstallationer och extremt lite felsökning av såna system.

Tack för hjälpen, ibland behöver man bara ett bollplank. Jag ska ändå ringa hit rörfirman som installerade pumpen i ett annat ärende så det hade kunnat vara sämre timing 😬
 
R Rillan skrev:
Rego1000. Jag såg nu när jag tittade på driftbilden att vv-temperaturen dippade kort till ungefär 12 grader och sen upp till 49 igen.
Jag sätter inga börvärden genom interfacet så pumpen borde inte påverkas tycker jag, mer än att jag växlar mellan komfort- och ekonomiläge. Det kan ju vara vv-givaren som spökar...
Ah.

Anledningen till mina frågor var för att jag hade en med Rego600 med en husdata, och det ballade ur när man körde den externa blockeringen.
Då läste husdatan ut värdena förskjutna mot sin position.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ah.

Anledningen till mina frågor var för att jag hade en med Rego600 med en husdata, och det ballade ur när man körde den externa blockeringen.
Då läste husdatan ut värdena förskjutna mot sin position.
Intressant. Jag ska kolla hur det ser ut med givaren men är det nåt jag lärt mig så är det att man aldrig ska ta ut segern i förskott. Husdatan är inte utesluten förrän felet är åtgärdat :)
 
R Rillan skrev:
Intressant. Jag ska kolla hur det ser ut med givaren men är det nåt jag lärt mig så är det att man aldrig ska ta ut segern i förskott. Husdatan är inte utesluten förrän felet är åtgärdat :)
Det ser ju onekligen ut som att givaren har ballat ur och pumpen försöker göra varmvatten från och till.
 
J
Jag har reklamerat min NGENIC. Började bygga på en egendesignad grej som var tänkt funka likt NGENIC så såg jag detta med husdata. Har åxå en greenline. Har du lyckats styra din pump än?
 
J JohanLun skrev:
Jag har reklamerat min NGENIC. Började bygga på en egendesignad grej som var tänkt funka likt NGENIC så såg jag detta med husdata. Har åxå en greenline. Har du lyckats styra din pump än?
Hej!
Hur går det? Jag har också funderingar på att styra en gammal ivt aw 290 innan den går i pension och är nyfiken på andras lösningar som inte kostar för mkt.
 
J
Jag fick ingen klarhet i om Husdata funkar bra att styra på egen innegivare, väder och elpris.

Husdata verkar ju kunna läsa ut mycket data, men frågan är om man vågar hålla på och skriva i flashminnet hela tiden.

Att bygga en egen grunka som kan styra en utgång är inget större problem, men tydligen måste "ingången" kopplas potentialfritt, vilket gjorde att en vanlig digital potentiometer inte funkar. Mina elektronikkunskaper sträcker sig inte så långt att jag kan bygga nåt "enkelt" som man kan emulera givaren med.

Jag lutar åt att behålla NGENIC, men jag skulle egentligen hellre byta till nåt eget och/eller husdata. Men jag inser också att jag har fler ideer än tid tillgängligt och kanske är det inte värt att lägga tiden på detta... Jag skulle lära mig lite mer om elektronikdesign och fräsha upp programmeringen, men det finns annat som brinner mer.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.