675 läst ·
11 svar
675 läst
11 svar
Vilken LLVP (och firma) till sovrum på andra våningen?
Halloj,
Vi har ett sovrum på andra våningen i en villa och det blir både för varmt på sommaren och lite kallt på vintern. Det är ett tonåringsrum så "bara ha dörren öppen så löser det sig" är inte ett alternativ
Jag kontaktade Polarpumpen och de ville varken råda om LLVP i "slutet rum" som ett sovrum, eller göra en installation med håltagning högre än 3 meter. Jag frågade om snedtak för samma rum här https://www.byggahus.se/forum/threa...luftvaermepump-i-snedtak.555898/#post-6316869 men trodde inte jag skulle få ett tvärt nej från leverantören.
Vad säger ni här? Det är väl vanligt med lite mindre LLVP i flera rum i andra länder? Kan ni rekommendera en riktig firma i södra Stockholm som kan lösa detta? Vi bor i Vendelsö så några som jobbar i det området i alla fall.
Tack på förhand.
/Ola
Vi har ett sovrum på andra våningen i en villa och det blir både för varmt på sommaren och lite kallt på vintern. Det är ett tonåringsrum så "bara ha dörren öppen så löser det sig" är inte ett alternativ
Jag kontaktade Polarpumpen och de ville varken råda om LLVP i "slutet rum" som ett sovrum, eller göra en installation med håltagning högre än 3 meter. Jag frågade om snedtak för samma rum här https://www.byggahus.se/forum/threa...luftvaermepump-i-snedtak.555898/#post-6316869 men trodde inte jag skulle få ett tvärt nej från leverantören.
Vad säger ni här? Det är väl vanligt med lite mindre LLVP i flera rum i andra länder? Kan ni rekommendera en riktig firma i södra Stockholm som kan lösa detta? Vi bor i Vendelsö så några som jobbar i det området i alla fall.
Tack på förhand.
/Ola
Vi är i lite samma situation, 1½ planshus med ytterst begränsad väggyta.
I vårat fall är det endast kyla som behövs, så jag har kollat på en monoblocklösning som blir betydligt billigare än split, + ingen installationskostnad för monoblock (gör det själv). Anledningen till monoblock för min del är dessutom att den går lätt in under fönstret. Men har du lite större behov av värme så glöm monoblock.
Det här (1½ plan) är ju en supervanlig hustyp i Sverige så det är förvånande att det inte finns större utbud av passande lösningar för oss med den hustypen. Speciellt AC-lösningar för 1½ planshus, borde finnas en marknad för det?
Jag har lagt ut min fråga på Värmepumpsforum:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=85835.0
Kanske ramlar det in några svar där som kan beröra dig. Men lägg absolut in din fråga där också, många kunniga installatörer som hänger där
I vårat fall är det endast kyla som behövs, så jag har kollat på en monoblocklösning som blir betydligt billigare än split, + ingen installationskostnad för monoblock (gör det själv). Anledningen till monoblock för min del är dessutom att den går lätt in under fönstret. Men har du lite större behov av värme så glöm monoblock.
Det här (1½ plan) är ju en supervanlig hustyp i Sverige så det är förvånande att det inte finns större utbud av passande lösningar för oss med den hustypen. Speciellt AC-lösningar för 1½ planshus, borde finnas en marknad för det?
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=85835.0
Kanske ramlar det in några svar där som kan beröra dig. Men lägg absolut in din fråga där också, många kunniga installatörer som hänger där
Polarpumpen gör nog endast standardinstallationer, och dom anlitar UE för jobben. När jag installerade min LLVP 2019 var det några superbra killar från https://www.treza.se/ som gjorde jobbet. Grannen har också anlitat dom och han var lika nöjd som jag med arbetet. Kolla med dom om dom kan hjälpa dig med din "specialare".O OlaF skrev:
Redigerat:
Tror sådan Midea Porta Split modell är betydligt bättre än en monoblock.Mats-S skrev:
[länk]
Polarpumpen gör nog endast standardinstallationer, och dom anlitar UE för jobben. När jag installerade min LLVP 2019 var det några superbra killar från [länk] som gjorde jobbet. Grannen har också anlitat dom och han var lika nöjd som jag med arbetet. Kolla med dom om dom kan hjälpa dig med din "specialare".
https://www.proshop.se/Vaermepumpar...007&gbraid=0AAAAADl5oReul26ZNX1euFUnM-kuiXv3U
Polarpumpen. Googla deras betyg hur dom löser reklamationer / repationer innan du har med dom att göra med.O OlaF skrev:Halloj,
Jag kontaktade Polarpumpen och de ville varken råda om LLVP i "slutet rum" som ett sovrum, eller göra en installation med håltagning högre än 3 meter. Jag frågade om snedtak för samma rum här [länk] men trodde inte jag skulle få ett tvärt nej från leverantören.
Tack på förhand.
/Ola
Ja anlitade också Treza för en LLVP där installationen var lite mer krävande. De har egna anställda som gör jobbet och det funkade mycket bra. Använde en av ”postorderfirmorna” i en tidigare installation och detta var som natt och dag.Mats-S skrev:
[länk]
Polarpumpen gör nog endast standardinstallationer, och dom anlitar UE för jobben. När jag installerade min LLVP 2019 var det några superbra killar från [länk] som gjorde jobbet. Grannen har också anlitat dom och han var lika nöjd som jag med arbetet. Kolla med dom om dom kan hjälpa dig med din "specialare".
Nu är ju behovet av kyla/värme ganska litet i detta fall men annars kan ju en takkassett vara ett alternativ. Dock dyra relativt sett.
Det brukar vara rätt dyra rena AC om de skall klara att kyla tex. teknikrum när det är -10 - -15 grader C utomhus, då förr i alla fall ofta var tvungna koppla in en pressostat som såg till att fläktarna i utedelen inte startade förrän det uppnått en minsta tryck (dvs. kondensorn blir till en viss grad varm) och sedan slå av och på fläkten löpande så att kondensorn inte blir för kall igen. Idag sköts elektroniskt med algoritmer i en modern LLVP men det är inte givet att detta är implementerat på en ren split-AC tänkt för drift i syd och mellaneuropa.
I teknikkioskar idag så används numera ordinarie LLVP för ren AC-kyla drift då det är en billigare lösning än en specialframtagen renodlad AC som också tål många minusgrader på utsidan under drift.
I teknikkioskar idag så används numera ordinarie LLVP för ren AC-kyla drift då det är en billigare lösning än en specialframtagen renodlad AC som också tål många minusgrader på utsidan under drift.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ah, då missförstod jag. Split för mig är flera innerdelar. 😇H he-peter skrev:
I trådstarten står det att rummet även är kallt på vintern, så då antar jag att TS även vill värma på vintern - varför annars nämna det?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden