Tomture61 Tomture61 skrev:
Jag själv har en IVT490 som är 17 år gammal .
Kollar också på vad som kan vara en lämplig ny kandidat .
Lutar mycket åt en Nibe S735-7
Huset har 2 pl med golvvärme på np + planerar vattenradiatorer på öp .
Ngt som gör valet av gn kraftigare FLVP är frånluftskanalens isolering , ej optimal .
Så själv måste jag byta ut isoleringen från PE30 till ngt bättre .
Ngt som isolerar bättre i mellanbjälklaget (tajt byggt) bättre ovanför maskinen (ingen isolering alls idag)
Isolera bättre vid utgången genom taket .
Tanken är att använda cellgummi där det måste förbättras .
Min tanke är att där rör med PE30 vilar mot ngt fast så blir isoleringen obefintlig .
Detta iom att glasullen i strumpan komprimeras ända in till röret .
Stora ingrepp blir det för mig .
Fast den stora fördelen med moderna pumparna är just hur mycket energi den plockar ur frånluften. Att ta en större pump, med ökad ventilation, för att sänka avluftstemperaturen känns inte som det bästa alternativet.

J johanfl skrev:
Jag har en frånluftsvärmepump Bosch EHP 2,0 EW9 installerad 2009 (16 år)
Funderar på att byta ut den i närtid innan den pajjar och man får panik.
Huset är på 156kvm, byggår 1996 i Stockholmstrakten.
Vattenburen golvvärme bottenvåning, radiatorer övervåning.
Total elförbrukning 10 000 kWh/år.
Funderade 5min på bergvärme men det går inte att motivera ekonomiskt.
Så jag har tittat på en "modernare" FLVP som kan sänka förbrukningen något.
På listan står Bosch 3800, Quantum QE eller Nibe 735.
Boschen är vad jag förstår lika den jag har så där kan man kanske inte räkna med någon lägre förbrukning
Quantum är jag osäker på, relativt nya på marknaden. Kommer dom finnas kvar när riskkapitalisterna vill ha tillbaka sina pengar?
Nibe är ju ett säkert kort, men är 735 overkill för mig?
Jag har fått pris installerat och klart och då skiljer det exakt 40 000 kr mellan Bosch Compress 3800i EW9 och NIBE S735-4 R och 26 000 kr mellan Bosch Compress 3800i EW9 och Qvantum QE-4.
Om man förmodar att man kan spara 2000 kWh jämfört mot dagens förbrukning (Ingen aning om det är realistiskt, men det vore väl konstigt om dagens FLVP:ar inte skulle vara effektivare än en 16 år gammal häck) och en kWh i medel kostar 3kr så tar det 6,5 år att "tjäna igen" merkostnaden för Niben och 4,5 år för Quantumen.
Vojne, vojne...
Jag är nöjd med min Qvantum QE6 iaf. Rätt likt din situation, ingen plats för utedel till LVVP, ca 130kvm boyta. Valde QE6 då vi vill ha möjlighet att inreda och värma garaget. Nu kommer jag inte ihåg exaktsa siffrorna men 145kvm lär vara på gränsen vad en QE4 klarar av.

Tomture61
GregerRil GregerRil skrev:
Fast den stora fördelen med moderna pumparna är just hur mycket energi den plockar ur frånluften. Att ta en större pump, med ökad ventilation, för att sänka avluftstemperaturen känns inte som det bästa alternativet.
Mitt bostadshus är 161 kvm och troligen kan jag som max få ut 4,5 kw från en Nibe S735-7
Fläkten i FLVP är ställbar för att passa olika storlek på hus + andra önskemål .
Naturligtvis så måste kompressorstorleken anpassas till hur stor luftvolym som finns tillgänglig i huset .
Alla FLVP som kan producera mer än 1-2 kw från kompressorn kommer att ha minusgrader i avluften .
Upp till -20 ibland .

Redigerat:
J johanfl skrev:
Både Nibe och Qvantum säger att jag kommer att spara mellan 4000-5000 kWh/år genom att byta till deras avancerade FLVP (QE-6/Nibe 735-7), f
Orealistiskt. Har de verkligen utgått från 10000 kWh?
Be om skriftlig garanti på besparingen och om den inte uppnås så får du ekonomisk ersättning av dem.....🙃
J johanfl skrev:
Totala förbrukningen är ca 10 000kWh/år

K Kane skrev:
Orealistiskt. Har de verkligen utgått från 10000 kWh?
Be om skriftlig garanti på besparingen och om den inte uppnås så får du ekonomisk ersättning av dem.....🙃
😉Några sådana garantier går nog inte att få. Men om en ny pump sparar lite mer än den jag har så blir jag nöjd. Och både Nibe och Qvantum har fått nuvarande förbrukningssiffror.

aspa-hasse aspa-hasse skrev:
Jag har en S735-7, den funkar kanonbra på alla sätt och gör stora besparingar.

PE30 ska räcka. Se bifogat utdrag från Nibes installationsmanual. Så det behöver inte bli några stora ingrepp av den anledningen.

Jag tror på att gå igenom och kolla att avluftskanalen är ok isolerad överallt och då framför allt att strumpan är tät. Att förbättra med ett varv cellgummi på sina ställen funkar bra. Även ventilationstejp är bra att ha i beredskap.

.[bild]
Hej.
Inressant, hur mycket har du sparat och vad hade du för pump tidigare?

Det som har överraskat mig är hur effektivt 735an går när den inte går för fullt. När det är 5-10 plus ute brukar man få ut uppåt fem till ett på elen man stoppar in. En stor del del av året går den ju ändå där och tuffar nånstans, och elen är dyr då också.

Uppdatering..
Det blev en Nibe S735-7.
Installationen gick smärtfritt och allt ingick till fast pris, bortmontering av gamla pumpen, installation av den nya, installation av ny brytare (fanns ingen tidigare), rensning av alla kanaler, nya frånluftsdon, intrimmning av luftflöden, nya ute och innegivare, luftning av golvvärme och radiatorer och slutligen bortforsling av gamla pumpen.
Det blev varmt som fan ;-), jag har sänkt 4 kurvor och börjar få till det rätt så bra nu.

Redigerat:
  • Gilla
aspa-hasse och 2 till
  • Laddar…
Ok. Hur upplever du ljudet i jämförelse med den gamla?

aspa-hasse aspa-hasse skrev:
Ok. Hur upplever du ljudet i jämförelse med den gamla?
Liiite högre ljud men inte alls störande.
Den står i tvättstugan så stänger man dörren så det helt tyst.

• Gilla
aspa-hasse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.