Hej kära medlemmar ! :)

Vi köpte ett hus av trivselhus ( Totalentreprenad) för 1.5 år sen och har sen dess haft problem med vår Nibe F750 som dånar som bara den så fort det blir lite kallare ute.
Vi vet att denna var kopplad " baklänges" under en period när vi flyttade in och klagade på en alldeles för hög elräkning så kom en kille och kollade och såg felet och åtgärdade och allt verkade bra. Så fort det blev kallt ute typ -1 eller mindre så började pumpen dåna som i videon jag har skickat med.

Det kom en tekniker och skulle kolla för att identifiera felet men han kunde inte framkalla problemet och eftersom det inte lät när han var där så var det enligt honom inget fel. Han kom ytterligare en gång och det lät inget då heller. problemet är att det mellan dessa gånger flera gånger per dygn dånat som i filmen. ( Han intygade dock då att det inte låter normalt)

Han var på besök i våras igenom och kunde inte heller då framkalla problemet trots flera videobevis på ljudet. Så han enligt honom skruvade ner pumpen och det blev då tystare dock var detta i samband med att det blev varmare ute så det är mer troligt att pumpen inte behövde jobba alls som bidrog till tystnaden.

För nu när det har varit kallare ute igen så dånar den IGEN..... Idag var tekniker på plats från samma firma och samma kille och kunde inte återskapa ljudet och förklarade för min sambo som var hemma att det är fullt normalt att det dånar när pumpen går igång vilket jag anser är helt orimligt att det ska låta som det gör i videon i hela huset det är som någon slår med en hammare i en plåtburk i hela huset i princip....

Vad ska jag göra? Nibe själva hänvisar bara till hustillverkaren som hänvisar till denna firman och hustillverkaren går på firmans utlåtande.

Kan man reklamera den?
Ska man gå vidare till ARN?

Vad rekommenderar ni och har ni stött på liknande problem?

MVH
Jesper

P
Hur länge pågår ljudet?

useless useless skrev:
Hur länge pågår ljudet?
Det är allt från 5-30 sek

Jerfed skrev:
Det verkar vara ett problembarn den där pumpen. Jag kan inte svara för hur du ska gå vidare men vill tipsa om att ställa frågan i någon av de otaliga trådar som finns på nätet (här på BH men även värmepumpsforum).

Ett exempel [länk]
Tack ska absolut kolla på det ;)

Det skulle kunna vara en växelventil som kärvar så att ställdonet kuggar över. I så fall kommer ljudet när den växlar mellan att värma huset och tappvattnet.

• Gilla
Villahalmstad
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.