5 129 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
"Sprängd" fläktvinge, kan den ha pajat kylkanalerna i kondensorn?
Blev ett j-a liv häromnatten på utedelen i min IVT Nordic Inverter. Det visade sig att fläktbladen hade gått av och flygit omkring inne i apparaten. Inte ovanligt för denna modell tydligen, har beställt en ny "propeller", enkelt att byta.
Men jag undrar om det går att kontrollera om kondesorn fortfarande är hel? Man ser att kylflänsarna fått sig några smällar lite här och där, men det är ju lätt att böja tillbaka. Vad värre är, är att kylkanalerna i kondensorn fått en rejäl smäll på ett ställe. Har tagit lite bilder men det är svårt att se på bild. Jag bedömer att röret är intryckt kanske 30%.
Om man provkör (med nya fläktblad) och allt verka funka, är det bra då? Eller bör man kalla in nån tekniker i vilket fall som får göra en professionell bedömning? En ny kondesor kostar ca 5 lax så det köper man ju helst inte om det inte är absolut nödvändigt.
Men jag undrar om det går att kontrollera om kondesorn fortfarande är hel? Man ser att kylflänsarna fått sig några smällar lite här och där, men det är ju lätt att böja tillbaka. Vad värre är, är att kylkanalerna i kondensorn fått en rejäl smäll på ett ställe. Har tagit lite bilder men det är svårt att se på bild. Jag bedömer att röret är intryckt kanske 30%.
Om man provkör (med nya fläktblad) och allt verka funka, är det bra då? Eller bör man kalla in nån tekniker i vilket fall som får göra en professionell bedömning? En ny kondesor kostar ca 5 lax så det köper man ju helst inte om det inte är absolut nödvändigt.
Har det inte läckt så finns det inga problem. Jobbat som bilskadetekniker och bytt många kvaddade kondensorer som fortfarande höll tätt.
Jag hade bytt fläktblad och testat. Funkar det så funkar det.
Miljön är en annan än i en bil så även om röret är skadat och har fått tunnare gods så är det inte saltindränkt flera månader per år
Miljön är en annan än i en bil så även om röret är skadat och har fått tunnare gods så är det inte saltindränkt flera månader per år
Ja miljön är sämre för en kondensor på en bil än på en stillastående villaenhet som inte utsätts för vägsalt, stenskott, flugor och annat bös. 
OK tack för bra respons @Jonas ”Snabbe” Andersson och @Huddingebo, testa och se med andra ord. Får man fortfarande värme så får det väl gå. Det ser ut att vara kopparrör och de brukar ju vara rätt tåliga.
En sån här, typ: https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/tillbehor/verktyg/lamellkamrichardtenggren skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
https://www.ahlsell.se/10/kyl/serviceutrustning/kylverktyg/serviceverktyg/7065750r/
Den såg nog ut så där, olika c-c-mått.
Den såg nog ut så där, olika c-c-mått.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden