Blev ett j-a liv häromnatten på utedelen i min IVT Nordic Inverter. Det visade sig att fläktbladen hade gått av och flygit omkring inne i apparaten. Inte ovanligt för denna modell tydligen, har beställt en ny "propeller", enkelt att byta.
Men jag undrar om det går att kontrollera om kondesorn fortfarande är hel? Man ser att kylflänsarna fått sig några smällar lite här och där, men det är ju lätt att böja tillbaka. Vad värre är, är att kylkanalerna i kondensorn fått en rejäl smäll på ett ställe. Har tagit lite bilder men det är svårt att se på bild. Jag bedömer att röret är intryckt kanske 30%.
Om man provkör (med nya fläktblad) och allt verka funka, är det bra då? Eller bör man kalla in nån tekniker i vilket fall som får göra en professionell bedömning? En ny kondesor kostar ca 5 lax så det köper man ju helst inte om det inte är absolut nödvändigt.

• Skadad IVT Nordic Inverter värmepump utedel med avbrutna fläktblad och märken på kylflänsar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avbrutna grå fläktblad från IVT Nordic Inverter ligger på ett vitt trädäck.
    Skapa konto
  • Skadad kylare med intryckta kylflänsar och skadad kondensorkanal.
    Skapa konto
  • Skadade kylflänsar och deformerad kylkanal på en IVT Nordic Inverter utedel.
    Skapa konto
Har det inte läckt så finns det inga problem. Jobbat som bilskadetekniker och bytt många kvaddade kondensorer som fortfarande höll tätt.

• Gilla
pelig och 1 till
  • Laddar…
Jag hade bytt fläktblad och testat. Funkar det så funkar det.
Miljön är en annan än i en bil så även om röret är skadat och har fått tunnare gods så är det inte saltindränkt flera månader per år

Ja miljön är sämre för en kondensor på en bil än på en stillastående villaenhet som inte utsätts för vägsalt, stenskott, flugor och annat bös. :D

OK tack för bra respons @Jonas ”Snabbe” Andersson och @Huddingebo, testa och se med andra ord. Får man fortfarande värme så får det väl gå. Det ser ut att vara kopparrör och de brukar ju vara rätt tåliga.

richardtenggren
Det finns kammar för att fixa lamellerna :)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Det finns kammar för att fixa lamellerna :)
Aha, intressant, en sån skulle man ha! Kanske går att beställa, å andra sidan har jag pillat till hyggligt med en kniv så det kanske får räcka. Ska väl förhoppningsvis inte behöva "kamma" dessa alltför ofta... :)

richardtenggren
Jag vet inte vad de benämns som eller var de finns att tillgå, vet bara att pappa har en. Då han jobbar med tunga fordon/kyla.

P
Risken är att motorns axel krökts
Starta utan fläkt blad och se

electroluxaren skrev:
Risken är att motorns axel krökts
Starta utan fläkt blad och se
Bra tips! Det ser inte ut som axeln är krökt när man snurrar på det som är kvar av den gamla fläktvingen, men det lär ju höras om det är obalans...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.