Byggahus.se

Nibe ER 56CU-300 varmvatten beredare

1. 2
    Medlem Nivå 1
    Har slutat värma vattnet mer än 40 grader
    bytte termostat men samma fel fortfarande
    mycket tacksam för tips
    Tack

2. J
    Medlem · Nivå 13
    Bara 40C , Inte mycket som fela, termostat/patron, slå ifrån elen och ta bort patronen och kolla den, allt sitter på undersidan, går på 10 minuter att lossa den och inget vatten kommer, patronen sitter i en tub in i VVB

3. 2
    Medlem Nivå 1
    har haft repratör bytte hela patron
    sa det tar hela dagen att värma vatten
    men det fungerade inte
    någon tanke om detta
    tacksam

4. J
    Medlem · Nivå 13
    Fått liv i den ?, vad var felet

5. 2
    Medlem Nivå 1
    Tyvärr inte eller problemet är stänger jag av vatten helt så värmen den upp till full värme eller max nu fungerade den en vecka sedan gick den ner igen till termostat klickar vid 30 grader med vatten på. någon sa om det kunde vara läcka som påverkar men vatten mätare eller hjulet snurrar inte
    så just nu vet inte alls vad som ska göras vågar inte heller bara byta ut om det inte är fel på NIBE produkten
    Tacksam för eventuella tankar Bytt både termostat samt hela patron eller värme elememtet.
    Stefan

6. Krokben
    Medlem Nivå 4
    Är det 40c ut eller 40c i själva tanken? kolla blandventilen att den är okej. Vet att jag hade liknande problem för några år sen och då hade blandventilen givit upp.

Min ventil hade fastnat i ett läga bör jag tillägga. Så detta kan ju bara vara fallet om det är vattnet UT i kranen som är för kallt.

Som folk säger så är det inte mycket elektronik i en VVB som kan fela.

Redigerat 29 nov 2019 13:30
  7. J
    Medlem · Nivå 13
    Har du vridit upp termostaten till max för att se vad som händer, du kan stänga elen och dra ur bulben för termostaten, blås med en hårtork direkt på, ha termostaten på lågt och allteftersom det klickar vrider du upp termostaten till klick och fortsätter uppåt till maxtemp. Räcker inte hårtorken så på med en tändare