Åsa Lund
Hej!
Undrar om du kan hjälpa mig med tips?
Mamma har en bergvärmepump (IVT Greenline) som är 17 år.
Nu börjar den krångla och stänger av sig en gång i månaden.
Hon är på gång och ska ta in offert på ny värmepump. Har du tips om nåt bra fabrikat?
Hon bor i en villa på ca 200 m2 i Skåne.
Tack!!!
 

Bästa svaret

Finns ju flera stora fabrikat som CTC, IVT, NIBE, Thermia. Även utländska Daikin och Mitsubishi säljer bergvärmepumpar numera. Viktigast är en bra installatör och att man har nära till en bra servicefirma för valt märke om det blir problem med pannan. Ni behöver säkert också fundera på hur ni ska göra med borrhålet. För 17 år sedan dimensionerade man för lägre energitäckning medans en ny värmepump är effektivare och vill ta mer värme från berget, dvs ha djupare borrhål.
 
Krokben
J Josth skrev:
Finns ju flera stora fabrikat som CTC, IVT, NIBE, Thermia. Även utländska Daikin och Mitsubishi säljer bergvärmepumpar numera. Viktigast är en bra installatör och att man har nära till en bra servicefirma för valt märke om det blir problem med pannan. Ni behöver säkert också fundera på hur ni ska göra med borrhålet. För 17 år sedan dimensionerade man för lägre energitäckning medans en ny värmepump är effektivare och vill ta mer värme från berget, dvs ha djupare borrhål.
Mitsubushi's nya bergvärmepump Geodan såg jag anpassar sig efter hålet för att förhindra frysning. Fast det kanske alla moderna bergvärmepumpar har? Sådan lösning är ju bra om man är rädd att borrhålet ska frysa.
 
Den funktionen har alla värmepumpar... Även de med on/off-styrning, men med varvtalsstyrd kompressor funkar det ännu bättre eftersom den kan varva ner och balansera effektuttaget så att hålet hålls på en viss temperatur.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.