Värmepumpar
Josth: Man ska också komma ihåg att ett hus med vattenburet värmesystem och dito värmepump normalt värderas högre än om det är direkt-el. Även om man inte tänkt sälja huset på många år så finns värdet där. Kan vara en fördel också om man vill öka bolånet eller lägga om det. El-priset med energiskatter lär knappast sjunka utan stadigt stiga långsiktigt sett.
Magnus E K: [citat] Denna modell har sålts minst ett halvt decennium och kan bekräfta att den fungerar utmärkt. Visar W, VA (skenbar effekt), V, A, Hz och PF (cos φ). Och kWh förstås.
Rickard_nr1: Flikar in att nibes inverterstyrda vätska/vatten har inställningmöjlighet för min/max pumphastighet, manuell egen satt %, efter utetemp som ger ett vs dT mellan 4-x grader vid dut samt efter valfritt dT
Comfort Thomas: Ja det är nog tveksamt om dom ens har fuktspärr :)
DonPablo: bara kapa staget och göra som ovanstående skrivit, de flesta pumpar (759, 730) jag vart på har avloppet på sidan om pumpen baktill, så att du kommer åt att rengöra där.
MrMinkhe: Någon som har erfarenhet av Boschs bergvärmepumpar ? Funderar på en 7001i för grundvattenvärme och skulle gärna få lite input om +/- för denna modellen.
Comfort Thomas: Ryms inte bergvärme eller luft/vatten i budgeten då man även måste räkna in en vettig ventilationslösning så är det flera som har köpt en ny frånluftsvärmepump samt kompletterat med luft/luft värmepump eller 2st beroende på planlösning/våningsplan . Låter man luft/luft ta den stora delen och sänker framledning ytterligare till golvvärme så kan man spara in en hel del, nackdelen
Josth: Tänk också på att frånluftsvärmepump är inte det optimala i ett fritidshus som står tomt stora delar av året. Blir mindre gratisvärme att återvinna. NIBE F730 tillhör den "nya" generationen och klarar sig med en låg inomhustemperatur, till skillnad mot F370.
Orrmoelvis: [citat] Hej! Ja jag menar tempen på vattnet ut till värmen. Måste kolla ordentligt om och var sjungen sitter:)
Josth: Tejpa flera lager isolertejp på skadan. Sedan linda om löst och försiktigt med bred eltejp.
Rickard_nr1: Jag skulle tro att de har en gräns(ett par grader under stopptemp) för att tillverka vv för att förlänga drifttiderna istället för att riskera att få en kompressorstart enbart för vv. Skulle tro att den även gör tvärtom tex när den är klar med vv och den egentligen inte har något större värmebehov (ej nått startgräns för kompressordrift värme) tex vår höst så kör den lite
vvs facit: Thermia Atec Den behöver elspets för att kunna göra 65g Max framledning ligger på 60 g vid 0 ute http://www.tcmadmin.thermia.se/docroot/dokumentbank/Thermia_Atec_datablad_190924_SWE.pdf Max temp är märkt med 5 , läs i text under datablad. Men det hänger på förångningstemperaturer och lyft till kondensering beroende på val av kompressor som tillverkarna har . ITEC har sämre prestanda
jonaserik: [citat] Stäng av n termostat i taget och se vilket don som stänger, skriv upp vad resultatet blir, kolla den lilla piggen under donet så den är uppe
p3p3: Hej, Ersatte elpanna med en Bosch LVVP i somras. Gjort underverk för elräkningen men skapar också påtagligt ”brummande” i delar av huset när temperaturen går mot -5. Utedelen uppfattar jag som relativt tyst (delskäl till att jag köpte den) och det är inte direkt i rummet innanför den hörs mest. Gissar att det är vibrationer i rör/vägg/grund som borde gå att åtgärda.
Josth: Den gör väl temperaturhöjning till 60+ grader några timmar varannan vecka för att motverka legionella. Något sådant är standard om man inte ändrat inställningarna. Temperaturen i kranen blir några grader mindre än vad det är i toppen på varmvattenberedaren.
Anonymiserad 284245: Hej, är du säker på att pumpen mottagit "knapptrycket" så den verkligen står i läge Heat? Man kan ju trycka och fippla lite hur man vill, men riktar man inte ordentligt mot pumpen så står det ju det bara på fjärrisen. Har 3 pumpar i snickeriet, en gång hade jag fipplat runt med temp mm, så en av pumparna körde Auto och de andra två Heat. Verkligen smart:oops:
Comfort Thomas: Gå in på www.mitsubishivillavarme.se och klicka på återförsäljare så kan du söka i din någorlunda närhet efter återförsäljare. Bättre att få hem någon/några om du är lite osäker på placering eller modell och då även få ett totalpris inkl installation utan överaskningar vilket man kan få vid köp på postorder.
prototypen: Du ska väl inte ha ett isolerat skåp, bättre utan, men det kommer bli kallt på vinden och det kanske inte blir så bra verkningsgrad på vintern då kommer den nog gå på elpatron, om det finns en sådan. Vad är det så special med värmesystemet, tror jag läst om de flesta system här på BH. Protte
GoC: Ja med så liten filterarea kan jag förstå att det tätnar med jämna mellanrum.
Antelinus: [bild] Har en fundering på hur jag ska knäcka kurvan uppåt. Lite dålig beskrivning. Vill ha det varmare på vissa temperaturer
jonaserik: Start av VP sker med en extra brytare i shunten,shunt 100% öppen slut på värme i tanken. stopp VP sker med en maxtermostat som sitter i eller på return från tanken ( laddning från VP/panna ) i mitt fall 43 C som är normalt för ON/OFF utan lullull med datateknik, oavsett var värmen kommer ifrån så är det returen som stoppar VP, från panna hög retur, då startar inte VP
Josth: Termostaten ser ut som TA/Heimaier M30x1½. Då kan man t.ex. sätta dit adapter MMA-HM RSK nr: 480 52 54 och på adaptern sätta MMA Evosense Kapillär RSK nr. 480 63 89 som kanske är lättare att få tag på.
Jossan81: Hej. I vår sommarstuga har vi en värmepump från LG. Idag kommer det ingen värme från den. I displayen står det CH 32. Någon som vet vad som kan vara fel? Vi har stängt av den, dammsugit den men inget hjälper.
lyckograbben: [citat] Ja, inga problem, har gjort det i minus tjugo. Bara att ta en hink varmvatten till om det behövs.
Christian Ek: Jag gjorde en återställning så löste det sig. Ska se om jag kan få jämn värme med hjälp av era tips