Byggahus.se

Historik gradminuter

1. eavogels
    Medlem Nivå 4
    Hej

Jag har verkligen läst på och tror att jag har fattat det med gradminuter osv. Min ser grafen inte konstig ut? Jag har inga referenser eftersom min Nibe F1245 är bara några veckor gammal.

.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    gm.png

2. eavogels
    Medlem Nivå 4
    Redigerat
  3. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Har du blockerat tillsatsen (eller om den inte går igång av någon annan anledning) och det är så pass kallt ute att kompressorn inte orkar värma huset själv så blir det så.

4. eavogels
    Medlem Nivå 4
    Jag var inte på plats när GM gick ner till -1260 så jag blockerade ingenting själv medvetet. Jag ska läsa på om vad 'tillsatsen' är och var den sitter för att kolla om någonting har blockerad den. Tack för tipset.
    Jag ringde installatören som tycker jag ska ringa NIBE och NIBE vill att jag kontaktar min återförsäljare. VP är 3 veckor gammal.

5. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Är den så pass ny så är det bara att ta dit installatören igen. Verkar konstigt att dom hänvisar till NIBE?

Ställ frågan på https://www.varmepumpsforum.com/ så får du bra hjälp att tyda både loggar och inställningar.

6. V
    Medlem · Nivå 6
    Om du är hemma så kan du ta några bilder på infofliken i menyn. Min gissning att den bara går på el. Är mark/bergslinga inte inkopplad..

7. eavogels
    Medlem Nivå 4
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    vp5.png

Har fär vi nog problemet. Den kör bara på el.

DRIFTLÄGA är 'endast tillsats'. Tack för att di fick mig på rätt väg.

8. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Det låter som att installationen inte är klar då? Eller finns det någon annan bra anledning till att man lämnar värmepumpen utan att aktivera kompressorn? Hur har installationsfirman i så fall tänkt ersätta den uteblivna besparingen?

• Laddar…
  9. eavogels
    Medlem Nivå 4
    Jag fick klarhet. 'Någon' hade glömt ställa om driftläge till AUTO i stället för Endast tillsats.

10. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Tur att du märkte det nu och inte efter att du summerade vintern för att se vilken fin besparing värmepumpen inneburit och upptäckte att elräkningarna var på 5-6000 i månaden.

11. eavogels
    Medlem Nivå 4
    Det var faktiskt Vattenfalls förbrukningsstatistik som fick mig att fundera. 6KW per timme, dygnet runt, kändes inte rätt.

12. V
    Medlem · Nivå 6
    Läste nu om ett tidigare inlägg du hade om att inte borrhålet var borrat... man tycker ju att när det kopplades in att installatören vill se å höra att pumpen går. Men det är som redan skrivits tur att det upptäckes. Sen så undrar man ju när man ser att 6kw el nästan inte räcker hur långt 6kw vp räcker innan elpatron måste hjälpa....

13. eavogels
    Medlem Nivå 4
    Det borrades förra veckan.