Får ingen värme från min Diplomat Optimum G2.
Det står på displayen att framledningstemperaturen är tex 50 grader men elementen är kalla.
Röret som kommer från cirkulationspumpen och går ut ovanpå pannan är varm ca 1m framåt men därefter blir det kallt.
Har provat hålla en mejsel mot cirkulationspumpen och lyssnat och det låter som att den surrar?
Någon som har någon aning om vad det kan vara för fel?

Med vänlig hälsning Bengt

Tomture61
Om du tittar på sidan 28 " Inställning för värmestopp "

Troligen har växelventilen, den som växlar flödet på vattnet mellan VV beredare och radiatorkrets, kärvat fast

Tomture61
Nu har jag ingen Thermia men på min FLVP kan jag ställa in när cirkulationspumpen ska sluta och pumpa runt varmvatten.
Kallas för sommarläge .
Finns det inget dylikt till BVP:ar ?

Redigerat:
I och med att framledningstemperaturen visa 50grader men elementen inte blir varma så är det två alternativ
Trasig cirkulationspump, men då skall du inte ha något varmvatten, och VP löser ut på högtryckspressostaten.
kärvande växelventil, då fungerar VP men inget varmvatten kommer till elementen.
Med största sannolikhet det sistnämnda.

GoC GoC skrev:
I och med att framledningstemperaturen visa 50grader men elementen inte blir varma så är det två alternativ
Trasig cirkulationspump, men då skall du inte ha något varmvatten, och VP löser ut på högtryckspressostaten.
kärvande växelventil, då fungerar VP men inget varmvatten kommer till elementen.
Med största sannolikhet det sistnämnda.
Tack för alla svar.
Är nog troligtvis växelventilen som kärvar.
Kanske bara att byta ut den då?
Mvh Bengt

B Bengteinarkero skrev:
Tack för alla svar.
Är nog troligtvis växelventilen som kärvar.
Kanske bara att byta ut den då?
Mvh Bengt
Ja. Och det kan man göra själv.
Det är insatsen i ventilen som kärvar.
Börja med att dra spaken på växelventilen mot ”ändläget” då kan du få den att lossa. Den är fjäderbelastad.
Vita spaken på den grå ”lådan” på bilden
Växelventil med insats som kärvar, visas med en vit spak på en grå låda och omgivande rörledningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.