Under den senaste kalla perioden slog effektvakten in stup i kvarten. Drog ner temperaturen nån grad på både radiatorer & rumsgivare för golvvärmen och då funkade det bättre.

Nu har värmen sjunkit ännu mer och är nere på 17 - 18 grader inne.
Det har gjort att då lyser det rött på pumpen: "låg frånluftstemperatur" och kompressordriften är blockerad då temperaturen i frånluften har sjunkit under 16 grader.

Jag har nu dragit upp radiatorerna på övervåningen till max, (ändrat vattentemperaturen ut i pumpen från eko till normal) samt ökat rumsgivarna för golvvärmen till 25 grader / max på nedervåningen.

Elförbrukningen lär ju skjuta i höjden men finns det någon risk för pumpen / säkring under dessa omständigheter?

Låter som ni behöver kraftigare huvudsäkringar? Värmepumpen får ju en kraftig begränsning så värmen inne sjunker.

J Josth skrev:
Låter som ni behöver kraftigare huvudsäkringar? Värmepumpen får ju en kraftig begränsning så värmen inne sjunker.
Har 16a nu så trodde det skulle räcka då jag varelse har elbil eller någon större konsumtion. Ja, förutom uppvärmningen då.
Jag har ju nu brassat på både golvvärmen till nästan max och även max även på alla radiatorer. Finns det någon risk att pumpen kan ta skada?

Låter märkligt tycker jag.

Normalt med en FLVP så stället man in en kurva som ger komfortable värme, och sedan kör pumpen på. Den använder el om det inte går att producera tillräckligt med värme från frånluften.

F750 har Max 6.5kW eltillskott och det är inga problem att köra på 16A säkringar om du inte har andra förbrukare som är stora.

Om du inte har andra värmekällor i huset så måste du ju använda eltillskottet. Om du då inte låter pannan göra det, så tillför du inte huset den värme som behövs.

har du kollat så att pannan är inställd på Max effekt 6.5kW? Om så är fallet, kan du inte koppla bort effektvakten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.