15 664 läst ·
19 svar
16k läst
19 svar
Värmepump till spa
Jag underhåller också med fjärrvärm.S spacemoose skrev:Ok, så du fyller med varmvatten uppvärmt med fjärrvärmen och sedan underhållsvärmer med elvärmaren. Låter lockande!
Hur mycket energi drar ditt bad när du väl underhållsvärmer? Jag har som sagt dryga 26 kWh/dygn som det ser ut nu. Cirkulationspumpen går hela tiden. Trodde den bara skulle gå vid behov.
Om jag stänger av all energitillförsel så sjunker det 2 grader / dygn altså 4 kWh det är 2 kubik vatten, på 1 vecka 20 grader vid 0 grader i luften.
Men det är en hel del förluster i dom totalt 50 m Pex 25 rir under huset, men det är c:a 2 grader varmare i krypgrunden och det kommer hela huset tillgodo så total energiåtgång / dygn är c:a 15 kWh.
Redigerat:
Har du mer än 10kWh i förluster?L Leif i Skåne skrev:Jag underhåller också med fjärrvärm.
Om jag stänger av all energitillförsel så sjunker det 2 grader / dygn altså 4 kWh det är 2 kubik vatten, på 1 vecka 20 grader vid 0 grader i luften.
Men det är en hel del förluster i dom totalt 50 m Pex 25 rir under huset, men det är c:a 2 grader varmare i krypgrunden och det kommer hela huset tillgodo så total energiåtgång / dygn är c:a 15 kWh.
Hur mycket drar din cirkulationspump, hur ofta går den?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vi hade ett gammalt spa, som bara hade en CP, denna förbrukade 900w när den gick som CP, och värmen värmde ej vattnet från denna
Nya badet är pumpen på 220w, stor skillnad i förbrukning,
Nya badet är pumpen på 220w, stor skillnad i förbrukning,
Redigerat:
Väcker liv i en gammal tråd men är på gång med att planera för pool och vill försöka förverkliga lite gamla idéer. Tänkte i samband med det undersöka om jag kan koppla in värmeväxlare till husets luft/vatten VP. En värmeväxlare för poolen och en värmeväxlare för spabadet och sedan dra slang i backen fram till prylarna.L Leif i Skåne skrev:Finurlig lösning!
När jag ändå skulle dra ut vattnet uttaget så gjorde jag var sin anslutning med kulventiler till varmvatten respektive kallvatten med Pex 20 mm.
Det är bra tryck i fjärrvärme jag har mätt upp 73 kW när jag har fullt öppet på 20 mm rör med varmvatten. Häftigt!
Men det har ingen betydelse då det alltid går åt lika mycket energi för att värma vatten till en viss temperatur. Gör man det med 3 kW tar det upp mot 20 timmar.
Vårt största kärnkraftverk gör det på 1,5 sekunder!
Du Leif värmer ju ditt spabad med värmeväxlare antar jag om det nu är fjärrvärme du har. Hur stor värmeväxlare (kW) har du satt för att det ska funka med spabadet? Har försökt räkna fram på pahlens kalkylator men är osäker på om resultaten blir rätt.
Sekundären måste du ju ändå få upp till 40 grader antar jag.
Klicka här för att svara