Hobbysnickare
· Stockholm
· 31 inlägg
Upptäckte vatten på golvet under värmepumpen. Torkade upp och några timmar senare när det var blött igen verkar det komma från det röda vredet som är inringat på bilderna. Enligt manualen är det "Avstängningsventil, pump och framledning radiatorkrets".
Det jag undrar:
- Läge att ta hem någon för att utföra service?
- Vad kan det vara för fel?
- Vad kan det kosta?
Det jag undrar:
- Läge att ta hem någon för att utföra service?
- Vad kan det vara för fel?
- Vad kan det kosta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Hobbysnickare
· Stockholm
· 31 inlägg
Nu hade det droppat lite mer igen och jag plockade bort alla fronter. Då ser jag att det är längre upp det läcker. Kan det vara så att det är köldmedium som läcker? Bör vi göra några akuta åtgärder? Ska ringa någon service imorgon men eftersom den är 11 år gammal funderar jag starkt på om det bästa är att köpa nu.
Logga in
Skapa konto
Vi hade en 310p fram till 2017 och det var bara att det kloggat igen i en spillkopp eller slang. Googla på det eller gå in på. Värmepumpsforum: https://www.byggahus.se/forum/threads/vattenlaeckage-nibe-fighter-310p.183755/
dräneringen för avfrostningsvattnet har satt igen, du måste rengöra den., du har en slang som mynnar ut på undersidan av pumpen, som ska gå in i en spillkopp eller till ett avlopp, följ den och rengör den på lämpligt sätt, eventuellt har du fullt med alger och skit uppe i tråget under förångaren, bara ta bort fronten upptill och rengöra.
Hobbysnickare
· Stockholm
· 31 inlägg
Tack för ditt svar! Va skönt om det bara är det som behöver åtgärdas. Någon gång per år har jag behövt rensa i spillkoppen. Den som på bilden kallas uppsamlingstratt. Bildas som en geléliknande gegga där och täpper igen röret som går vidare till avloppet. Läste någonstans att det är damm som skapar den där geggan. Jag har sett att det är gegga uppe i slangen (97 kondensvatten avlopp) och försökt peta ur lite av det samtidigt. Antar att det bästa vore att få den slangen helt ren. Hur kommer jag åt att rengöra den på ett vettigt sätt?R134a skrev:
dräneringen för avfrostningsvattnet har satt igen, du måste rengöra den., du har en slang som mynnar ut på undersidan av pumpen, som ska gå in i en spillkopp eller till ett avlopp, följ den och rengör den på lämpligt sätt, eventuellt har du fullt med alger och skit uppe i tråget under förångaren, bara ta bort fronten upptill och rengöra.
Logga in
Skapa konto
Hobbysnickare
· Stockholm
· 31 inlägg
Jag har en annan fråga om värmepumpen. Står i manualen att normalt tryck ska vara 0,5-1,5 bar. Vår röda visare pekar på 0,5 och den svarta på 0. Ska den svarta också upp till 0,5-1,5 bar? Är det bra eller skulle vi få bättre uppvärmning av vår vattenburna golvvärme om trycket var något högre?
Logga in
Skapa konto
samma på min, tankar jag på så trycket går upp så håller det någon eller ett par dagar, sedan går det ner igen ?
Hobbysnickare
· Stockholm
· 31 inlägg
Jaha, låter ju inte som det borde vara så. Den värmer ju upp. Inget problem med varmvattnet. Däremot så har vi vridit på termostaten till 24-25 grader i något rum men det resulterar ändå i 18-19 graders temperatur i det rummet.J johnniemalm skrev:
Hobbysnickare
· Stockholm
· 31 inlägg
Igår öppnade jag upp pumpen ännu mer för att försöka lokalisera var läckan kommer från. Jag såg inte speciellt mycket avfrostningsvatten upptill. Däremot en del döda flugor som jag plockade bort. Jag rengjorde slangen som för ner vattnet till spillkoppen. Kan det vara så att vattnet tar någon annan väg som jag missat?
Jag fällde fram kontrollpanelen med all elektronik och det såg ut att vara vatten i en slang där det går elkablar (markerat med orange ring).
Sen testade jag även att fylla på systemet för att få upp trycket som visas av den svarta visaren. Från 0 till 1. Nu på morgonen var den nere på 0 igen. Vad kan det bero på?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag fällde fram kontrollpanelen med all elektronik och det såg ut att vara vatten i en slang där det går elkablar (markerat med orange ring).
Logga in
Skapa konto
Sen testade jag även att fylla på systemet för att få upp trycket som visas av den svarta visaren. Från 0 till 1. Nu på morgonen var den nere på 0 igen. Vad kan det bero på?
Logga in
Skapa konto
Hobbysnickare
· Stockholm
· 31 inlägg
Är rätt novis inom det här ämnet men expansionskärlet är väl den röda klumpen i botten. Vilken är gummibälgen? Kan man felsöka det själv på något sätt eller är det bäst att ta in någon som kan det bättre? Betyder det att det kan vara två olika fel?J Josth skrev:
Ja precis, två olika fel. Om du tar hem någon byter de antagligen expansionskärlet till ett nytt. Har man luftpump med rätt ventil och manometer kan man prova att fylla på med luft i gummibälgen inne i expansionskärlet. Ska vara 0,5 bar med tomt kärl. Då kan man kortvarigt hålla röda säkerhetsventilen öppen när man fyller på till ca 0,5 bar förtryck.
Hobbysnickare
· Stockholm
· 31 inlägg
Vad händer om man låter trycket vara så lågt som det är nu? Sämre uppvärmning? Problemet med läckan kvarstår ju så eventuellt högre servicekostnad då. När jag läst runt en del verkar det som många tycker det är bättre att köpa ny när pumpen är över 10 år gammal än att laga.J Josth skrev:Ja precis, två olika fel. Om du tar hem någon byter de antagligen expansionskärlet till ett nytt. Har man luftpump med rätt ventil och manometer kan man prova att fylla på med luft i gummibälgen inne i expansionskärlet. Ska vara 0,5 bar med tomt kärl. Då kan man kortvarigt hålla röda säkerhetsventilen öppen när man fyller på till ca 0,5 bar förtryck.
I ett vanligt hus ska manometern på värmepumpen ligga kring 1 bar. Lufta radiatorerna eller golvvärmen och kanske det behöver fyllas på en del vatten i systemet. Jag tycker nog man ska försöka fixa felet först och få pannan att hålla ca 20 år om det inte är jätteproblem och stora fel.
Hobbysnickare
· Stockholm
· 31 inlägg
20 år till skulle ju vara underbart. Den är 12 år nu och läst att en frånluftsvärmepump håller ca 15 år, men det kan säkert variera. Någon som vet vad det kan kosta att låta någon VVS:are lufta pump och golvvärme? Klart man kan göra själv men jag känner att jag vill få det ordentligt gjort.J Josth skrev: