Installerade en luftvärmepump i höstas, som ställdes på en gjuten platta om sådär 80x60 cm (och kanske 10-15 cm hög). Jag inser nu att avrinningen troligen borde varit brantare, det är duktigt med is under pumpen.
Installatören fäste ett avrinningrör (?) mot bakre benet och ledde ut detta vatten rak under pumpen. Kanske borde detta flyttas till bredvid plattan...?

Jag har tittat lite på t.ex. en sån här lösning, vilken jag gissar man ju borde kunnat gjutit i plattan om man vetat det från början:
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/tillbehor/draneringstrag-pancake-2-m
Men då den bara värmer vid ytan gissar jag det ganska lätt blir en ispropp i röret oavsett?

Så, funkar denna lösning bra? Skulle man kunna motera den på typ nån decimeter ben under pumpen och bara dra slangen åt sidan? Jag gillar så underhållsfria lösningar som möjligt, och är medveten om att man kanske skall sno pulkatipset till nästa säsong om ingen modifikation görs. :)

Hur gör ni andra och vilka tips har ni? Isen idag gissar jag att jag kommer få hacka bort, och sen får jag väl titta på modifikation till våren.

Menar du att slangen ligger på plattan?
Jag tänker att det är bra om slangen hänger och får rinna av utan att det bildas is i den...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.