1 481 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
IVT Optima kompressor går bara några sekunder
Hallå!
Har en ca 20 år gammal IVT Optima luft/vattenlösning i huset.
Nu i vintras märkte vi att kompressorn bara går ca 5-10sekunder åt gången, innan den stänger av igen. Ofta försöker den igen efter några minuter.
Vi testade att rengöra inloppssilen till kompressorn, och då hoppade kompressorn igång igen och till en början gick den normalt (några minuter drift i stöten).
Däremot dröjde bara det någon dag, innan motorskyddet på kompressorn löste ut och en röd larmdiod tändes på panelen.
Har nu återställt motorskyddet, men verkar vara tillbaka på ruta 1 igen, med en kompressor som bara går ca 5-10sek innan den slocknar. Inga larm eller felmeddelanden.
Skall tillägga att jag inte är jättehemma på värmesystem, men vi har fått höra att systemets förväntade tekniska livslängd är uppnådd.
Det jag efterfrågar i första hand är, finns det några fler saker jag bör/kan kika efter innan vi ringer hit en firma för felsökning?
Tack på förhand!
//Filip
Har en ca 20 år gammal IVT Optima luft/vattenlösning i huset.
Nu i vintras märkte vi att kompressorn bara går ca 5-10sekunder åt gången, innan den stänger av igen. Ofta försöker den igen efter några minuter.
Vi testade att rengöra inloppssilen till kompressorn, och då hoppade kompressorn igång igen och till en början gick den normalt (några minuter drift i stöten).
Däremot dröjde bara det någon dag, innan motorskyddet på kompressorn löste ut och en röd larmdiod tändes på panelen.
Har nu återställt motorskyddet, men verkar vara tillbaka på ruta 1 igen, med en kompressor som bara går ca 5-10sek innan den slocknar. Inga larm eller felmeddelanden.
Skall tillägga att jag inte är jättehemma på värmesystem, men vi har fått höra att systemets förväntade tekniska livslängd är uppnådd.
Det jag efterfrågar i första hand är, finns det några fler saker jag bör/kan kika efter innan vi ringer hit en firma för felsökning?
Tack på förhand!
//Filip
En livslängd på 20 år får man nog vara nöjd med. Det har skett en hel del utveckling av luftvattenvärmepumpar och numera finns det modeller som klarar ner till -28 °C istället för -10 °C som var vanligt förut. Verkningsgraden har höjts. Kanske dags att direkt satsa på något nytt?
Absolut, vi räknar egentligen med att den skall bytas inom kort. Men som med alla stora utgifter, är det alltid skönt att kunna planera in utgifterna och inte behöva köpa en ny med kort varselJ Josth skrev:
Om det räcker med någon enkel översyn för att få nuvarande panna att värma några månader till är det klart välkommet
Har du tur så är det dåliga kontaktytor i kontaktorn för kompressorn och då löser motorskyddet ganska snabbt. När det löst och du återställer nästa direkt så löser det otroligt snabbt. skyddet är av bimetalltyp och måste kallna i minst 10 minuter innan återställning.
Tack för svar!J jonaserik skrev:
Motorskyddet har bara löst en gång, vilket var när kompressorn börjat gå flera minuter åt gången, så kanske är det två olika fel att brottas med här, varvid kontaktytor kanske är det e a
Däremot måste det nästan vara styrsystemrelaterat, som orsakar nuvarande beteende med drift ca 5-10s åt gången. Jag behöver inte återställa något som det ter sig just nu, utan cyklarna löper på med drift några sekunder och paus några minuter därefter.
Mina tankar går mot att någon tryckgivare kanske känner att flödet är blockerat och avbryter cykeln och testar igen senare? Men vad finns att rengöra mer än silen på kompressorn isåfall?
//Filip
IVT av äldre art kopplad med slangar ( om det är så ) av tvetydig kvalitet, slaggar igen av magnetit , är slangarna magnetiska, kolla, känn på dom , rör lite i sidled upp och ner, ska var lite följsamma och inte stela. Den typen av slangar är en klassiker på flödesproblem. VP blir inte av med värmen och får hicka, slangarna är lätt att byta men systemet måste kanske tappas ur helt. Kan finnas ventiler för att stänga så så lite som möjligt rinner ut , Kallas att hela huset ramlar ner.
Liknande trådar
-
ivt 290 aw (tillfälligt stopp av kompressordrift)
Värmepumpar -
IVT 490 - Kompressorn går, men den genererar ingen värme
Värmepumpar -
Hög kompressortemp (GT6) IVT greenline HT Plus c7
Värmepumpar -
IVT Air x 417 + Airmodule E15: Kompressorhastighet och Tillskott
Värmepumpar -
Ivt värmepump 290 AW Optima 500/700
Värmepumpar