Hej.
Jag har en gammal Bris D-X jordvärmepump från Sirius. Den är 15-20 år gammal. Den är kopplad till en Gialletti fläktkonvektor. Så det är alltså jord-luft antar jag. Den var monterad i huset när vi köpte det och den fungerar inte, och har inte varit igång på många år. Jag kan inte mycket om jordvärmepumpar, men jag har googlat lite och detta verkar vara den sort som har köldmedium i slingan som är nergrävd i marken. Mediet är R507.

Är det möjligt/rimligt att köpa något liknande nytt och återanvända slingan i marken? Eller är det bättre att gå på en luft-luft? Jag bor i Skåne, så det blir inte så kallt på vintrarna.

Om den ska bort, vad kan det tänkas kosta att få den borttagen? Det verkar ju inte vara något man gör själv med tanke på köldmedier m.m.

Kör på luft/luft, slingan i backen är säkert trasig, om inte så går den säkert sönder snart.

• Gilla
adamhellstrom
  • Laddar…
Vilket tryck ska det vara i en sådan slinga? Jag tryckte i en sekund på ventilen, och det kom ett mycket svagt pysande ljud, så övertryck i slingan verkar vara minimalt.

P
Du har en med direktkondensering dvs det är gasrör ut i backen. Används inte idag.
R507 används inte idag. Avstängd har du väl runt 8bar beroende på hur kall backen är
Ny jordvärme har grövre rör i plast med en köldbärare och kondenseringen sker inne likt en bergvärmepump.

• Gilla
adamhellstrom
  • Laddar…
Tack för era svar.

Jag har trycktestat den nu. 0 bar. Allt R507 har alltså läckt ut redan. Har den bara en krets? Eller kan det vara högre tryck i en andra krets? Alltså är det samma krets som går från trädgården in i pumpen och sedan upp till fläktkonvektorn inomhus?

P
en krets.
klipp rören och släng ut den gamla
montera en ny Mitsubishi luft/vatten
är melodin

• Gilla
adamhellstrom
  • Laddar…
Tack igen alla. Rören nu klippta och skrotet ligger i trädgården och väntar på att fraktas till tippen.

P
A adamhellstrom skrev:
Tack igen alla. Rören nu klippta och skrotet ligger i trädgården och väntar på att fraktas till tippen.
om du plockar upp kopparrören ur gräsmattan så kan du sälja dessa så du får lite lön för mödan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.