P Plutus skrev:
Har varje hus ett eget borrhål? Är tanken att värmepumpen ska ha el som extravärme när kompressorn inte räcker till? Är det uteslutet att det inte är något fel på din värmepump som gör att den inte räcker till?
Hej, Vartannat hus har borrhål, dvs två hus delar på ett borrhål. Ja, det går att värma med el när inte kompressorn räcker till. Min kompressor är redan bytt till större för att möta situationen och noga injusterad av experter. Det är inte fel på den. Den räcker helt enkelt inte till. Mullrar och bullrar men ger inte tillräckligt. Vissa med bergvärme har ett tyst skåp som står och ger nog med effekt. Så inte här tyvärr.

Används el som tillskott, eller är problemet att få värmepumpen att räcka till utan el som tillskott?

El ska helst inte användas som tillskott, såvitt jag förstått, utan förhoppningen har varit och är att bergvärmen ska räcka utan att tillskott från elpatronen. I vinter har det använts mycket el.

Ja, det där med idrottsanläggningen lär ju kosta några miljoner, så det kan du nog glömma :)

En tvättstuga med torkskåp lär ju kunna bidra med en del spillvärme, men om det går att få ekonomi i det låter jag vara osagt.

Det vettigaste tycker jag verkar vara att spetsa bergvärmen med fjärrvärme. Nibe har något de kallar för "shuntstyrd tillsats", kolla upp det för själva principen. Men jag vet inte hur det funkar med abonnemang och så för fjärrvärme iofs.

joakim_j joakim_j skrev:
Ja, det där med idrottsanläggningen lär ju kosta några miljoner, så det kan du nog glömma :)

En tvättstuga med torkskåp lär ju kunna bidra med en del spillvärme, men om det går att få ekonomi i det låter jag vara osagt.

Det vettigaste tycker jag verkar vara att spetsa bergvärmen med fjärrvärme. Nibe har något de kallar för "shuntstyrd tillsats", kolla upp det för själva principen. Men jag vet inte hur det funkar med abonnemang och så för fjärrvärme iofs.
Tack! Klart att en sådan anslutning vore en stor affär. Men utslaget på många år kanske av intresse. Ska kolla på det som Nibe har.

Som sagt var; Ska ni använda fjärrvärmen så ska det vara som spets, inte för att värma brinet eftersom det ger sämre utväxling på de köpta kilowattimmarna. För att värma brinet använder man energi som hade gått till spilo om man inte tagit tillvara på den - T ex energi i frånluft.

Problemet med att använda fjärrvärmen är att fjärrvärmeleverantören kan ställa krav/prissätta så att det inte blir praktiskt möjligt att ha den inkopplad hela tiden men bara dra några enstaka kWh när det är som kallast på vintern. Så kolla hur avtalet ser ut vid ett sånt scenario.

useless useless skrev:
Som sagt var; Ska ni använda fjärrvärmen så ska det vara som spets, inte för att värma brinet eftersom det ger sämre utväxling på de köpta kilowattimmarna. För att värma brinet använder man energi som hade gått till spilo om man inte tagit tillvara på den - T ex energi i frånluft.

Problemet med att använda fjärrvärmen är att fjärrvärmeleverantören kan ställa krav/prissätta så att det inte blir praktiskt möjligt att ha den inkopplad hela tiden men bara dra några enstaka kWh när det är som kallast på vintern. Så kolla hur avtalet ser ut vid ett sånt scenario.
Tack! Ska kolla befintligt avtal för fjärrvärmen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.