12 295 läst ·
34 svar
12k läst
34 svar
Thermia atria duo 8 använder tillsats hela tiden
Du har tydligen inte läst något tidigare i tråden, läser du mina tidigare svar, innan du kom in i tråden, påtalat att pumpen är underdimensionerad och att en LV pump får sämre verkningsgrad desto kallare det blir. Därav behovet av tillstasvärme.Fotografen skrev:
Ja ursäkta då, ditt inlägg #6 försvann i raden av namn på modellspecifika inställningar som inte säger mig något.
Nej ändra inget, reglerdatorn är inställd för bästa funktion. som jag skrivit tidigare, du kan inte justera så att du får ut större effekt av kompressorn.A Anderscurl skrev:Borde inte pumpen orka med bättre om den får 50% mer tid på sig att arbeta mot huset i stället för varmvatten. Eller har jag uppfattad tiderna för värmning fel? Vattentid 40m värmetid 20m nu mot att ändra till vattentid 30m
värmetid 30m. Om TS själv anser att deras behov av varmvatten inte är så stort utan kan acceptera en minskning av mängden tillgängligt varmvatten, borde det inte då vara värt att testa.
Enda möjligheten är att installera några fläktkonvektorer så att du kan ha en lägre värmekurva. Men kurva 41 är helt ok.
Så enklast är att du släpper detta. Tillsatsvärmen kommer oavsett behövas, alternativt får du ta på raggsockor och ylletröja.
Tredje alternativet är inte på något vis försvarbart, byta till en kraftfullare pump. Den investeringen lär du aldrig räkna hem
Klicka här för att svara