Hej,

Jag har köpt en ny värmepump(monoblock) och en begagnad soltank som aldrig varit använd enligt förra ägaren.
Nu behöver jag hjälp med att koppla upp pumpen till soltanken då jag inte är säker på om solslingan räcker för att värma hela tanken eller om det resulterar i att värmepumpen får jobba konstant.
Enda informationen jag har om soltanken är att den är på 500L och har en 120liters varmvattenberedare inbyggd och en 2kw elpatron. På själva tanken står det inget märke så jag kan inte hitta någon information om den alls.

Soltanken ska användas till att värma huset(radiatorer) och för varmvatten.
Soltanken har följande kopplingar:
1. Drain/inlet ( på baksidan)
2. Solar out
3. Solar in
4. Second out
5. Second in
6. Hot out

Är det inte bäst att låta värmepumpen värma hela soltanken? Alltså ( inlet och hot out) och sen dom andra två slingorna till element och varmvatten?

Tacksam för råd.

• Begagnad vit soltank på 500L med synliga kopplingar och termometer utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Begagnad vit soltank utan märkning placerad utomhus med synliga anslutningar och avlägsna bostadshus i bakgrunden.
    Skapa konto
Hej intressant tanke, Hade samma själv tidigare men fick lära mig att solslingan är gjord för hög temp vatten dvs över 70gr, VP har ju lägre fram temp. Dessutom så kör man tydligen inte VP mot tank förutom ev. Varmvattenberedning utan direkt mot radiator.

Tack för snabbt svar, har läst lite om man ska ha tank eller inte och pratat med några rörmokare, vissa som rekommenderar det starkt andra säger att det inte behövs men tycker själv att man får ett mer stabilt system och pumpen behöver inte gå hela tiden. Tänkte testa iallafall med tank och se hur det går, som du säger så är solslingan inte optimal till att koppla in VP till, men om jag använder hela volymen och kopplar in värmesystemet på ena slingan och tappvatten på den andra slingan så kanske det är mer effektivt om det funkar?
Bolaget som säljer värmepumpen har en egen tank med inbyggd varmvattenberedare den är också på 500L men var alldeles för dyr för en tunna med massa rör i .

Nu kan jag inte se vad dina uttag heter på bilden, men nackdelen med att värma hela tanken är att elpatronen kan påverka driften. (dessutom så vill man köra värmepumpen direkt mot värmesystemet för bästa livslängd och ekonomi. Jag föreslår en trevägsventil som i ena läget värmer värmesystemet och i andra värmer den nedre delen av tanken (jag antar att en slinga är i den nedre delen och den andra i den övre, ovanför elpatronen) Kallvatten går in i den nedre slingan förvärmes och slutvärms i den övre delen som värms med elpatron

• Gilla
Conny Björk
  • Laddar…
Tack Plutus,
Gillar ditt förslag och har beställt en trevägsventil.
Det finns två slingor en övre och en nedre och jag undrar om det inte är bäst att koppla ihop dom till en enda slinga och koppla det till värmepumpen alltså värmepumpen kopplas in till Second in (näst längst upp) sen ut ur Second out som kopplas till Solar in och sen ut från Solar out tillbaka till värmepumpen.

Varmvatten ut från Hot out och Kall vatten in via Drain/inlet.(tappvatten)

Värmepumpen har egen styrning för elpatronen, om den inte hinner med att värma så tar den hjälp av elpatronen som sitter mellan dom två slingorna.

Uttagen uppifrån och ner.
1. Hot out
2. Second in
3. Second out
4. Solar in
5.Solar out
6. Drain/inlet (på baksidan)

Vad tror du om den lösningen eller ska jag bara köra på en slinga?
Jättetacksam för all hjälp.

• Varmvattenberedare utomhus med anslutningar märkta för installation, inklusive övre och nedre slingor markerade för koppling.
    Skapa konto
På din bild så visar du fem anslutningspunkter, två slingor plus värmepump in och ut borde vara sex. finns det uttags som inte syns på bild?
Att koppla ihop slingorna är en bra ide om du inte ska koppla till solslinga, längre slinga ger varmare varmvatten vid lägre temperaturer.
Är du säker på att översta uttaget med kran går till en slinga? Det ser ut som en gjutjärnsböj där och den går inte att ha till varmvatten.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Finns ett uttag till på baksidan som heter Drain/Inlet.

Längst uppe så har någon skruvat dit en 90graders vinkel med en kran på men det går att skruva bort, det uttaget heter HOT OUT.

På toppen sitter det en säkerhetventil.

Finns det en typskylt på beredaren? Om du har 120 liter VVB borde den normalt anslutas uppifrån.
Solar in och out borde vara lågt ner på tanken, second in och out låter som en slinga, inlet och hotout kanske är tänkt för värmesystemet. Men då blir det tvärt om för dig, värmepump in i toppen och ut i inlet, men då blir det konstigt med elpatronen. Är värmepumpen och tanken en enhet? eller är de köpta var för sig?

Tank är alltid bra, det är bara dåligt om den kopplas fel :) De flesta lvvp system rekommenderas med ngm form av tank, ofta liten, för att undvika flödesproblem.
Har själv en tekniktank 500l + 4m2 heatpipes + ved + spetsvvb efter, som jag skall nu koppla in lvvp till. Har kört systemet i ca 10 år. Dock har jag slinga för både varmvatten och sol. Man kan antingen köra flytande kondensering i botten eller över hela eller fast. Jag kommer initialt köra flytande över hela tanken och ha kvar spets efteråt för tappvatten.
Jag shuntar ut värmen mot rumstemp.
Jag antar att du antingen kommer köra flytande genom utekurva med spets efteråt eller fast kondensering + en trevägsventil. Problemet du kommer ha är ev under maj, juni, aug, sept när solen har värmt upp tanken till 80-90c, då kommer detta pumpas runt i ditt värmesystem om du inte shuntar ut vattnet. Vilken lvvp har du köpt?
Du kan ju ha tex en thermomatic ec home som shuntar ut och reglerar mot rumstemp som du även kopplar in vp'n mot så den kallar på den när mer värme behövs, då får du flytande kondensering.

Värmepumpen är av monoblock typ (Allt sitter i ute delen) som jag köpt separat. Den har styrning för trevägsventil och elpatron samt flödesmätare. Temperaturen tar den utifrån och en extra sensor som ska kopplas in till varmvattenberedaren (Soltanken).

Soltanken står det inget alls på, har frågat föra ägaren om mera information.
Sol in och ut sitter längs nere sen kommer elpatronen (2kw) och över den sitter second in och ut.
Drain/inlet är på baksidan längst nere sen hot out längst uppe.
Tänkte testa med att fylla slingorna med vatten för att se hur många liter det går i samt koppla ihop sol och second slingan.
Tror att Drain/inlet och hot out är hela volymen alltså om man fyller från Drain/inlet som kommer vatten ut ur hot out, ska testa även detta.

Drain är för att tömma tanken helt , den sitter i botten och brukar vara 15 anslutning till

J jonaserik skrev:
Drain är för att tömma tanken helt , den sitter i botten och brukar vara 15 anslutning till
Den här heter Drain/Inlet och är större än 15.

T TangoOne skrev:
Den här heter Drain/Inlet och är större än 15
OK men sitter i botten och raka rör in i tanken, Är kanske 20 eller 25 där. Då kan man för att vara säker sätta ett T-stycke först och en ventil för avtappning samt ansluta rör för annat

• Gilla
TangoOne
  • Laddar…
Om värmepumpen är en separat del så är nog styrningen för elpatronen tänkt för att starta när värmepumpen inte orkar med radiatordrift, vilket gör att det blir lite konstigt med elpatronen i tanken.
Om vi tänker den enklaste inkopplingen, värmepumpen värmer bara tanken, in i hot water out och ut i drain, värmepumpen ska hålla tanken på konstant 50 gr. radiatorvatten shuntas ut från water out, när värmepumpen inte klarar 50 gr så startar elpatronen. Så långt kan det fungera om värmepumpen har styrning för att shunta ut vatten till radiatorerna.
Om man vill ha varmare varmvatten och bättre verkningsgrad, då ska trevägsventilen användas för att shifta mellan varmvatten och radiatordrift. Elpatronen är alltid inkopplad för att hålla rätt temperatur på varmvattnet (ovanför elpatronen), värmepumpen förvärmer varmvatten i den nedre slingan. men det kräver att värmepumpen har styrning för flytande kondensering och en extra elpatron i radiatorkretsen. Om det är en Daikin monoblock så ser det ut som det kan konfigureras till att göra det mesta. men du bör nog ägna några timmar åt manualen innan du sätter igång och drar rör.

Tack för alla svar.
Värmepumpen är en Lyfco HP030-DC-W 15.9kW har bifogat manualen, tyvärr har jag ingen manual till soltanken vilket är mitt problem.
Jag har även beställt en trevägsventil och AC kontaktor för att styra el patronen.
På sidan 9-10 ser man installation för värme- och tappvarmvatten. Jag har tänkt att koppla på samma sätt med enda skillnaden att koppla ihop den övre och nedre slingan i min soltank.
Har ritat upp en bild på soltanken med alla in och uttag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.