Någon som har tips på bästa luft vatten värmepump?
Har just nu julas anslut 416120 (6kwh).
Den funkar men vill ha något bättre så man slipper stöd elda i pannan.

Så fort det har gått ner till typ -5 grader så står pumpen och går i ett och displayen visar ca 30 grader och elementen är fesljumna och ca 18 grader inomhus. (Huset är tilläggsisolerad och nya energi fönster)
Huset är på ca 90kvm + källare, snart 20kvm sovrum till (under byggnad).
Vet dock inte om pumpen funkar som den ska, den ylar ibland när den stängs av för att Frosta av..

Men som sagt, just nu är jag nyfiken på vad ni tycker är den bästa pumpen

Den som projekteras, installeras och injusteras av den bästa installatören. En dålig installatör kan få världens bästa värmepump att gå som en kratta.

• Gilla
Krokben och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den som projekteras, installeras och injusteras av den bästa installatören. En dålig installatör kan få världens bästa värmepump att gå som en kratta.
Nu fattade jag inte så mycket, men om det är julas pump du tänker på så är det jag själv som kopplade in den.. hade inte råd just då med installation.. men den pumpen är nu 3 år..
Just nu är jag ute efter vad folk tycker är bäst..

Det jag menar är att värmepumpen aldrig blir bättre än systemet den sitter i och förutsättningarna den får jobba under.
Alla värmepumpar från de stora tillverkarna gjorda för den svenska marknaden är i princip likvärdiga i prestanda. Det som gör mest skillnad är just hur bra installationen av värmepumpen funkar ihop med resterande prylar. Oavsett vad det står på dekalen på frontpanelen.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Beror också på var man bor och hur kallt det där samt vilken framledningstemperatur som behövs när det är som allra kallast. Skulle säga NIBE F2120 är en mycket bra modell med höga prestanda. Daikin Altherma 3 TopGrade klarar högst framledningstemperatur. Mitsubishi Ecodan kostar aningen mindre och kan eventuellt vara ett bra budgetval som jag ser det. De har kommit med nya modeller.

Man får väl fortfarande inte montera luftvärmepumpar själv? Men tror annars just nu att jula har kampanj på dessa igen. Jag hade en montör som monterade ihop slangarna på min , gjorde resten själv, tror jag betalade 1800kr för det, så det blir alla garantier på den. stort lycka till

J Josth skrev:
Beror också på var man bor och hur kallt det där samt vilken framledningstemperatur som behövs när det är som allra kallast. Skulle säga NIBE F2120 är en mycket bra modell med höga prestanda. Daikin Altherma 3 TopGrade klarar högst framledningstemperatur. Mitsubishi Ecodan kostar aningen mindre och kan eventuellt vara ett bra budgetval som jag ser det. De har kommit med nya modeller.
Okej.
Jag vet inte hur mycket temperatur i framledning som behövs.
Jag bor i västra Götalands län (Utanför Vänersborg) (just nu har vi -7 ungefär men ska bli ca -12)

N Nyblivenhusägare123 skrev:
Man får väl fortfarande inte montera luftvärmepumpar själv? Men tror annars just nu att jula har kampanj på dessa igen. Jag hade en montör som monterade ihop slangarna på min , gjorde resten själv, tror jag betalade 1800kr för det, så det blir alla garantier på den. stort lycka till
Nej, man får ju inte det egentligen. Man måste ha köldmedel behörighet eller vad det heter. Men den har fungerat i 3år (fungerar fortfarande, men känns för liten)

R Raggarn84 skrev:
Okej.
Jag vet inte hur mycket temperatur i framledning som behövs.
Jag bor i västra Götalands län (Utanför Vänersborg) (just nu har vi -7 ungefär men ska bli ca -12)
Vänersborg har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -15,1 °C. Då är frågan vilken framledningstemperatur som krävs hos dig för att hålla 20 °C inne(?) Man kan köpa en s.k. anliggningstermometer på t.ex. Jula och sätta på stigarröret ut från pannan och sedan läsa av temperaturen när det är t.ex. 0° och -10° så kan uppskatta väl vad som behövs vid DVUT. Man kan också gissa utifrån byggår och bilder på hur radiatorerna ser ut (kraftiga eller små och tunna).

N Nyblivenhusägare123 skrev:
Man får väl fortfarande inte montera luftvärmepumpar själv?
Många modeller kör vatten ut till utedelen. Dom får vem som helst installera.

Är det någon som köpte via Vattenfall?
Såg att de hade avtal med ett företag och vattenfall hade rätt bra ränta vid avbetalning..
Tror de hade IVT Air X 400 serien

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.