1 397 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Vattenburet system och luft/luftvärmepump
Jag har en villa på 145 kvm i 1,5 plan. Värmer upp med en NIBE EVC240 vattenburet system med elpanna och sedan i våras en Mitsubishi Hero LN35 luft luftvärmepump som sitter i trappan.
Just nu har jag ställt alla radiatorer på 0 utom de som finns i rum dit luften från pumpen har svårt att nå typ badrum på övervåningen. Pannan är nedvriden till -5 på kurvan.
temperaturen inomhus är bra det är jag nöjd med. Sedan mars har jag endast 15% lägre elförbrukning. Funderar på om jag har ställt in det fel? Tar tacksamt emot tips!
Just nu har jag ställt alla radiatorer på 0 utom de som finns i rum dit luften från pumpen har svårt att nå typ badrum på övervåningen. Pannan är nedvriden till -5 på kurvan.
temperaturen inomhus är bra det är jag nöjd med. Sedan mars har jag endast 15% lägre elförbrukning. Funderar på om jag har ställt in det fel? Tar tacksamt emot tips!
Kolla att radiatorerna verkligen inte blir varma om det är något fel på termostat/ventil. Sedan kan man ställa termostaterna på läge "snöflinga" så finns det ett frostskydd om man är borta och det blir fel på LLVP'n. Man behöver också jämföra utetemperaturen i mars mot det vad det varit nu senaste månaden t.ex. på temperatur.nu.
Var i Sverige finns huset?
Från när är huset?
Är huset tilläggsisolerat?
Vilken innertemperatur hade du innan LLVPn installerades?
Vilken innertemperatur har du nu?
Hur ser temperaturskillnaden ut mellan olika rummen idag?
Har du ändrat något annat som berör elkonsumtion?
Mer hemelektronik? Mer distansarbete?
De där 15%en, är det per månad eller totalt?
Om du jämför oktober-20 med oktober-21, november-20 med november-21 vad är det för skillnader då?
Varför satsade du på en LLVP istället för att byta ut elpannan mot tex LVVP?
Från när är huset?
Om du jämför oktober-20 med oktober-21, november-20 med november-21 vad är det för skillnader då?
Enkelt, din pump har för svårt att nå ut med värmen, trappan kanske inte är en optimal placering. Fundera på en luft vattenJ JPCBK skrev:Jag har en villa på 145 kvm i 1,5 plan. Värmer upp med en NIBE EVC240 vattenburet system med elpanna och sedan i våras en Mitsubishi Hero LN35 luft luftvärmepump som sitter i trappan.
Tack för svar!
Försöker svara på frågorna
Jönköping
1982
Vet ej. Men Treglasfönster
Vi har det kanske 1-2 grader varmare nu. Har ställt upp golvvärmen i ett mindre badrum, hur mycket kan det påverka?
Ändrade vanor är väl att jag har jobbat hemma i princip hela året. Vi har barn som blir större. Kör mer tvätt etc.
15% är i snitt sedan jag satte in pumpen i mars.
Elpannan är från 2005 så satte in LLVP på 10-15 års sikt. För att sedan se över hela systemet. Solceller, LVVP eller vad som är bäst då.
Försöker svara på frågorna
Jönköping
1982
Vet ej. Men Treglasfönster
Vi har det kanske 1-2 grader varmare nu. Har ställt upp golvvärmen i ett mindre badrum, hur mycket kan det påverka?
Ändrade vanor är väl att jag har jobbat hemma i princip hela året. Vi har barn som blir större. Kör mer tvätt etc.
15% är i snitt sedan jag satte in pumpen i mars.
Elpannan är från 2005 så satte in LLVP på 10-15 års sikt. För att sedan se över hela systemet. Solceller, LVVP eller vad som är bäst då.
Demmpa skrev:
Från när är huset?
Demmpa skrev:
Från när är huset?
Samtidigt har jag bara igång radiator i ett rum (badrum på övervåningen) övriga är nedvridna och i princip aldrig varma. De gick igång i ett par rim nu när det var som kallast för ett par veckor sedan.electroluxaren skrev:
1-2° varmare höjer förbrukningen lite, det brukar sägas att för varje grad så ändras förbrukningen med 5-10%.J JPCBK skrev:
Golvvärmen hjälper till att värma rummet bredvid.
Med LLVP så ”måste” det vara öppen planlösning för att få jämn/lika temperatur i alla rum. LLVP i trappan gör att det blir sämre värmetillförsel på markplanet, främst i rum som är längre bort, även i rum i ”bortre änden” på övervåningen.
Under juni, juli & augusti så borde inte LLVPn ha gått någonting, eller gick den då på kyla?J JPCBK skrev:
Vred ni upp termostaterna något, eller stod dom hela tiden på ”0”?J JPCBK skrev:
Hur varma blev elementen? Svala, fingervarma, varma, heta?
För så fort vattentemperaturen in i radiatorn är varmare än rumsluften är så kommer radiatorn att avge värme.
”0” på en termostat ska betyda stängd ventil.
”Snöflinga” betyder ”frostskydd” och det ska motsvara några grader, ca 4-5°.
Sen så avger själva rörsystemet värme också så fort det cirkulerar ”varmt” vatten, som det gör tack vare att golvvärmen är på samt elementet i badrummet.
Tack för ditt engagemang 
Körde en del kyla i somras. Kommer inte ihåg omfattningen riktigt. Kanske en vecka totalt?
Alla radiatorer står på 0 förutom i två rum där radiatorerna blev varma + på toaletten där det det är varmt oftare då den radiatorn står på 9 för att det inte ska bli kallt där inne.
Golvvärmen är elektrisk i badrummet där nere.
Körde en del kyla i somras. Kommer inte ihåg omfattningen riktigt. Kanske en vecka totalt?
Alla radiatorer står på 0 förutom i två rum där radiatorerna blev varma + på toaletten där det det är varmt oftare då den radiatorn står på 9 för att det inte ska bli kallt där inne.
Golvvärmen är elektrisk i badrummet där nere.
Klicka här för att svara